Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-12-25, 18:57
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
God Jul alla, som ev ser detta. Hoppas ni har det lite trevligare än vår familj, där alla är sjuka.

För min del började det med skrällig hosta. Nästa dag fick jag feber som steg sakta men säkert till 39,2 ca. Då hade jag väldigt ont i huvudet och började ta Paracetamol var 6:e timme.
På natten vaknade jag och termometern visade då 39,5.

Nästa morgon hade den sjunkit till drygt 38 men jag kände mig svag och frös mycket. Och mycket riktigt - temperaturen började stiga igen och nådde 39,7 sent på kvällen. Fler tabletter…

I morse hade den äntligen sjunkit till 38 och jag tänkte att immunförsvaret skulle få sköta sig själv. Men nej- febern kickade in igen och hann nå 39,9 (!) den här gången. Tog då 2 x 500 mg Paracetamol och temperaturen sjönk snabbt till 38,6, senast jag kollade.

Har inget halsont, obetydlig snuva, inga magbesvär eller andningsproblem. Har varit sängliggande alla tre dagarna.

Låter det som covid? (Är trippelvaccinerad, men det tycks ju inte göra någon större skillnad.) Eller kan det vara lunginflammation? Eller bara en sketen influensa (har inte värk i kroppen, dock).

Det här med att kroppstemperaturen fluktuerar- och dessutom så pass mycket- tror jag aldrig att jag har varit med om.

Starkt gjort att skriva begripligt vid så hög feber och även ha engagemanget.
Citera
2023-12-25, 19:15
  #26
Avslutat konto
Sluta knapra så mycket paracetamol, du kommer bli resistent tillslut.

Börja ta 5000 IE (125 mikrogram) D3 vitamin varje dag istället så slipper du bli sjuk. Överhuvudtaget.

Förstår inte att folk orkat hålla på att vara sjuka år efter år.
Citera
2023-12-25, 19:25
  #27
Avstängd
Krya på dig.
Går både covid o flunsa nu.
Håll koll på febern bara.
Dricka mycket vatten.
Känns som alla är sjuka nu.
Blir du inte bättre så ring 1177 en gång för mycket än inte.
Men troligen flunsa eller covid.
Krya på
Citera
2023-12-25, 19:32
  #28
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt en bekant som är smittskyddsläkare så är ungefär 4 av 5 fall just nu covid, resten säsongsinfluensa. Har man nyligen tagit vaccin så får man bara feber i 1-2 dagar, men är det länge sen vaccinet så kan man få feber i en vecka eller mer. Har man aldrig tagit vaccin så kan man bli rejält sjuk i 2-3 veckor och det tar ungefär 2 månader att hämta sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Jomenvisst! Jag med ett stort antal ovaccinerade skriver inte alls under på vad din bekant säger - dessutom blev de som tog vaccinet än sämre än vi alla som avstod.

Håller med. Om det var covid jag hade i 3 dagar så stämmer det inte alls på smittskyddsläkarens expertutlåtande. Känner ingen ovaccinerad som varit rejält sjuk i 2-3 veckor. Vi är 6 st ovaccinerade på mitt jobb och ingen har varit sjuk/borta från jobb i mer än 4 dagar.
Citera
2023-12-25, 20:28
  #29
Medlem
Nej det är inte covid. Det är influensa
Citera
2023-12-25, 20:51
  #30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Hade precis samma. En dag halsont. Flera dagar feber utan andra symptom. Ej vaccinerad men har haft covid x flera. Kände ingen likhet med tidigare covidinfektioner, men det betyder egentligen ingenting.

Adenovirus, rhinovirus, covid eller annat coronavirus, influensavirus, parainfluensavirus. Kan vara vad som helst.

Ja förutom covid så florerar även fyra andra influensor så det kan vara vilken som helst, men covid är klart vanligast just nu. Calicivirus (kräksjuka) är dock inte riktigt lika vanligt som det brukar vara.
Citera
2023-12-25, 20:55
  #31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Jomenvisst! Jag med ett stort antal ovaccinerade skriver inte alls under på vad din bekant säger - dessutom blev de som tog vaccinet än sämre än vi alla som avstod.

