Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-28, 10:50
  #1
Medlem
LAGERBLADENSs avatar
Hej.
Skall börja plugga till våren och söker köpråd för en bärbar dator som skall vara så billig som det bara går. Förstår att man får det man betalar för men smärtgränsen är väl runt 5-6000. Huvudsyfte är enklare programmering i Java och allmänt surfande/jobbande.
Många tack.
__________________
Senast redigerad av LAGERBLADENS 2023-12-28 kl. 10:56.
Citera
2023-12-28, 10:59
  #2
Medlem
Enklare programmering i java? Det är inte sysslan som tar kräm utan vad för programvara du använder så du får nog specificera dig lite.

Visual studio och mer?
Citera
2023-12-28, 11:07
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAGERBLADENS
Hej.
Skall börja plugga till våren och söker köpråd för en bärbar dator som skall vara så billig som det bara går. Förstår att man får det man betalar för men smärtgränsen är väl runt 5-6000. Huvudsyfte är enklare programmering i Java och allmänt surfande/jobbande.
Många tack.

Förutom det som nämnts i inlägg #2 så är det bra att veta vilken storlek det ska vara. Är lång batt.tid viktigt, etc, kort sagt, mer fakta.
Citera
2023-12-28, 11:09
  #4
Medlem
Tycker ju dock om TS ska/håller på med programmering bör man väll ha lite koll på datorer?
Citera
2023-12-28, 11:13
  #5
Medlem
Det beror på vilka verktyg som används på utbildningen. Gissningsvis inte mycket om det är en akademisk utbildning.
Är det yrkes så brukar de vilja ha rätt feta.
Citera
2023-12-28, 11:45
  #6
Medlem
31G350125s avatar
intel core i7 / i9
32 GB RAM
1 TB SSD DISK

Så har man har en bra maskin för uppgiften.
Citera
2023-12-28, 12:34
  #7
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Om du inte har något emot refurbished maskiner så hade jag rekommenderat denna för 5990kr, där du får riktigt mycket för pengarna.

Lenovo ThinkPad T480s - i7 | 16GB | 512GB | REFURBISHED - A Grade
https://www.inet.se/produkt/1975281/...bished-a-grade

Använder själv Thinkpads sedan länge tillbaka, tycker dom har bland dom bästa tangentborden på windows laptops.
Citera
2023-12-28, 15:25
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Om du inte har något emot refurbished maskiner så hade jag rekommenderat denna för 5990kr, där du får riktigt mycket för pengarna.

Lenovo ThinkPad T480s - i7 | 16GB | 512GB | REFURBISHED - A Grade
https://www.inet.se/produkt/1975281/...bished-a-grade

Använder själv Thinkpads sedan länge tillbaka, tycker dom har bland dom bästa tangentborden på windows laptops.

Håller med föregående talare, kan varmt rekommendera då jag själv köpt dator via bytdator.se (refurbished)
Här kan du hitta samma som ovan:
https://bytdator.se/begagnade-barbar...rice&order=ASC

Så kan man exempelvis smacka in mer minne eller större hårddisk också.

Annars så har du denna:
https://bytdator.se/begagnade-barbar...rice&order=ASC

Smacka i 8GB extra ram så har du en vettig dator för 4 880 kr.

Vet dock inte hur krävande Java är när man bygger och beroende på vilken IDE du kör etc.
Men bör räcka (kan jag tycka). Annars får man kika mer ram (32 GB) men då får du spana vilka som stödjer detta och hur priset blir då.

Finns massor med datorer att välja mellan:
https://bytdator.se/begagnade-barbar...rice&order=ASC

Men kika efter någon med i7 processor, sen kan man alltid lägga till extra minne (så du får 16 GB eller mer). Går ju även att byta till större hårddisk också. Rekommenderar minst 512GB eller större då det kommer krävs en del när man installerar massa dependencies.
__________________
Senast redigerad av Dofehix 2023-12-28 kl. 15:32.
Citera
2023-12-28, 18:50
  #9
Medlem
Ja, att köpa en Mac eller Ipad när utbildningsmaterialet visar och demonstrerar utvecklingsverktygen i Windows är säkert en jättabra idé...not.

Förmodligen är det Eclipse som gäller på utbildningar för programmering i Java. Det är naturligtvis mycket lättare att hänga med om man har samma verktyg och gränssnitt som lärarna/föreläsningarna, varför en dator med Windows är närmast självklart.

Man behöver ingen monsterdator, 1TB och 32GB är rent löjliga specs för programmering i skolan. Man klara sig lätt med hälften eller t.o.m. 1/4 (256GB/8GB), men en vettig professor bör man ha, dvs i7 eller möjligen i5. 8GB minne kan bli segt, speciellt om du ska lära dig .NET i Visual Studio senare, men 32GB kommer aldrig att komma till användning för ändamålet. Jag har själv 32GB i min stationära. Enda gången jag använder det är för videoredigering och AI-uppskalning, samt möjligen ett och annat spel. Inte i närheten när jag programmerar.

Skulle rekommendera 15" istället för 14". 14" har ingen numPad, samt i vissa fall (kanske bara HP) "felplacerade" programmeringstecken så som <>| och det är ett par saker jag saknar på min bärbara.

Så - 15" med IPS-skärm, i7 professor av inte allt för gammal modell, 16GB minne och 256/512GB hårddisk klarar du dig långt med. Tveksamt om jag betalat 5000 för en refurbished 8th gen när jag betalade 10k för en sprillans ny 13th gen med 2800x1800 skärm...
Citera
2023-12-28, 21:31
  #10
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Ja, att köpa en Mac eller Ipad när utbildningsmaterialet visar och demonstrerar utvecklingsverktygen i Windows är säkert en jättabra idé...not.

Förmodligen är det Eclipse som gäller på utbildningar för programmering i Java. Det är naturligtvis mycket lättare att hänga med om man har samma verktyg och gränssnitt som lärarna/föreläsningarna, varför en dator med Windows är närmast självklart.

Man behöver ingen monsterdator, 1TB och 32GB är rent löjliga specs för programmering i skolan. Man klara sig lätt med hälften eller t.o.m. 1/4 (256GB/8GB), men en vettig professor bör man ha, dvs i7 eller möjligen i5. 8GB minne kan bli segt, speciellt om du ska lära dig .NET i Visual Studio senare, men 32GB kommer aldrig att komma till användning för ändamålet. Jag har själv 32GB i min stationära. Enda gången jag använder det är för videoredigering och AI-uppskalning, samt möjligen ett och annat spel. Inte i närheten när jag programmerar.

Skulle rekommendera 15" istället för 14". 14" har ingen numPad, samt i vissa fall (kanske bara HP) "felplacerade" programmeringstecken så som | och det är ett par saker jag saknar på min bärbara.

Så - 15" med IPS-skärm, i7 professor av inte allt för gammal modell, 16GB minne och 256/512GB hårddisk klarar du dig långt med. Tveksamt om jag betalat 5000 för en refurbished 8th gen när jag betalade 10k för en sprillans ny 13th gen med 2800x1800 skärm...

Håller i princip med om allt men inbillar mig att det kan vara vettigt att köra med en linux dist, då typiskt ubuntu då den påminner väldigt mycket om en win/mac med mindre overhead
Citera
2023-12-30, 17:55
  #11
Moderator
memymos avatar
Nu är vi i PC: köpråd - bärbart forumet.

Mac = OT
Programmerings snack = OT


Rekommendera en PC eller låt bli.


/MOD
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback