Citat:
Ursprungligen postat av
Addhoc
Okej s man kan kallas raskare n vriga kare om man r det bara p upploppet, men inte genom hela loppet, eller i en uppfrsbacke exempelvis. Ska jag tolka det s?
Fr min egen del s vljer jag att kalla den som vinner fr raskast oavsett om den var mindre rask i trettio meter av loppet.
Citerar detta inlgg istllet, svaret r nog Ja det r s du ska uppfatta vad de norska skriver.
Inlgg: Okej, ja jag skriver bara utifrn hur jag uppfattat att norska skribenter och media brukar formulera sig, men jag r ingen expert p norska och tack fr bakgrunden. Tankar: Ibland skriver norsk media att Jonna Sundling var raskest och syftar d p att hon vunnit en tvling, men jag har sett att nr man smalnar av lite s har raskest anvnts i betydelsen bst spurt/toppfart. Eller bst straight forward speed kanske r bttre utryckt. Raskest runt banan r den som vinner, raskest i uppfrsbacken r Jonna/Linn, raskest p upploppet r Skistad/Linn. Av dessa tre partier r upploppet det snabbaste och drmed raskest punktum s att sga.
Den med bst taktomslag (acceleration) som Herrgickhan blandar in r inte ndvndigtvis raskest ngonstans alls.
Sen kanske man kan hvda att ngon med bttre utfrskning r nnu raskere men d blir det en defenitionsdiskussion fr sig. Och kanske samma kare som hller fanan hgst dr som p ett upplopp i dagslget.