Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-21, 22:20
  #1
Medlem
Har under hösten lyssnat på SR P1;s program Kaliber, där man har tagit upp frågan om så kallade varghybrider. Det vill säga hundar som påstås ha varg-gener i sig.
Jag har själv inget speciellt förhållande till dessa hundar men tyckte att hela programmet präglades av ordet varg. De uppfödare som var med i programmet skröt på olika sätt om andelen varg-gener i procent, trots att de flesta av dem inte ens vet innebörden i ordet.
Enligt vad jag har hört så får en hund med varg-korsning, ha högst fyra procent varg i sig, vilket motsvarar fem generationer bakåt i tiden. Det finns alltså tydligen redan regler för hur mycket varg det får finnas i dessa hundar. Detta verkade många tjänstemän på våra myndigheter ha missat.
När man nu läser om att Peter Kullgren, har tillsatt en utredning för att förbjuda dessa "varghybrider", så blir det lite väl genomskinligt. Det är ordet varg, som han har gått igång på samtidigt som han inte tycks se problemen med så kallade kamphundar.
De politiker som har tagit upp frågan om varghybriderna borde i konsekvensens namn samtidigt ta upp frågan om kamphundarnas vara eller inte vara. Dessa hundar som har kommit att bli många missbrukares och kriminellas, status-hundar.
Här bör man ta fram statistik över vilka hundraser det är som oftast har attackerat människor.
Jag har inte läst eller hört om någon varghybrid som har gått till attack men däremot tycks s.k. kamphundar vara överrepresenterade gällande detta.
Jag försvarar inte någon av raserna, utan menar bara att ordet varg, får politikerna att överreagera på den ena hund-gruppen, medans kamphundarna faller igenom sikt-gallret.
Peter Kullgren, silar mygg och sväljer en hel kamel-karavan.
I Jakt o Jägare, kan ni läsa om varghybrid-problemet, "vassare-forbud-mot-varghybrider-forbereds/"
__________________
Senast redigerad av Grodologen 2023-12-21 kl. 22:27.
Citera
2023-12-22, 01:35
  #2
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Har under hösten lyssnat på SR P1;s program Kaliber, där man har tagit upp frågan om så kallade varghybrider. Det vill säga hundar som påstås ha varg-gener i sig.
Jag har själv inget speciellt förhållande till dessa hundar men tyckte att hela programmet präglades av ordet varg. De uppfödare som var med i programmet skröt på olika sätt om andelen varg-gener i procent, trots att de flesta av dem inte ens vet innebörden i ordet.
Enligt vad jag har hört så får en hund med varg-korsning, ha högst fyra procent varg i sig, vilket motsvarar fem generationer bakåt i tiden. Det finns alltså tydligen redan regler för hur mycket varg det får finnas i dessa hundar. Detta verkade många tjänstemän på våra myndigheter ha missat.
När man nu läser om att Peter Kullgren, har tillsatt en utredning för att förbjuda dessa "varghybrider", så blir det lite väl genomskinligt. Det är ordet varg, som han har gått igång på samtidigt som han inte tycks se problemen med så kallade kamphundar.
De politiker som har tagit upp frågan om varghybriderna borde i konsekvensens namn samtidigt ta upp frågan om kamphundarnas vara eller inte vara. Dessa hundar som har kommit att bli många missbrukares och kriminellas, status-hundar.
Här bör man ta fram statistik över vilka hundraser det är som oftast har attackerat människor.
Jag har inte läst eller hört om någon varghybrid som har gått till attack men däremot tycks s.k. kamphundar vara överrepresenterade gällande detta.
Jag försvarar inte någon av raserna, utan menar bara att ordet varg, får politikerna att överreagera på den ena hund-gruppen, medans kamphundarna faller igenom sikt-gallret.
Peter Kullgren, silar mygg och sväljer en hel kamel-karavan.
I Jakt o Jägare, kan ni läsa om varghybrid-problemet, "vassare-forbud-mot-varghybrider-forbereds/"

Collie, pudel och dvärgschnautzer är de mest aggressiva hundraserna mot människor enligt en finsk studie.

Pitbulls är rasen som dödat flest människor, följt av rottweiler och schäfer.

Men många faktorer spelar in, de tre raserna är rätt populär bland pundare och folk som gillar att använda sina hundar som vapen.