Vilken åldergrupp var det? Är man yngre än 30 så drabbas man inte så hårt om man är ovaccinerad. Men är man över 60 så brukar man insjukna svårare som ovaccinerad.
Citera
2023-12-25, 21:18
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt en bekant som är smittskyddsläkare så är ungefär 4 av 5 fall just nu covid, resten säsongsinfluensa. Har man nyligen tagit vaccin så får man bara feber i 1-2 dagar, men är det länge sen vaccinet så kan man få feber i en vecka eller mer. Har man aldrig tagit vaccin så kan man bli rejält sjuk i 2-3 veckor och det tar ungefär 2 månader att hämta sig.

Hade feber i två dagar, inget annat och sen bra.
Inte tagit någon insprutad skit.
Sjuk i 2-3 veckor och månader av återhämtning my ass.
Citera
2023-12-25, 21:34
  #33
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vilken åldergrupp var det? Är man yngre än 30 så drabbas man inte så hårt om man är ovaccinerad. Men är man över 60 så brukar man insjukna svårare som ovaccinerad.

Åldersspannet är mellan 32-50. Sen finns det knappast något belägg för det du påstår, det har helt och hållet med din hälsostatus.

Som anekdot kan nämnas att jag satt och pratade med en läkare när covid var som värst och hans personliga åsikt var att allmän vaccinering var helt åt skogen. Han var även viss procent på ett äldreboende och där fanns det många äldre som klarade covid utan problem, hans ståndpunkt när det kommer till vaccinering var multisjuka. Om du lever sunt i övrigt klarar man av covid.

Troligtvis blev ni alla vaccinerade smittad av något för dylikt sektbeteende får man leta efter.
Citera
2023-12-25, 23:54
  #34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Åldersspannet är mellan 32-50. Sen finns det knappast något belägg för det du påstår, det har helt och hållet med din hälsostatus.

Som anekdot kan nämnas att jag satt och pratade med en läkare när covid var som värst och hans personliga åsikt var att allmän vaccinering var helt åt skogen. Han var även viss procent på ett äldreboende och där fanns det många äldre som klarade covid utan problem, hans ståndpunkt när det kommer till vaccinering var multisjuka. Om du lever sunt i övrigt klarar man av covid.

Troligtvis blev ni alla vaccinerade smittad av något för dylikt sektbeteende får man leta efter.

Jag blev smittad långt innan det fanns vaccin, därefter hade jag immunitet i 18 månader innan jag fick det igen. Hann inte få något vaccin innan dess.
Citera
2023-12-26, 00:12
  #35
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
God Jul alla, som ev ser detta. Hoppas ni har det lite trevligare än vår familj, där alla är sjuka.

För min del började det med skrällig hosta. Nästa dag fick jag feber som steg sakta men säkert till 39,2 ca. Då hade jag väldigt ont i huvudet och började ta Paracetamol var 6:e timme.
På natten vaknade jag och termometern visade då 39,5.

Nästa morgon hade den sjunkit till drygt 38 men jag kände mig svag och frös mycket. Och mycket riktigt - temperaturen började stiga igen och nådde 39,7 sent på kvällen. Fler tabletter…

I morse hade den äntligen sjunkit till 38 och jag tänkte att immunförsvaret skulle få sköta sig själv. Men nej- febern kickade in igen och hann nå 39,9 (!) den här gången. Tog då 2 x 500 mg Paracetamol och temperaturen sjönk snabbt till 38,6, senast jag kollade.

Har inget halsont, obetydlig snuva, inga magbesvär eller andningsproblem. Har varit sängliggande alla tre dagarna.

Låter det som covid? (Är trippelvaccinerad, men det tycks ju inte göra någon större skillnad.) Eller kan det vara lunginflammation? Eller bara en sketen influensa (har inte värk i kroppen, dock).

Det här med att kroppstemperaturen fluktuerar- och dessutom så pass mycket- tror jag aldrig att jag har varit med om.
Låter som den Covid jag(trippelvaccinerad endast) hade för några veckor sedan under ffa tre dagar. Se upp för lunginflammation som extra komplikation.
Citera
2023-12-26, 00:50
  #36
Medlem
Låter som den covid jag i början av december. Köpte ett billigt covidtest på apoteket.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in