2024-01-06, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Jag har inte orkat lsa genom alla dussin sidor med vallasnack och vulgra kommentarer om Skistad men en sak som frvnar mig r hur den hr spurttvlingen i touren kan passera s obemrkt.

Jag tycker att det r tydligt att FIS nd har frskt gra ett jobb hr. Till skillnad frn de frsta ren s fr man inte lngre pong fr att vinna etapper utan utver sjlva sprint-tvlingarna s ges pong fr att rusa i starten p distanslopp.

I teorin s r det ju ett riktigt smart upplgg. kare med sprintprofil som inte har ngot med totalen att gra (och drfr inget att frlora p att rusa till frsta mellantiden) fr nd ngot att gra i de flesta loppen.

Att lgga en sn mellantid 3,4 km in i en jaktstart dr de bsta sprintarna dessutom behvde spra var vl inte srskilt genomtnkt iofs, ingen chans fr killar som Chanavat (eller Anger) att g snabbare n en jagande klunga i en strcka som var typ 2,5 sprintar lng...

Nu fljer jag inte cyklingen s noga men min bild r att det r en stor grej att vinna spurttrjan i de stora etapploppen, att fr en viss typ av karprofil r det typ det strsta du kan gra, och att det ocks fr mycket uppmrksamhet och status.

I skidorna dremot r det helt bortglmt. Gleb Retevykh (orkar inte googla nn stavning) gjorde ju ngot frsk fr ngra r sedan. Men t.ex. nr Hagstrm vann s var knslan att hon sjlv inte ens hade koll p cupen, trots att hon r precis den karprofil som den borde kunna passa.

Inte heller hr inne p forumet verkar det vara s stort intresse, trots att det hr finns ngra riktigt kunniga nrdar (i positivt bemrkelse) som grna grottar ner i detaljer kring tvlingarna i vrigt...

Trkigt tycker jag, en sprint-tour med lite engagemang och spnning hade ju verkligen kunnat vara en krydda i touren, och gett oss nrdar ngot annat att snacka om n de mnen som ltas i den hr trden.

Vad tror ni skulle kunna gras fr att f upp engagemanget?
Det finns ingen tradition i skidor nr det gller att samla pong etc. Fr min egen del helt ointressant. Intresset skulle ka dramatiskt om vinnaren av pong/sprint grejen fick 1 miljon i bonus. Det r ju smpengar i mnga idrotter s det borde g att lsa ven hr.
2024-01-06, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Sverige och Norge har ju betydligt strre budgeter n andra lnder, t.ex USA och Finland. nd r det oftast inte de sm skidnationerna som gnller p att man vallat bort sig. Lste ngonstans att budgeten fr Norges lag r 72 miljoner kronor, fr Sverige 44 miljoner kronor, fr Schweitz 22 miljoner kronor.

Vad omfattar budgeten du nmner? r det mer n bara valla?

Hur som helst... Jag tycker lngdskidor r lite orttvist, ungefr som Formel 1 dr (tminstone frr?) olika frare gynnades vldigt beroende p vilket stall de krde fr. Jag tycker exempelvis polskan Justyna Kowalczuk gjorde det jttebra, hon tog ju bl a fyra raka totalsegrar i Tour de Ski. Jag upplever att karna inte tvlar p samma villkor.

Jag hller faktiskt p dmjuka, sympatiska och varma Jessie Diggins. En riktig lagspelare, som alltid tar ut sig totalt och som dessutom r vldigt taktiskt skicklig.
Linn Svahn ogillade jag frut, men jag tycker hon mognat till sig, och som skidkare r hon ju fenomenal.
Dremot har jag svrt fr omogna Frida Karlsson och Maja Dahlkvist. Gillar Ebba Andersson, Jonna Sundling och den nstan stndigt positiva Johanna Hagstrm.

Skistad verkar konstig. Verkar dessutom vldigt dlig p engelska. Fast bra p att ka skidor.

Nn som lst/hrt nt om Diggins status? Hon tog sig vl om magen bde under och efter senaste loppet?
2024-01-06, 07:12
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hennes intention med inlgget var ju sklart att provocera, och uppenbart lyckades hon med det, med rge. Och att nivn p kommentarerna r riktigt lga gr skert det nnu mer komiskt fr henne.

Provocera vem? Det r vl sllan elitidrottare, utom mjligtvis boxare infr match, ska ha intentioner att provocera, vare sig motstndare eller fans. Skulle vl inte varit s snyggt om Nils van der Poel eller Duplantis hade hnat sina motstndare och deras fans, och det hade inte accepterats i SVerige heller.
Nej barnsligt beteende som inte hr hemma i idrott. Northug gjorde det med glimten i gat, men var ven respektfull nr det vl gllde. Tyvrr verkar just norska damer som Heidi Weng och Skistad inte fattat idrott riktigt.
Senast redigerad av guderi 2024-01-06 kl. 07:28.
2024-01-06, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Provocera vem? Det r vl sllan elitidrottare, utom mjligtvis boxare infr match, ska ha intentioner att provocera, vare sig motstndare eller fans. Skulle vl inte varit s snyggt om Nils van der Poel eller Duplantis hade hnat sina motstndare och deras fans, och det hade inte accepterats i SVerige heller.
Nej barnsligt beteende som inte hr hemma i idrott. Northug gjorde det med glimten i gat, men var ven respektfull nr det vl gllde. Tyvrr verkar just norska damer som Heidi Weng och Skistad inte fattat idrott riktigt.

Tycker hon r svrtolkad och upplevs mest mrklig. Mjligen hon frsker gra just en Northug fr att skapa lite intresse men har inte samma knsla i det. Sen lustigt hur vissa svenskar blir upprrda, man skulle nstan kunna tro vi r norrmn..
2024-01-06, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Det r denna 2,5km slinga : https://medias1.fis-ski.com/pdf/homo..._03-03_2-5.pdf

Samma man krt varje r med ngot undantag sedan VM 2013. Upp fr backen frn stadion, under bron, rundar det som var lktare p VM upp i brant backe dr det r bonussekunder efter halva loppet, upp p platn som sedan vnder upp i branten Brinkbacken. Nedfr till skidskyttestadion och sedan uppfr sista stigningen som gr parallellt med den utfrskrningen och sedan vndning p toppen och utfr in till varvning.

Ska bli intressant vad man kokar ihop till OS d stadion ska byggas om.

Stort tack fr utfrligt svar!
Vad tror du om vdret, blir det en stor klunga i bde dam och herr eller kan de skapa lucka?
2024-01-06, 08:05
Medlem
Brukar vl vara mnga kare som r med in p denna etapp historiskt, men Vldigt svrt att sia om dagens etapp. Hg Hjd, slitna kare, kaosdvder med regn eller om det r sn, verkar dessutom vara mkt dligt med sn sen tidigare i omrdet. Spnnande!
2024-01-06, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silwarn
Stort tack fr utfrligt svar!
Vad tror du om vdret, blir det en stor klunga i bde dam och herr eller kan de skapa lucka?
Det regnar.

Tror det kan uppst luckor. T.ex. Niskanen som vunnit bda klassiska loppen har serven idag, om man nu pratar tennissprk. Vill hon vinna touren mste hon kra skiten ur Diggins idag.
2024-01-06, 08:31
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergelius
Tycker hon r svrtolkad och upplevs mest mrklig. Mjligen hon frsker gra just en Northug fr att skapa lite intresse men har inte samma knsla i det. Sen lustigt hur vissa svenskar blir upprrda, man skulle nstan kunna tro vi r norrmn..

Svenskar r numera inte enbart "de ensamma stugornas folk" utan dessutom ett folk drabbat av "snllism". Vi vill att alla skall vara snlla. Och tror att alla mnniskor r snlla. I grunden.

Svenskarna r nog det minst nationalistiska landet i vrlden och det hnger ihop med snllismen. De flesta andra mnniskor r nationalister men frvntas i dessa tider dlja det. Nr det dyker upp figurer frn andra lnder som varken kan eller vill dlja sin nationalism s bryter det mot vr snllism-uppfattning.

Fr vrigt tror jag att Skistads "problem" r att hon dels r blyg och dels besvras av att observeras hela tiden. Det gr att hon har svrt att interagera med svl medtvlare som med media. Vi fr helt enkelt acceptera hennes personlighet. Hennes medverkan gr ju att spnningen kar i sprinttvlingarna!

Lite synd att Skistad inte fullfljer Tour de ski. Har hon inte ambitionen att bli en komplett skidkare utan enbart fokusera p sprint?
2024-01-06, 08:34
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintersportarn
Brukar vl vara mnga kare som r med in p denna etapp historiskt, men Vldigt svrt att sia om dagens etapp. Hg Hjd, slitna kare, kaosdvder med regn eller om det r sn, verkar dessutom vara mkt dligt med sn sen tidigare i omrdet. Spnnande!
Val di Fiemme r inte srskilt hg hjd, ca 1000 m h, dvs inga hghjdseffekter
I herrklassen brukar det bli stora klungspurter, men sllan p damsidan, ifjol var det fyra kare som spurtade om segern nr Hennig vann sin hittills enda seger i vrldscupen.
Dremot brukar enskilda kare f rejlt problem med skidorna och p s vis falla bort frn segerdiskussionen.
Vill minnas att Emma Wikns skidkarkarrir dog i val di fiemme
2024-01-06, 08:54
Medlem
Vossevangens avatar
Stillingen for kvinnene i TdS fr dagens renn:

1. Diggins
2. Niskanen + 44 sek
3. Sundling + 52 sek
4. Weng + 57 sek
5. Karlsson + 58 sek
6. Slind + 1 min 2 sek
7. Svahn + 1 min 8 sek
8. Carl + 1 min 39 sek
9. Parmakoski + 1 min 42 sek
10. Brennan + 1 min 56 sek

https://www.fis-ski.com/DB/general/r...C&raceid=44170
2024-01-06, 08:55
Medlem
Gode nyheter for Diggins. Slind er blitt syk og str av.
2024-01-06, 08:59
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Lite synd att Skistad inte fullfljer Tour de ski. Har hon inte ambitionen att bli en komplett skidkare utan enbart fokusera p sprint?

Till skillnad frn Diggins, Sundling, Svahn, Ribom eller andra bra sprintkare s r Skistad inte en komplett skidkare, det enda hon r bra p r att vara snabb p de sista 100m i ett sprintlopp, och inte ens det klarar hon av speciellt ofta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in