2023-12-23, 20:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det finns en inte en snöbolls chans i helvetet att individuell kallvattenmätning skulle vara lönsamt, så jag antar att det faktiskt handlar om att minska förbrukningen.

Kallvatten är påväg upp i pris, så det är inte säkert att det inte är lönsamt på längre sikt. Det kan väl inte vara så svårt att mäta, precis som man mäter elförbrukning?
Citera
2023-12-23, 20:44
Avstängd
Majoriteten som bor i Järva går väl på bidrag så det skiter väl i det - det är skattebetalarna som står för notan ändå?!
Citera
2023-12-23, 20:56
Medlem
En vattenmätare är billig. Bara sätta in ju.
Citera
2023-12-23, 21:10
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kallvatten är påväg upp i pris, så det är inte säkert att det inte är lönsamt på längre sikt. Det kan väl inte vara så svårt att mäta, precis som man mäter elförbrukning?

Det är inte svårt, men det kostar pengar att installera mätaren. Det kostar pengar att samla in mätvärden. Det kostar pengar att fakturera och det kostar pengar att hantera klagomål från folk som hävdar att mätvärdet är fel.

Kallvattnet i en lägenhet är en kostnad på runt 70 spänn. Det handlar kanske om 20-30% som är en rimlig besparing. Det är 20kr i månaden, typ.
Citera
2023-12-23, 21:16
Medlem
fixxxers avatar
Mycket bra initiativ. Har väl varit känt länge att dessa invandrare använder kranen som en rinnande källa.
Citera
2023-12-23, 22:46
Medlem
mickehollebecks avatar
Mitt antagande är att vattenförbrukningen Järva är så pass stor att det inte är ekonomiskt gångbart att som hyresvärd inte debitera sina hyresgäster för den. Jag bor själv i hyresrätt och betalar inte för vattnet, inte heller har jag hört någon någonsin nämna att de betalar för vattenförbrukningen (om de bor i lägenhet/inte själva är villaägare) eller att deras hyresvärd överväger/planerar att börja ta betalt för den.

Att man kommer att göra det i Järva implicerar ju så klart att Järvas vattenförbrukning rejält överstiger normen i samhället i övrigt. Med risk för att avslöja mig själv som en jubelidiot, men vad fan gör de med allt vatten? Vad gör de som konsumerar så pass mycket vatten? Förklaras den relativa skillnaden i en extrem trångboddhet (stora familjer, papperslösa som lever som om lägenheten vore en myrstack dvs många många fler boende/lgh än vad de är dimensionerade för mm) eller vad är det frågan om?

Jag menar, ingen sätter väl badkarskranen på max, ser till att proppen inte sitter i och går hemifrån för dagen?
Citera
2023-12-23, 23:39
Medlem
Bawsbawsbawss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Majoriteten som bor i Järva går väl på bidrag så det skiter väl i det - det är skattebetalarna som står för notan ändå?!

Fan vad tråkig grundinställning du verkar ha.
OnT: se tidigare inlägg
Citera
2023-12-24, 01:00
Medlem
Min Mormor och Morfar var sossar och bodde i en lägenhet tillhörande Riksbyggen. De diskade alltid med en strid stråle varmvatten, för de behövde ju inte betala mer i hyra för det 🤦‍♂️. Min far försökte förklara flera gånger hur det fungerade, gick aldrig hem. Men de var snälla, goda människor iallafall.
Citera
2023-12-24, 01:19
Medlem
KillPus avatar
Helt rätt. Konstigt att detta inte gjorts tidigare. Många hyresrätter har badkar. Och en familj med 5 pers i hyresrätt slösar mkt mer vatten än dito i villa.
Citera
2023-12-24, 09:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det är inte svårt, men det kostar pengar att installera mätaren. Det kostar pengar att samla in mätvärden. Det kostar pengar att fakturera och det kostar pengar att hantera klagomål från folk som hävdar att mätvärdet är fel.

Kallvattnet i en lägenhet är en kostnad på runt 70 spänn. Det handlar kanske om 20-30% som är en rimlig besparing. Det är 20kr i månaden, typ.

Drygt 100 liter vatten per dag för ett hushåll menar du? Nej så lite vatten använder inte folk idag och hyresgäster använder mest vatten av alla, eftersom det är "gratis", men i den verkliga världen är det inte så och i synnerhet inte när det gäller varmvatten. (Baserat på 2 öre/liter)

Räknar man på 5 öre litern så räcker 70 spänn bara till knappt 50 liter per dag.

https://www.svensktvatten.se/fakta-o...ksvattenfakta/
Senast redigerad av kurt-sune 2023-12-24 kl. 10:02.
Citera
2023-12-24, 11:46
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Drygt 100 liter vatten per dag för ett hushåll menar du? Nej så lite vatten använder inte folk idag och hyresgäster använder mest vatten av alla, eftersom det är "gratis", men i den verkliga världen är det inte så och i synnerhet inte när det gäller varmvatten. (Baserat på 2 öre/liter)

Räknar man på 5 öre litern så räcker 70 spänn bara till knappt 50 liter per dag.

https://www.svensktvatten.se/fakta-o...ksvattenfakta/

Du tänker fel. Ungefär 2/3 av total konsumtion för ett hushåll är kallvatten, 1/3 är varmvatten. Så det är 150 l per hushåll (100 l kallvatten, 50 l varmvatten).

Vid individuell debitering för kall- och varmvatten går kallvattnet igenom en mätare, och varmvattnet igenom en annan. Individuell kallvattenmätning är inte lönsamt.
Citera
2023-12-24, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det här har inget göra med att det är negrer. Utan det är rimligt, att den som brukar mycket vatten betalar för dej precis som man betalar om man förbrukar mycket el. En husägare betalar för vatten förbrukningen..

Hade gärna sätt man tilllämpade detta mer i samhället, tex i området som järva där skolan är dyrare än i Bromma, borde dom betala högre kommunalskatt i järva området, så invårnarna där får bära sina egna kostnader.

Ehhh...skulle invånarna i Järva bära sina egna kostnader hade de fått betala typ 400% i skatt...alt att bidragen reducerats med 90,%...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in