2024-01-04, 01:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Mmm och allts kan man inte sga som just den skribenten sa utan att bli emotsagd (att Skistad r den raskaste av alla). Det kan man ju sllan frvnta sig i detta forum oavsett i och fr sig haha!

Nej s kan man inte sga om man vill beskriva tv olika saker. Sedan r det en annan sak att jag synar om hon verkligen har hgst toppfart och om hon verkligen r snabbast ver ett upplopp. Jag tror att Svahn r bttre ver ett upplopp och att Sundling har hgre toppfart.
2024-01-04, 01:33
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teobald Thor
Det r mjligtvis inte denna incident i Lahti 2021 som ni tnker p?
Mki gr samma sak mot Bollen som Bollen senare gr mot Klbo p VM 2021.
Alexander Bolshunov Fight with Joni mki!

Nope det var inte den jag tnkte p. Jag menade den jag refererade till.
Men jag tackar och bockar fr att du terupplivade detta fantastiska minne! Det r s sjukt roligt efter mlgngen nr bollen tacklar finnen och de ligger som plockepinn dr😂 S INTE lngdskidkning😆
2024-01-04, 01:39
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Okej s man kan kallas raskare n vriga kare om man r det bara p upploppet, men inte genom hela loppet, eller i en uppfrsbacke exempelvis. Ska jag tolka det s?

Fr min egen del s vljer jag att kalla den som vinner fr raskast oavsett om den var mindre rask i trettio meter av loppet.

Citerar detta inlgg istllet, svaret r nog Ja det r s du ska uppfatta vad de norska skriver.

Inlgg: Okej, ja jag skriver bara utifrn hur jag uppfattat att norska skribenter och media brukar formulera sig, men jag r ingen expert p norska och tack fr bakgrunden. Tankar: Ibland skriver norsk media att Jonna Sundling var raskest och syftar d p att hon vunnit en tvling, men jag har sett att nr man smalnar av lite s har raskest anvnts i betydelsen bst spurt/toppfart. Eller bst straight forward speed kanske r bttre utryckt. Raskest runt banan r den som vinner, raskest i uppfrsbacken r Jonna/Linn, raskest p upploppet r Skistad/Linn. Av dessa tre partier r upploppet det snabbaste och drmed raskest punktum s att sga.

Den med bst taktomslag (acceleration) som Herrgickhan blandar in r inte ndvndigtvis raskest ngonstans alls.

Sen kanske man kan hvda att ngon med bttre utfrskning r nnu raskere men d blir det en defenitionsdiskussion fr sig. Och kanske samma kare som hller fanan hgst dr som p ett upplopp i dagslget.
2024-01-04, 01:39
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej s kan man inte sga om man vill beskriva tv olika saker. Sedan r det en annan sak att jag synar om hon verkligen har hgst toppfart och om hon verkligen r snabbast ver ett upplopp. Jag tror att Svahn r bttre ver ett upplopp och att Sundling har hgre toppfart.

Det blir dessutom rtt ointressant vilken detalj man r bttre p under ett lopp om man tta av tio ggr frlorar i slutndan. Det r som att leta moment som kan vga upp fr att kunna hvda att tv, tre kare i princip r lika bra nr de inte r det.
2024-01-04, 01:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Den med bst taktomslag (acceleration) som Herrgickhan blandar in r inte ndvndigtvis raskest ngonstans alls.

Taktomslag och acceleration r inte samma sak eftersom det senare mer handlar om en ngot lngre strcka. Taktomslag handlar om explosivitet ver en mycket kortare strcka. Sedan heter det raskast och betyder allts att reagera snabbt p kort tid, precis som sker vid ett taktomslag.

Citat:
Det blir dessutom rtt ointressant vilken detalj man r bttre p under ett lopp om man tta av tio ggr frlorar i slutndan. Det r som att leta moment som kan vga upp fr att kunna hvda att tv, tre kare i princip r lika bra nr de inte r det.

Det r intressant nr man vill frbttra sig sjlv och nr man vill disponera sitt lopp taktiskt till medtvlarna (motstndarna).
2024-01-04, 01:50
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Citerar detta inlgg istllet, svaret r nog Ja det r s du ska uppfatta vad de norska skriver.

Inlgg: Okej, ja jag skriver bara utifrn hur jag uppfattat att norska skribenter och media brukar formulera sig, men jag r ingen expert p norska och tack fr bakgrunden. Tankar: Ibland skriver norsk media att Jonna Sundling var raskest och syftar d p att hon vunnit en tvling, men jag har sett att nr man smalnar av lite s har raskest anvnts i betydelsen bst spurt/toppfart. Eller bst straight forward speed kanske r bttre utryckt. Raskest runt banan r den som vinner, raskest i uppfrsbacken r Jonna/Linn, raskest p upploppet r Skistad/Linn. Av dessa tre partier r upploppet det snabbaste och drmed raskest punktum s att sga.

Sen kanske man kan hvda att ngon med bttre utfrskning r nnu raskere men d blir det en defenitionsdiskussion fr sig. Och kanske samma kare som hller fanan hgst dr som p ett upplopp i dagslget.

Bergen28 i inlgg 2849 vill mena att Skidtad, Sundling och Svanh egentligen inte gr att skilja t ifrga om vem som r bst eftersom de alla tre r lika bra men p olika saker. Dr skrev hen att Svahn r mest taktisk, Sundling har hgst kapacitet nr hon r i toppform och att Skistad r raskast och att det drfr r vanskligt att kunna skilja dem t.

Dr brjade mitt ifrgasttande och sedan dess har vi malt vidare.
2024-01-04, 01:52
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teobald Thor
Det r mjligtvis inte denna incident i Lahti 2021 som ni tnker p?
Mki gr samma sak mot Bollen som Bollen senare gr mot Klbo p VM 2021.
Alexander Bolshunov Fight with Joni mki!

Nej det var inte den incidenten men tack fr att du friskar upp minnet med den dr hndelsen ja. Minns att den skiljde sig mot Klbo/Bollen-incidenten p det viset att jag tror finnen i detta fallet stngde Bollen efter att de redan valt spurtkorridorer. Skillnaden mot Klbo-fallet var att d driftade Bollen hela tiden utt s att till slut valde han den yttre korridor som Klbo hade tagit sikte p. Resonemanget var vl dr att: ven fast Klbo har siktat in sig p en ytterkorridor s mste karen som r i ledning f vlja just den korridoren med frtur. ven fast det innebr att man ker lngre vg (ibland kan ju tex en ytterkorridor vara skuggad av reklamskyltar och drmed snabbare.).

Minns inte hur den hr incidenten mellan finnen och Bollen bedmdes faktiskt, nn annan kanske gr? Men jag tror att bollen iaf inte fick nt fr upploppet, dremot ev slaget med staven och med skerhet fr tacklingen.
2024-01-04, 01:52
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Taktomslag och acceleration r inte samma sak eftersom det senare mer handlar om en ngot lngre strcka. Taktomslag handlar om explosivitet ver en mycket kortare strcka. Sedan heter det raskast och betyder allts att reagera snabbt p kort tid, precis som sker vid ett taktomslag.

Det r intressant nr man vill frbttra sig sjlv och nr man vill disponera sitt lopp taktiskt till medtvlarna (motstndarna).

Sjlvklart intressant fr karen sjlv fr egen utveckling, men det var ju inte det som var Bergan28:s syfte med att leta vad de har fr styrkor. Hen gjorde ju det som ett bevis p att det r svrt att skilja dem t (vem som r vassast). Inlgg 2849.
2024-01-04, 02:01
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Bergen28 i inlgg 2849 vill mena att Skidtad, Sundling och Svanh egentligen inte gr att skilja t ifrga om vem som r bst eftersom de alla tre r lika bra men p olika saker. Dr skrev hen att Svahn r mest taktisk, Sundling har hgst kapacitet nr hon r i toppform och att Skistad r raskast och att det drfr r vanskligt att kunna skilja dem t.

Dr brjade mitt ifrgasttande och sedan dess har vi malt vidare.

Det ska malas 🥲. Jag tycker nog ocks att det r svrt att avgra vem som r BST av dem. Jonna har vl de bsta meriterna men r hon bst? Jag lutar t Linn men ven KSS r dr och hugger. Svenskorna vinner i regel mot KSS men svenskorna turas ju om medan KSS allt som oftast r topp 3 och ibland vinner. Vem r bst d? Linn var ju bst idag och d tenderar man vl att svara Linn kanske.
2024-01-04, 02:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Sjlvklart intressant fr karen sjlv fr egen utveckling, men det var ju inte det som var Bergan28:s syfte med att leta vad de har fr styrkor. Hen gjorde ju det som ett bevis p att det r svrt att skilja dem t (vem som r vassast). Inlgg 2849.

Jo jag har lst det och hller allts inte med alls. Att dessutom pst att rask skulle betyda tv helt olika egenskaper gr ju att inlggets vrde faller kraftigt. Bara fr att ngon r norsk innebr det ju inte per automatik att personen r en ordvirtuos p norska.

KSS:s styrkor r givetvis att hon har en bra spurt ver ett lngre upplopp och att hon varit bra p att positionera sig. Jag anser dock att sprint nu blivit betydligt mer konkurrensutsatt sedan Svahn terkommit till sitt rtta jag.
2024-01-04, 02:12
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Svahns niv er ikke noe hyere enn Sundlings fra i fjor f.eks. Det er jeg ganske sikker p. Tror man kan oppsummere med at Svahn er best taktisk, Sundling har strst kapasitet i toppform og Skistad er den raskeste. De tre er egentlig vanskelig skille.

Detta r allts inlgg 2848 som startade diskussionen. Diskussionen dessfrinnan gllde vem som egentligen r bst av Jonna, Linn, Maja och Skistad.

Att bergen28 hr skriver att Skistad r den raskeste s menas bara att Skistad har hgst speed.

Taktik (Linn) vs kapacitet (Jonna) vs speed (Skistad) , s ska inlgget lsas. Bst r den som oftast r raskest over ett helt lp.
2024-01-04, 02:15
Medlem
Svahn r ju raskast nu uppfr en backe. Drfr frlorar Ivan drago skistad, ven nr hon tacklar den rttmtige tvan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in