Citat:
Ursprungligen postat av
_Anonym_
Jag tar escitalopram 20 mg, inga andra mediciner i dagslget. t sertralin frut, hade egentligen bttre effekt p ngest(r frvisso i en helt annan situation nu) men bytade pga vikt uppgng. Har jag utsatt mig fr fara genom att kombinera ssri med tramadol?
Vilken/vilka Mediciner rekommenderar du att jag frgar efter, jag kommer ej uppge mitt tidigare missbruk, r fast besluten om att hlla mig nykter, ska inte heller dricka alkohol p minst 1 mnad. ngesten r de vrsta, ngot som biter p det. Jag har i grunden social ngest ocks, men med min misstnkta add diagnos s har jag tnkt att de kunde vara bra att ha ngot som gr p dopaminet ocks, jag har ocks lst att tramadol fungerar som en snri och kanske kan vara bra att erstta tramadolen med det.
Tack fr att du tar dig tid p din fritid, du rddar mnniskor
Citat:
Ursprungligen postat av
_Anonym_
Psykdoktorn
Ditt frstahandsval av antidepressiva verkar vara duloxetin men r inte venlafaxin effektivare? En annan lkare privat rekommenderade escitalopram
Och bupropion. Vad tycker du om bupropion? Sen har jag ven lst p lite om buspar, vad har du fr sikt om de preparatet? Just nu ngesten mitt strsta problem men sen nr jag kommer tillbaks s r trtthet ett stort problem. Mina testosteronvrden ligger ocks precis ver behandlingsniv, kan detta pverka mig negativt med?
Ls grna mitt andra inlgg dr jag svarade dig , och tack igen fr att du tar dig tid. Vilken hjlte.
Fr ngest- och/eller socialfobiska tillstnd r SSRI frstahandsvalet. Egentligen s har det flesta SSRI-preparat, kliniskt betraktat, en likvrdig effekt. Vanligast r vl att brja med Sertralin fr att drefter testa Escitalopram eller Fluoxetin. Fungerar inte frsta- eller andrahandsvalet r det rimligt att testa SNRI. Jag tycker inte att det finns ngon nmnvrd skillnad mellan Venlafaxin och Duloxetin, dremot s kan Venlafaxin vara ''jobbigare'' att bde stta in och stta ut.
Tramadol i kombination med SSRI kar risken fr serotonergt syndrom. (Beror sklart p vilka doser du tar).
Bupropion anvnds i vissa fall som en ''off-label'' behandling av ADHD. Fungerar uppenbarligen fr vissa och kan sklart vara ett intressant behandlingsalternativ fr den som hade ADHD och ngestproblematik.
Det lter ocks som att du skulle kunna dra stor nytta av samtalsbehandling, typ KBT.
Testosteronprover sger inte alltid srskilt mycket, speciellt inte om du inte har ngra symtom kopplade till testobrist. Sen ger inte testosteronsubstitutions-behandling ngra mrkbara hlsofrdelar om du inte uppvisar ngra kliniska tecken p brist. Om du dremot har symtom som man skulle kunna misstnka beror p testosteronbrist s rekommenderar jag att man tar en utkad provtagning, fr sannolikheten r nd stor att dina problem beror p ngot annat.