Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-24, 12:14
  #13
Medlem
kl4sseKocks avatar
Beroende på typ av tv-sticka är den förmodligen får uppdateringar och gå att byta ut när det behövs jämfört med tvn inbyggda som förmodligen kommer känns seg och slö efter ett par år
Citera
2023-12-24, 12:38
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Telenor ligger efter telia och tele2 på lådor. Telenor har nått andra framgångr, dom är 3:e mest anmälda bolaget till konsumentverket.

Telia står inte högt i kurs heller gissningsvis. Har själv Telenor på mobilabonnemang, aldrig behövt klaga på 10 år. Telias nya utrustning är skräp så min gissning är att varken trle2 eller telenor kan ha sämre utrustning.

Min fråga var generellt om en tv-sticka är tekniskt sett lika bra som en tv-box. Vet liksom inte varför varje bolag har börjat sälja in detta som ny teknik när det tydligen är 12 år gammal teknik och att det är smidigare & bättre än en ”klumpig” tv-box.
Citera
2023-12-24, 12:39
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Beroende på typ av tv-sticka är den förmodligen får uppdateringar och gå att byta ut när det behövs jämfört med tvn inbyggda som förmodligen kommer känns seg och slö efter ett par år

Ja företagen säljer in denna tv-hub som nåt nytt & fräscht, tar ingen plats osv men frågan är om det tekniskt sett är någon skillnad mot att ha en tv-box eller en sådan här tv-sticka.
Citera
2023-12-24, 12:42
  #16
Avstängd
53280s avatar
Telia har fler olika TV lådor. Men dom som är utrustade med Android skulle väl aldrig har lämnat ritbordet. Troligen har bara telia köpt in något Kina OEM och sedan tejpat på sitt egna varumärke,men man har inte ställt några krav eller provat hur lådan fungera hos olika målgrupper.

Har telenor oxå via , tycker deras nät fungera dålig i Stockholm, om det har göra med att jag har 2 SIM kort eller något annat vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Telia står inte högt i kurs heller gissningsvis. Har själv Telenor på mobilabonnemang, aldrig behövt klaga på 10 år. Telias nya utrustning är skräp så min gissning är att varken trle2 eller telenor kan ha sämre utrustning.

Min fråga var generellt om en tv-sticka är tekniskt sett lika bra som en tv-box. Vet liksom inte varför varje bolag har börjat sälja in detta som ny teknik när det tydligen är 12 år gammal teknik och att det är smidigare & bättre än en ”klumpig” tv-box.
Citera
2023-12-24, 13:14
  #17
Medlem
eldrattans avatar
Dom där stickorna och även boxarna som går via wifi. Det är typ samma som mediabox/chromecast. Fast dom är branded så den laddar ner anpassad mjukvara. Du kan likagärna köpa den senaste versionen av chromecast och ladda ned appen och sedan köra det via den. Är det äldre personer som ska ha detta så föredrar dom när man trycker på kanal 1 på fjärrkontrollen så startas svt1.

Jag har själv en sådan box som kör på det sättet. Den är säkert 10 år gammal nu. Vet inte om sådana finns kvar. Fast en sådan är att sikta på om det är till en som är av äldre generationen.
Citera
2023-12-25, 13:51
  #18
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
I min mammas brf så ska de byta leverantör av fiber & tv. Antingen kan föreningen välja traditionell tv-box eller något nytt som heter ”tv-hubb mini” som verkar vara en slags chromecast du sticker in där bak på tvn via hdmi-uttaget.

Fördelen med mini-hubb är så klart storleken och den går att gömma men framför allt, blir man lidande på andra sätt kontra en vanlig box? Tex bildkvalitet, ljud, lagg etc…

Föreningen ska välja mellan Telenor & Tele2 om någon undrar. Telenors mini-hubb släpps nu i januari.

De båda operatörerna säger att deras mini-hubb är att föredra och så himla bra men det får mig att bli tveksam. Är någon här inne mer tekniskt lagd eller rent av använder sig av det själva, skriv gärna.

Fiber ska vara 1000/1000 med surfgaranti på 700 trådlöst. Vore tacksam för svar!

Mini-Huben fungerar bra, den är som en Chromcast.
Hoppas de inte väljer Tele2, de har haft mycket strul.
Citera
2023-12-25, 16:27
  #19
Medlem
godboys avatar
Nu vet jag inte hur "teknologiskt van" TS mamma är. Men är det en äldre person som inte är är så van och lite rädd för datorer så är en box att föredra. Många äldre tycker det är skitjobbigt att bläddra i menyer och förstår inte när de gör något galet. Så i såna lägen är en enkel box det bästa.

Problemet är det verkar vara väldigt svårt att få fram enkla tekniska lösningar som passar äldre när det gäller TV.

Sen skulle jag rekommendera att man ansluter boxen fast med lan kabel och inte kör på trådlöst då det är större risk för både lagg och annat krångel.
Citera
2023-12-26, 11:56
  #20
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Asså det är gammal teknik? Telenors fjärrkontroll har tydligen siffror iaf men inte tele2. Jag är mest rädd för att det ska hacka och lagga mer med sticka än box. För några månader sedan så fick mamma en ny box av Telia men de fick mkt strul med ljudet beroende på kanal osv, Telia vägrar skicka ut tekniker därav byte avleverantör.
Tele2 har fjärrkontroll med siffror för det överkomliga priset av 95 kr.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback