Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-24, 11:14
Medlem
StigAllans avatar
https://bryggaren.shbf.se/viewtopic.php?f=13&t=5803
Citera
2023-12-24, 12:03
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Bryggeriernas rostfria fat och riktig livsmedelsgas hade jag när jag höll på, det fungerade bra.
Ja jag glömde nämna Corneliusfaten som kanske funkar bättre.
Citera
2023-12-24, 12:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Drickbart ja. Gott Nej.
Minns att magen brukade göra uppror efter ett par flaskor. Rejäla brakskitar och ibland även sprutlackering av holken dagen efter.
Det går göra drickbart med cooper-sats, men då krävs ny jäst(för antar de inte har någon bra idag heller.)
Sen socker så får det bli spraymalt en del, bryggsocker som en del säger funkar ju, men smaken är mot noll.
Sen bör man tillsätta humle också, för beskan av humlen finns med, men i smak och arom är mot obefintlig.

Gör man enligt recept, så hamnar man där du var och det är väl ingen jätte trevligt minne just den delen du återger här

Men köper man till och brygger med detta, så blir det riktigt gott istället.
Citera
2023-12-24, 15:19
Medlem
Davoduns avatar
Jag har faktiskt både bryggt "på riktigt" och med olika ölsatser... Ölsatser kan vara 'kul' tycker jag, men denne gång var det till en julklapp där jag ville ge allt som behövdes för att komma igång. Jag köpte annan jäst och bryggsocker, samt deras egna 'brew enhancer' som bara verkar vara bryggsocker och nån form av maltextrakt.

Blir spännande!
Citera
2023-12-26, 10:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davodun
Jag har faktiskt både bryggt "på riktigt" och med olika ölsatser... Ölsatser kan vara 'kul' tycker jag, men denne gång var det till en julklapp där jag ville ge allt som behövdes för att komma igång. Jag köpte annan jäst och bryggsocker, samt deras egna 'brew enhancer' som bara verkar vara bryggsocker och nån form av maltextrakt.

Blir spännande!
Jag ser inte precis syftet och målgruppen med dessa ölsatser, det är ju knappast för att det blir billigare än att köpa systemets billigaste öl eller tyskimport. Intresse för bryggning? Nja, att röra ihop lite färdiga produkter direkt från en påse i vatten och slå det i en jäshink har väl ganska lite med ölbryggning at göra. Lite som pulversås, det blir någon form av sås som smakar typ bearnaise, men det är ganska långt från "riktig" bearnaise.
Citera
2023-12-29, 02:12
Medlem
Davoduns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag ser inte precis syftet och målgruppen med dessa ölsatser, det är ju knappast för att det blir billigare än att köpa systemets billigaste öl eller tyskimport. Intresse för bryggning? Nja, att röra ihop lite färdiga produkter direkt från en påse i vatten och slå det i en jäshink har väl ganska lite med ölbryggning at göra. Lite som pulversås, det blir någon form av sås som smakar typ bearnaise, men det är ganska långt från "riktig" bearnaise.

Vet inte. Dom flesta ölsatser är ju egentligen bara nån form av sirap-malt-extrakt. Men för någon som aldrig bryggt innan, och inte bara är ute efter att få tag i öl (då kan man köpa valfri öl på systemet) kan det nog allt vara lite roligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in