2023-12-30, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Det säger sig självt att all mat serverad och producerad av araber har sämsta möjliga kvalitet etc.
Deras mål när de kommer till Sverige är att bli så rika som möjligt på så kort tid som möjligt innebär att de tar genvägar utan några moraliska aspekter oavsett bransch. Dessutom kan jag tänka mig att deras hygien inte är på topp direkt.
Vill man äta take away finns det ju bättre alternativ typ asiatiskt eller gamla hederliga burgare från MAX eller Sibylla.

Helt enig. Bluff och båg hela tiden. Här behövs konsumentkraft för att få ordning på köttet. Helt total kebabbojkott. Många gillar kebab men ordning krävs så folk vet vad de äter.
Citera
2023-12-30, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Är inte hästkött bättre än övrigt kött?
Tänker mig att deras ägare köper bättre foder och låter dem beta fält

Hoppas de säljer köttet hos kronofogden

Ja, Kronofogden är ju verkligen några som vet hur det fungerar...

Citat:
Trots en, enligt både länsstyrelsen och Jordbruksverket, tydlig lagstiftning som säger att en häst inte får vare sig hållas, köpas, säljas eller transporteras utan hästpass, så sålde Kronofogden nyligen passlöse hästen Challe i Habo.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...n-for-lagbrott
Citera
2023-12-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Ja, Kronofogden är ju verkligen några som vet hur det fungerar...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...n-for-lagbrott
Ja en papperslös häst?
Skattepengarna ska in! Bidragen ska betalas ut!
Citera
2023-12-30, 14:07
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Förstår inte varför vi inte skulle kunna äta hästkött i Sverige. Hästar har förmodligen färre parasiter än kor och köttet smakar himla gott.

Går du ner till din lokala ICA-butik så finns det hästkött där, vid plånbokscharken. Så visst äter vi det, men det kanske inte är det mest populära köttet. Själv tycker jag det är gott, och tycker inte mer synd om en häst som går till slakt än vad jag tycker om en ko eller en gris.
Citera
2023-12-30, 15:00
Moderator
Tystnads avatar
Kanske visste dom om att köttet var felmärkt och därför fick köpa det billigt.

Pågår en hel del skumt på dessa ställen, har själv sett sent på kvällen på en lokal pizzeria där en omärkt skåpbil levererade Kebab kött ( man såg det på formen på det inplastade köttet dom bar in)
Och skåpbilen var inte en kylbil... men visst kanske låg i typ stora kylväskor.

Reagerade på detta då det var långt efter normal arbetstid och började mörkna samt den var omärkt bilen och inga "skidåkare" som körde och levererade.
Citera
2023-12-30, 15:32
Medlem
XavierPierrous avatar
Den enda kebab som undertecknad inmundigar är av dokumenterat och mört kalvkött, alternativt lammkött.

Det som marknadsförs som "kebab" idag är skamligt. Oftast är det fläskkarré som pizzaskojarna köpt på den lokala Lidl-butiken. Svensson glufsar glatt i sig!
Citera
2023-12-30, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Är inte hästkött bättre än övrigt kött?
Tänker mig att deras ägare köper bättre foder och låter dem beta fält

Hoppas de säljer köttet hos kronofogden

Problemet är kanske att man inte vet var köttet kommer från.

Men jag tror att kebab, liksom annan köttfärs med ursprung "från EU", som det brukar stå på det, innehåller betydligt värre saker än hästkött. Och då syftar jag inte på griskött. Utan mera typ gifter, mögel, bekämpningsmedel, bajs, osv.

Jag har själv slutat äta billig kebab eftersom de senaste gångerna jag provat (nu fem år sedan) mådde jag så dåligt efteråt.
Citera
2023-12-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
Blir de livsmedel i praktiken då? Hur många procent av slaktade arbets-, rid- och travhästar blir till kött i butiken eller restaurangen?

Du får ringa livsmedelsverket och fråga.
Citera
2023-12-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Du får ringa livsmedelsverket och fråga.
Jag googlade i stället och det är en tredjedel, och sjunkande.

https://www.atl.nu/for-fa-hastar-sla...blir-livsmedel
Citera
2023-12-30, 20:52
Medlem
beaver_ses avatar
Vill minnas att det för ett gäng år sedan importerades enorma mängder hästkött från Rumänien, många sjuka och undernärda.... Så kan denna import ha fortsatt?
Tack till vår regering och EU.... Fy fan

Så alla medlemmar i "fina" EU ger oss svenskar "fina råvaror"... Utan EU skulle vi få åtnjuta bra och äkta råvaror av båda kött och växter. för oss som lever i sverige..... Nu ger vi pengar till EU och får skitprodukter tillbaka......
Lika så med elpriset, varför skall vi få högre elpriser för att andra länder vägrar billig rysk gas?

Nu är sverige en nato bas och med det en måltavla som vi inte varit under 200 hundra år som alliansfritt ... tack usa för er iver att närma sig rysk gräns utan att offra egna soldater.......
Svenskar offrar sig för att usa skall närma sig ryssland... Vad tjänar vi svenskar på det? Nada
Citera
2023-12-30, 22:59
Medlem
Straffsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Den enda kebab som undertecknad inmundigar är av dokumenterat och mört kalvkött, alternativt lammkött.

Det som marknadsförs som "kebab" idag är skamligt. Oftast är det fläskkarré som pizzaskojarna köpt på den lokala Lidl-butiken. Svensson glufsar glatt i sig!
Om du inte kan skilja på fläskkarré och hästkött tycker jag synd om dig. Annat är det med kebab i Stockholmsområdet som består av malt nötkött. Där är det säkert enkelt att smussla in lite pålle om man vill. I praktiskt taget hela Västra Götaland består kebab av fläskkarré, det 08-orna kallar gyros. Väldigt mycket godare om jag får bestämma.
Citera
2023-12-31, 03:26
Medlem
"Grossist" ifrån Dalarna är väldigt brett. Svensk Cater, Martin & Servera och Menigo är väldigt stora grossister som även har kontor i Dalarna. Dessa ställen brukar dock vara väldigt kontrollerade, särskilt Martin & Servera som har statliga kontrakt. Min gissning är på en grossist som heter Bazar Snabbgross som finns i Dalarna. Det är en typisk leverantör till pizzerior och sunkhak som kan leverera kött till ibland hälften av priset än vad Svensk Cater och Martin & servera kan erbjuda. Var i kontakt med dom när jag jobbade som kökschef för att kolla priser, men när dom bara sålde okända märken och från länder med taskig djurhållning backade jag ur. Vill minnas att dom hade nåt skumt märke med kebab som jag aldrig hört talas om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in