Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-22, 23:57
Medlem
BrunkeMundts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helixultra1
ca 24 mord i Stockholms län varav 11 i Stockholms kommun om jag har räknat rätt. Lugnaste året på väldigt länge. I paritet med nordens andra storstäder ungefär.

Sannerligen kan detta ses som en utveckling i rätt riktning. Även om det är viktigt att avvakta med förhastade slutsatser kring huruvida detta är en startpunkt för en nedåtgående trend, så är det ändå viktigt att påpeka sannolikheten till en kontinuerlig minskning av dödligt våld i Sverige.

Det är nästan exakt ett decennium sedan antalet fall av dödligt våld har legat under 100-spärren. Med hänvisning till tidigare samhällsfenomen sedan 2015 (flyktingkrisen, gängvåldet etc.) så är detta anmärkningsvärt. Trendbrottet kan vara en realitet. Alternativt kan detta ses som en avvikelse i ett större perspektiv, vilket inte skulle tala för ett trendbrott.

Ni andra i tråden får gärna rätta mig ifall jag har räknat fel eller missat några fall i tråden som har redovisats i min sammanställning. Egenproducerade sammanställningar/statistik uppmuntras i denna tråd, så känn er fria att dela med er.
Citera
2024-12-25, 23:38
Medlem
BrunkeMundts avatar
2024-12-24
Bollebygd
Tillvägagångssätt: Okänt (hittad i utbränd bil)
BO: Okänd
GM: Fem anhållna män över 30-årsåldern
OSÄKERT FALL

(FB) Bollebygd - Kropp hittad i brinnande bil vid badplats (Juldagsnatten 2024)

2024-12-25
Ystad
Tillvägagångssätt: Okänt
BO: Kvinna i 20-årsåldern
GM: Okänd
OSÄKERT FALL

(FB) Kvinna hittad död misstänkt mord Ystad
Citera
2024-12-28, 17:42
Medlem
BrunkeMundts avatar

2024-12-27
Eskilstuna
BO: En man och en kvinna
OSÄKERT FALL

(FB) Två personer döda i en bostad, Eskilstuna (2024-12-27)
Citera
2024-12-30, 21:08
Medlem
BrunkeMundts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunkeMundt

2024-12-25
Ystad
BO: Kvinna i 20-årsåldern
OSÄKERT FALL

(FB) Kvinna hittad död misstänkt mord Ystad

#184 Kan avskrivas

Citat:
En man i 30-årsåldern häktades i söndags för mord och våldtäkt på en 20-årig kvinna i Ystad.

Nu har åklagaren slagit fast att kvinnan inte mördades, och mannen är därför inte längre misstänkt för brottet, skriver Ystads Allehanda.

– Det händer att det blir så här. Att man tar in någon för att kunna säkerställa att om det är ett mord som begåtts. När det visar sig vara en annan dödsorsak så stryker man brottsmisstanken, säger åklagare Love Lundin till tidningen.

https://www.sydsvenskan.se/artikel/h...inte-mordades/
Citera
2024-12-31, 01:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunkeMundt
Sannerligen kan detta ses som en utveckling i rätt riktning. Även om det är viktigt att avvakta med förhastade slutsatser kring huruvida detta är en startpunkt för en nedåtgående trend, så är det ändå viktigt att påpeka sannolikheten till en kontinuerlig minskning av dödligt våld i Sverige.

Det är nästan exakt ett decennium sedan antalet fall av dödligt våld har legat under 100-spärren. Med hänvisning till tidigare samhällsfenomen sedan 2015 (flyktingkrisen, gängvåldet etc.) så är detta anmärkningsvärt. Trendbrottet kan vara en realitet. Alternativt kan detta ses som en avvikelse i ett större perspektiv, vilket inte skulle tala för ett trendbrott.

Ni andra i tråden får gärna rätta mig ifall jag har räknat fel eller missat några fall i tråden som har redovisats i min sammanställning. Egenproducerade sammanställningar/statistik uppmuntras i denna tråd, så känn er fria att dela med er.

För att vara uppriktig så har jag svårt att se vad i samhället som skulle kunna förklara det minskade antalet mord. Men kanske var inte 2022 och 2023 ”normalår”, utan år där det dödliga våldet var högre än det borde vara, och 2024 lägre än det borde vara?

Klart är hur som helst att det dödliga våldet bland grovt kriminella ligger betydligt högre än i andra jämförbara länder (exempelvis Storbritannien, Tyskland och Belgien). Varför det är så är svårförklarligt. Kanske är det helt enkelt än ”trend” (mode) att skjuta i Sverige? I bästa fall börjar den trenden avta.
Citera
Igår, 08:02
Medlem
BrunkeMundts avatar
Ny tråd!

(FB) Dödligt våld i Sverige 2025
Citera
Igår, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
För att vara uppriktig så har jag svårt att se vad i samhället som skulle kunna förklara det minskade antalet mord. Men kanske var inte 2022 och 2023 ”normalår”, utan år där det dödliga våldet var högre än det borde vara, och 2024 lägre än det borde vara?

Klart är hur som helst att det dödliga våldet bland grovt kriminella ligger betydligt högre än i andra jämförbara länder (exempelvis Storbritannien, Tyskland och Belgien). Varför det är så är svårförklarligt. Kanske är det helt enkelt än ”trend” (mode) att skjuta i Sverige? I bästa fall börjar den trenden avta.

Många sitter inne eller är på flykt utomlands! Alternativ så är dom döda dom som brukar sysla med sådant.
Därför en svacka i dödandet skulle jag tro.
Men det kommer säkert mera ska du se!
Tids nog.
Citera
Igår, 10:32
Medlem
BrunkeMundts avatar
Citat:

Det är väl vedertaget att gängvåldet skördar fler offer per capita i Sverige jämfört med andra europeiska länder. Sen så stämmer det som du poängterar, att de tre senaste åren inte kan karaktäriseras som "normala" i förhållande till antalet mord (2020 är än så länge rekordåret). Precis som wolfpuff nämnde kan förklaringen ligga på gängkonflikternas nuvarande tillstånd att den rådande trenden av dödsskjutningar "vacklar" för tillfället.

Men det dödliga våldet kan inte förklaras endast utifrån hur den kriminella miljön ser ut. Visserligen utgör dödligt våld i den kriminella miljön en större procentuell andel av statistiken. Dock finns det ingen förklaringsmodell till varför det generella våldet (avsaknad av gängkoppling) går som en bergochdalbana. Dvs. knivvåldet och relationsmord. Som tidigare nämnt kan 2024 vara en avvikelse, att det inte tyder på en generell förändring i samhället kring det dödliga våldet. Jag kan inte påstå att jag besitter på ett givet svar. Däremot är den nuvarande våldsutveckling i Sverige väldigt intressant ur flera perspektiv.
Citera
Igår, 13:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Många sitter inne eller är på flykt utomlands! Alternativ så är dom döda dom som brukar sysla med sådant.
Därför en svacka i dödandet skulle jag tro.
Men det kommer säkert mera ska du se!
Tids nog.

Fast alltså, tror det finns tillräckligt med 15-åringar som är beredda att skjuta ihjäl någon för en Moncler-jacka…
Citera
Igår, 13:23
Medlem
Citat:
Fast alltså, tror det finns tillräckligt med 15-åringar som är beredda att skjuta ihjäl någon för en Moncler-jacka…

Så är det!
Sista idioten är inte född, det kommer fler.
Citera
Idag, 10:51
Medlem
Antalet mord/dödligt våld borde alltid ställas i relation till antalet mordförsök. Sjukvården blir allt bättre på att rädda liv, de har haft gott om övning de senaste åren.
Citera
Idag, 15:13
Medlem
BrunkeMundts avatar
2024-12-31 (avliden 2025-01-02)
Rosengård, Malmö
Tillvägagångssätt: Skjutning
BO: Pojke i 15-årsåldern
GM: Fem gripna
SÄKERT FALL

(FB) Två personer skottskadade på Von Rosens väg i Malmö (2024-12-31)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in