Illustrerad vetenskap har publicerat en artikel om det: https://illvet.se/naturen/forskare-d...siva-hundrasen

Men ja, såna varghybrider tycker jag är efterblivet att hålla på med. Jag förstår inte hur folk kan tycka det är kul med en ylande hund som är skitkrånglig att ha att göra med eftersom vargar inte lyder människor. Har bara sett riktiga white trash människor i orten med såna och varje gång ser det ut som att vargen är ute och går med människan.
Citera
2023-12-22, 03:35
  #3
Medlem
Har du tillräckligt mycket vargpsyke i din "hund" anser den att alla andra jyckar är psyksjuk som lyder människan och nog borde dödas om tillfälle finns. I programmen på P1 jag lyssnade på för någon månad sedan lätt det att de mest extrema fick vara åtskillda från övriga djur i hushållet.

S k kamphundar går uppfostra till utmärkta familjehundar men är inte optimal som första hund då de behöver mycket motion och mental stimulans även.
Citera
2023-12-22, 09:57
  #4
Medlem
Jag var tydligen inte tillräckligt tydlig, det jag avser med mitt inlägg är att man från politiskt håll har tagit sikte just på varghybrider. Det är ordet varg som extremvarghatarna och tillika politikerna Peter Kullgren och Anna-Caren Sähterberg, har gått igång på.
Det bygger med andra ord på deras känslomässiga reaktion istället för på rena fakta om vilka raser som står för flest attacker med allvarliga följder.
Man bör låta personer med expertkunskaper avgöra sådant och inte riksdagsmän som har råkat reagera rent känslomässigt.
__________________
Senast redigerad av Grodologen 2023-12-22 kl. 10:08.
Citera
2023-12-22, 15:59
  #5
Medlem
roleones avatar
Citat:
Det bygger med andra ord på deras känslomässiga reaktion istället för på rena fakta om vilka raser som står för flest attacker med allvarliga följder.

Du har nog inte undersökt det hela särskilt noga, då andelen DNA från varg i individer som befinner sig i Sverige är långt mycket högre än 5%. Rapporter finns om individer med så mycket som 95% DNA från varg. Dessa individer ska givetvis inte få finnas i Sverige i domesticerat tillstånd.

Det spelar ingen roll i vilken utsträckning vilken ras skadar människor. Problemet är inte antalet attacker. Problemet är huruvida dessa individer är möjliga att domesticera, och huruvida de därför kan anses tillförlitliga.

Citat:
Har bara sett riktiga white trash människor i orten med såna och varje gång ser det ut som att vargen är ute och går med människan.

Exakt det här, men så tycker jag personligen att det förhåller sig med vargkramare rent generellt.

Verklighetsfrånvända storstads- eller förortsbor som på ett känslomässigt plan tycker att det ska få finnas varg i Sverige (vare sig det är hybrider eller rena vargar), vilket såklart är lätt när man inte håller tamdjur, jagar, försöker bedriva jordbruk, eller överhuvudtaget lever och verkar i lands- eller glesbygd.

För att citera någon gammal artikel i Svensk Jakt: inför särskilda varghägn där vargar och deras vurmare kan umgås, så kommer problemet ganska snabbt att lösa sig alldeles av sig själv genom att det helt enkelt inte finns några vargkramare kvar.
Citera
2023-12-31, 17:41
  #6
Medlem
roleone, du trampade rakt in i fällan, jag skrev tydligt att jag inte avser att försvara någon av raserna, utan det jag reagerade på var att Peter Kullgren, nyligen avfärdade ett förbud av hundar av kamp-typ för att sedan vilja utreda förbud av varghybrider. Då är det tydligt vad han har reagerat på och det är ordet varg. Så långt jag kan se så är fortfarande de så kallade kamphundarna, de som står för de flesta attackerna med allvarlig utgång. Det är naturligt då de ju är framavlade för ändamålet och det tar generationer att avla bort denna egenskap. Detta i kombination med olämpliga/oerfarna ägare, gör dessa kamphundsraser extra farliga.

Du nämner att det finns upp till 95% varg i en del av varghybriderna, det nämndes i radio-programmet att man inte kunde mäta detta, så myndigheterna kunde inte med bestämdhet bekräfta uppgifterna.
Vad som däremot framgick var att en del uppfödare av varghybrider, gärna skröt om andelen varg-DNA mest som ett försäljningsargument. Detta är förstås inte ett seriöst agerande men där skadar ju uppfödarna främst sig själva, om de vill kunna fortsätta med uppfödningen.

Du roleone, skriver om att det är omöjligt att domesticera varghybrider men tycker du på fullt allvar att kamphundarna är bevis på lyckad domesticering och därmed kan anses vara tillförlitliga?
Det är fortfarande så att jag tycker att somliga i denna fråga silar mygg och sväljer kameler.

Och vad beträffar white trash människor, så kan jag nämna att jag bor på landet i Mellansverige och är omgiven av gott om sådana här. De går med tung framåtlutande gång och vidöppen mun med bössan hängande vid axeln och har ett jägareförbunds dekal på bilrutan.
Citera
2023-12-31, 17:54
  #7
Medlem
zombie-nations avatar
Är wolfhound farliga? Har legat och myst med en sådan. Den var skitstor. Den var snäll mot barn och andra hundar.
Citera
2024-01-17, 11:56
  #8
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är wolfhound farliga? Har legat och myst med en sådan. Den var skitstor. Den var snäll mot barn och andra hundar.
Den är vad jag förstått mer en hund som ska se ut som en varg. Dvs väldigt lite varg i den. Har träffat några. Extremt trivsamma hundar.

Den andra sidan. Varghybrider hålls mest av ensamma kvinnor som lever på cigarretter och bidrag i någon förfallen stuga utanför nedlagda bruksorter. Noll koll. Ett stort problem.
Citera
2024-01-17, 18:26
  #9
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Den är vad jag förstått mer en hund som ska se ut som en varg. Dvs väldigt lite varg i den. Har träffat några. Extremt trivsamma hundar.

Den andra sidan. Varghybrider hålls mest av ensamma kvinnor som lever på cigarretter och bidrag i någon förfallen stuga utanför nedlagda bruksorter. Noll koll. Ett stort problem.

Skrev fel, de heter wolf dog. Men de är ju också varghybrider. Kanske olika då vad resten är. Och kanske att det är mindre varg i dem. Hans "vargar" hade bröstkorg mellan frambenen, och den jag kelade med hade antydan till det. Ju tätare mellan frambenen, desto mer varglika är de.
Citera
2024-01-28, 15:46
  #10
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
roleone, du trampade rakt in i fällan, jag skrev tydligt att jag inte avser att försvara någon av raserna, utan det jag reagerade på var att Peter Kullgren, nyligen avfärdade ett förbud av hundar av kamp-typ för att sedan vilja utreda förbud av varghybrider. Då är det tydligt vad han har reagerat på och det är ordet varg. Så långt jag kan se så är fortfarande de så kallade kamphundarna, de som står för de flesta attackerna med allvarlig utgång. Det är naturligt då de ju är framavlade för ändamålet och det tar generationer att avla bort denna egenskap. Detta i kombination med olämpliga/oerfarna ägare, gör dessa kamphundsraser extra farliga.

Du nämner att det finns upp till 95% varg i en del av varghybriderna, det nämndes i radio-programmet att man inte kunde mäta detta, så myndigheterna kunde inte med bestämdhet bekräfta uppgifterna.
Vad som däremot framgick var att en del uppfödare av varghybrider, gärna skröt om andelen varg-DNA mest som ett försäljningsargument. Detta är förstås inte ett seriöst agerande men där skadar ju uppfödarna främst sig själva, om de vill kunna fortsätta med uppfödningen.

Du roleone, skriver om att det är omöjligt att domesticera varghybrider men tycker du på fullt allvar att kamphundarna är bevis på lyckad domesticering och därmed kan anses vara tillförlitliga?
Det är fortfarande så att jag tycker att somliga i denna fråga silar mygg och sväljer kameler.

Och vad beträffar white trash människor, så kan jag nämna att jag bor på landet i Mellansverige och är omgiven av gott om sådana här. De går med tung framåtlutande gång och vidöppen mun med bössan hängande vid axeln och har ett jägareförbunds dekal på bilrutan.

Jag tycker gott vi kan göra oss av med varenda kamphund också, så vet inte varifrån du fått att jag skulle ha mer till övers för dem. Varken varghybrider eller kamphundsraser är rimliga inslag i ett samhälle som ställer noll krav på vare sig hundägare eller uppfödares lämplighet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback