Citat:
Ursprungligen postat av
helixultra1
ca 24 mord i Stockholms län varav 11 i Stockholms kommun om jag har räknat rätt. Lugnaste året på väldigt länge. I paritet med nordens andra storstäder ungefär.
Sannerligen kan detta ses som en utveckling i rätt riktning. Även om det är viktigt att avvakta med förhastade slutsatser kring huruvida detta är en startpunkt för en nedåtgående trend, så är det ändå viktigt att påpeka sannolikheten till en kontinuerlig minskning av dödligt våld i Sverige.
Det är nästan exakt ett decennium sedan antalet fall av dödligt våld har legat under 100-spärren. Med hänvisning till tidigare samhällsfenomen sedan 2015 (flyktingkrisen, gängvåldet etc.) så är detta anmärkningsvärt. Trendbrottet kan vara en realitet. Alternativt kan detta ses som en avvikelse i ett större perspektiv, vilket inte skulle tala för ett trendbrott.
Ni andra i tråden får gärna rätta mig ifall jag har räknat fel eller missat några fall i tråden som har redovisats i min sammanställning. Egenproducerade sammanställningar/statistik uppmuntras i denna tråd, så känn er fria att dela med er.