Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-10, 12:04
  #193
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Gör det verkligen det när man nu ser på hur materialet till batterier grävs fram av barn i livsfarliga gruvor för några kronor?
Vi har dessa ämnen här i sverige också men alla försök för att få bryta dessa stoppas av alla olika miljöorganisationer för det är tydligen bättre att låta några barn i Kongo eller Kenya gräva fram detta för hand. Den stora fördelen med det är att vi här i sverige inte behöver se utsläppen som de släpper ut också.

Men att tvinga ner domesticerade samer under jorden för att spetta fram järn till stålet i bilarna är OK?
Citera
2024-02-10, 14:14
  #194
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Gräver de för hand?
Jag har hört att de tuggar fram det med tänderna.
Då får de både näring & arbete utfört samtidigt.

Har du mobiltelefon, läsplatta eller andra elektriska produkter?

Grattis just i dina produkter du har hemma är det barn i Madagaskar som grävt fram.

Själv är mina endast utgrävda i Finland.

Tänker inte bevisa det förrän du bevisar motsatsen.

Oftast använder de tänderna men när de är nedslipade så brukar de använda händerna. De rika ungarna har ibland en liten hammare men det är bara lyxlirarna.

Mitt batteri i telefonen är säkert utgrävt av barn det också. Har svårt att tänka mig att apple ska vara bättre än andra. Hittade tyvärr ingen information om gruvor i finland av jordartsmetaller så tyvärr ligger din telefon lika risigt till.

Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
OT, men snabbt kan sägas att problemet med att använda barn i gruvindustrin är att det är enormt ineffektivt och olönsamt. Det är mycket mer lönsamt att använda gruvmaskiner i stor industriskala. Barn är väldigt dåliga på att hantera stora industriella gruvmaskiner. Det finns ingen lönsamhet i det. Riskerna är för stora, och maskinerna, rätt skötta, allt för effektiva för att inte nyttjas av kompetenta (vuxna) förare.

Sedan glömmer ni elbilshatare att majoriteten av Kobolt används inom oljeindustrin (inte för elbilar, som numer även finns helt koboltfria batterier).

Detta sagt; kan vi inte ta gruv/barnarbetsdiskussioner och annat OT i andra trådar? Finns redan hundratals trådas om detta ämne. Alla trådar kan inte handla om allt.

Själv så tror jag att det är perfekt nu när vi går in i en ekonomisk lågkonjunktur att det kommer flera prisvärd småbilar, inklusive inte minst elektriska sådana.

Blir bra för plånboken med både låga inköpskostnader, och för de som kör mycket varje dag med enormt låga drivmedelskostnader. Att sedan skatter och annat dessutom är positivt för plånboken skadar inte i tillägg.

Var väl någon politiker som klargjorde det, tror det vara den gamle liberalen att barn har ingen känsla för kvalitet så därför bör man inte använda dessa inom arbete.

Är jättebra att det kommer billiga alternativ och det behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men att tvinga ner domesticerade samer under jorden för att spetta fram järn till stålet i bilarna är OK?

De tjänar ju ändå så dåligt på sina renar så kanske finns det möjligheter att höja sina löner genom att börja gräva och hacka istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback