2023-12-30, 11:02
Medlem
En annan aspekt är att förutom den egna risken att upptäckas finns även risken att bilmekens sida kontrolleras, där han har bokföring som drar in dig. kanske inte så troligt om den svarta delen är en ren kontantaffär, men den finns där.
Citera
2023-12-30, 11:25
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Personbilar får de flesta företag inte lyfta momsen för vid inköp, men skall mellanskillnadsbeskattas vid försäljning (vid vinst på objektet). Vid leasing får 50% av leasingkostnaden lyftas däremot. Vad jag förstått ägs bilen av företaget, inte leasing, därmed är det senare utan betydelse.

Det är en taxibil, som jag köpte begagnad från en taxiägare för ett år sen. Jag lyfte momsen vid inköpet.
Citera
2023-12-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Det är en taxibil, som jag köpte begagnad från en taxiägare för ett år sen. Jag lyfte momsen vid inköpet.
Men ingen taxikörning med den nu? Taxi får lyfta momsen på bilarna.
Citera
2023-12-30, 11:45
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Men ingen taxikörning med den nu? Taxi får lyfta momsen på bilarna.

Ja jag vet att taxiägare får lyfta momsen. Jag har kört taxi med bilen som en extrainkomst på helgerna men nu är det slut på det.
Citera
2023-12-30, 11:48
Medlem
Citat:
Ja jag vet att taxiägare får lyfta momsen. Jag har kört taxi med bilen som en extrainkomst på helgerna men nu är det slut på det.
Då blir det annorlunda, har den haft status som droskbil även i ert företag så är det ju inget fel så här långt. Det innebär också att du måste sälja bilen med vanlig moms.
Citera
2023-12-30, 12:18
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Då blir det annorlunda, har den haft status som droskbil även i ert företag så är det ju inget fel så här långt. Det innebär också att du måste sälja bilen med vanlig moms.

Är momsen inbakat i värderingspriset ā 102 000 kronor eller ska jag lägga till ≈ 25 000 kronor på priset?
Citera
2023-12-30, 12:21
Medlem
Citat:
Är momsen inbakat i värderingspriset ā 102 000 kronor eller ska jag lägga till ≈ 25 000 kronor på priset?
Bilvärdering brukar alltid inkludera moms (de flesta kan ju inte lyfta av den). 20400 blir ju momsen som skall ingå.
Citera
2024-01-10, 20:35
Medlem
RadioGaGas avatar
Ska jag våga sälja bilen för 80 000 kr vitt och 20 000 kr svart? Hur mycket tjänar jag på det?
Citera
2024-01-17, 19:59
Medlem
Dumt och onödigt att fiffla med skatt på ett sätt som är så pass lätt att upptäcka i en revision? Skatteverket jobbar efter värderingstabeller och de kommer undra varför du sålt en bil till underpris. Och för företag är antagandet alltid att de bedrivs på affärsmässiga grunder så det kommer vara på dig att motivera det.

En liten varning också - du säljer till en vad som förefaller vara regelbundet fifflande köpare vilket innebär att även om risken är låg att du ska åka dit för en engångsgrej så är risken att bilmecken åker dit en dag mycket högre. Och om han revideras kommer sannolikt även du revideras eftersom eran transaktion ser suspekt ut på hans sida också.

Enda anledningen bilmecken har att vilja betala svart är att pengarna härrör antingen från brottslighet eller är oskattade till att börja med vilket innebär att grattis, du nu är skyldig till inte bara skattebrott utan även penningtvättsbrott. Att han köper bilen till underpris innebär att han kommer göra en större vinst på papperet när han säljer den och betala mer skatt. Det gör du bara om du vill tvätta pengar.

Är det värt huvudvärken för ett par tusenlappar?
Citera
2024-01-24, 18:18
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ska jag våga sälja bilen för 80 000 kr vitt och 20 000 kr svart? Hur mycket tjänar jag på det?

Om du inte har koll på ens de grundläggande delarna är du verkligen ute på djupt vatten.
Ganska säker du kommer torska om du ger dig in i skumraskaffärer.
Citera
2024-12-18, 11:49
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag sålde ju bilen lagligt tidigare i år och betalade in momsen men räknas pengarna jag fick för bilen som inkomst som ska beskattas?
Citera
2024-12-18, 23:04
Medlem
Finns bilen i bokföringen, tolkade det som att det var företaget som ägde den? Priset du fått in är en faktor, men du har ju antingen ett restvärde om den varit en tillgång och då är det reavinst på mellanskillnaden, eller så har du köpt den för at sälja och då har du en inköpskostnad.

Moms på bilar kan vara en fallgrop, har du dragit moms på inköp osv, kolla detta med någon redovisningskonsult så du inte gör fel och betalar in moms i onödan, om du inte dragit moms själv

Citat:
Jag sålde ju bilen lagligt tidigare i år och betalade in momsen men räknas pengarna jag fick för bilen som inkomst som ska beskattas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in