2023-12-28, 13:06
Medlem
Är självlärd på C# så mer eller mindre en total noob som håller på bara för att det är kul.

Har försökt mig på att göra ett enkelt "spel" som bara går ut på att 3 olika textboxar skall uppdateras baserat på vilket utslumpat värde som visas.

T.ex. så skall värdena 1 eller 2 öka på värdet i textbox1 med 1, värdena 3 eller 4 öka på värdet i textbox2 och värdena 5 och 6 öka på totalen i textbox3.

Det jag har problem med är att slippa hårdkoda "textbox1", "textbox2" och "textbox3" i min Switch- eller if, else if, else-snutt.

Detta är säker oerhört basic men jag hittar ingen hjälp på webben (förmodligen frågar jag på fel sätt).

Tack på förhand!
Citera
2023-12-28, 13:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAyrtonSenna
Är självlärd på C# så mer eller mindre en total noob som håller på bara för att det är kul.

Har försökt mig på att göra ett enkelt "spel" som bara går ut på att 3 olika textboxar skall uppdateras baserat på vilket utslumpat värde som visas.

T.ex. så skall värdena 1 eller 2 öka på värdet i textbox1 med 1, värdena 3 eller 4 öka på värdet i textbox2 och värdena 5 och 6 öka på totalen i textbox3.

Det jag har problem med är att slippa hårdkoda "textbox1", "textbox2" och "textbox3" i min Switch- eller if, else if, else-snutt.

Detta är säker oerhört basic men jag hittar ingen hjälp på webben (förmodligen frågar jag på fel sätt).

Tack på förhand!
Utan att kunna C# särskilt, så tror jag metod-mässigt att du bör skapa en lista/array med textboxar eller med objekt som inkluderar referens till respektive textbox. Så kan du loopa/slumpa fram en invånare i listan för att ändra texten som du skriver.

Så hade jag löst motsvarande direkt i Browsern (då fungerar enbart Javascript), men det finns anledning att tro att lösningen är snarlik i C#, även om jag inte har koll på hur textboxar funkar där.
Citera
2023-12-28, 16:06
Medlem
Vilken miljö pratar vi om? Är det en webbsida för en användare eller konsolprogram?
Citera
2023-12-28, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacebubble
Vilken miljö pratar vi om? Är det en webbsida för en användare eller konsolprogram?

Det är bara i en Windows Forms-applikation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in