• 4
  • 5
2024-02-05, 10:05
Medlem
Psykdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carolina78
Tack! Jo jag frsker frst s jag kan frska hjlpa mej sjlv bttre.

Tnker att det d r det noradrenerga hrjandet man dmpar med Catapresan? Hur fungerar det, r det en medicin som hjlper att terstlla kroppen eller r det bara en dmpare fr stunden?

Har testat TCA fr smrta (lnge sedan och inte kopplat till detta alls), och det var inte en optimal medicin fr mej.

Men jag funderar p MAO, frmst moclebemid pga diet osv. Vad tror du om det? r rdd att ta ngot som piskar p ngesten vid AT nnu mer vilket jag tnker att alla dopamin samt noradrenalinterupptagshmmare ska gra? Men jag kanske tnker helt fel. (Duloxetin tnker jag frigr n mer noradrenalin eller kan ++ bli - med noradrenalinet?).

Precis, Klonodin anvnds som symtomlindring och verkar genom att minska fristtningen av vissa signalsubstanser, tex noradrenalin, i hjrnan. Man skulle ocks kunna sga att den reducerar det signalverskott som uppstr i hjrnan/nervsystemet nr man slutar med opioider, vilket r det som triggar igng vrt nervsystem och leder till mnga besvrliga abstinenssymptom.

Jag skulle inte stta in ett MAO-hmmande lkemedel i frsta hand, det skulle mjligtvis vara om du hade en vldigt behandlingsresistent depression dr tidigare behandlingsfrsk inte givit ngon nskvrd effekt. Men, visar det sig att en patient har en spass svrbehandlad depression hade jag frst testat en tillggsbehandling med Litium alternativt Quetiapin eller Risperidon.
Citera
2024-02-05, 10:51
Medlem
Psykdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Anonym_
Jag tar escitalopram 20 mg, inga andra mediciner i dagslget. t sertralin frut, hade egentligen bttre effekt p ngest(r frvisso i en helt annan situation nu) men bytade pga vikt uppgng. Har jag utsatt mig fr fara genom att kombinera ssri med tramadol?

Vilken/vilka Mediciner rekommenderar du att jag frgar efter, jag kommer ej uppge mitt tidigare missbruk, r fast besluten om att hlla mig nykter, ska inte heller dricka alkohol p minst 1 mnad. ngesten r de vrsta, ngot som biter p det. Jag har i grunden social ngest ocks, men med min misstnkta add diagnos s har jag tnkt att de kunde vara bra att ha ngot som gr p dopaminet ocks, jag har ocks lst att tramadol fungerar som en snri och kanske kan vara bra att erstta tramadolen med det.

Tack fr att du tar dig tid p din fritid, du rddar mnniskor

Citat:
Ursprungligen postat av _Anonym_
Psykdoktorn

Ditt frstahandsval av antidepressiva verkar vara duloxetin men r inte venlafaxin effektivare? En annan lkare privat rekommenderade escitalopram
Och bupropion. Vad tycker du om bupropion? Sen har jag ven lst p lite om buspar, vad har du fr sikt om de preparatet? Just nu ngesten mitt strsta problem men sen nr jag kommer tillbaks s r trtthet ett stort problem. Mina testosteronvrden ligger ocks precis ver behandlingsniv, kan detta pverka mig negativt med?

Ls grna mitt andra inlgg dr jag svarade dig , och tack igen fr att du tar dig tid. Vilken hjlte.

Fr ngest- och/eller socialfobiska tillstnd r SSRI frstahandsvalet. Egentligen s har det flesta SSRI-preparat, kliniskt betraktat, en likvrdig effekt. Vanligast r vl att brja med Sertralin fr att drefter testa Escitalopram eller Fluoxetin. Fungerar inte frsta- eller andrahandsvalet r det rimligt att testa SNRI. Jag tycker inte att det finns ngon nmnvrd skillnad mellan Venlafaxin och Duloxetin, dremot s kan Venlafaxin vara ''jobbigare'' att bde stta in och stta ut.

Tramadol i kombination med SSRI kar risken fr serotonergt syndrom. (Beror sklart p vilka doser du tar).

Bupropion anvnds i vissa fall som en ''off-label'' behandling av ADHD. Fungerar uppenbarligen fr vissa och kan sklart vara ett intressant behandlingsalternativ fr den som hade ADHD och ngestproblematik.
Det lter ocks som att du skulle kunna dra stor nytta av samtalsbehandling, typ KBT.

Testosteronprover sger inte alltid srskilt mycket, speciellt inte om du inte har ngra symtom kopplade till testobrist. Sen ger inte testosteronsubstitutions-behandling ngra mrkbara hlsofrdelar om du inte uppvisar ngra kliniska tecken p brist. Om du dremot har symtom som man skulle kunna misstnka beror p testosteronbrist s rekommenderar jag att man tar en utkad provtagning, fr sannolikheten r nd stor att dina problem beror p ngot annat.
Citera
2024-02-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykdoktorn
Precis, Klonodin anvnds som symtomlindring och verkar genom att minska fristtningen av vissa signalsubstanser, tex noradrenalin, i hjrnan. Man skulle ocks kunna sga att den reducerar det signalverskott som uppstr i hjrnan/nervsystemet nr man slutar med opioider, vilket r det som triggar igng vrt nervsystem och leder till mnga besvrliga abstinenssymptom.

Jag skulle inte stta in ett MAO-hmmande lkemedel i frsta hand, det skulle mjligtvis vara om du hade en vldigt behandlingsresistent depression dr tidigare behandlingsfrsk inte givit ngon nskvrd effekt. Men, visar det sig att en patient har en spass svrbehandlad depression hade jag frst testat en tillggsbehandling med Litium alternativt Quetiapin eller Risperidon.

Frlt, men fr direkt en fljdfrga varfr du inte skulle vlja tex Aurorix? (som inte hmmar bgge enzymer och skapar dessa dietproblem). r det ngon annan anledning till att du undviker det?
Citera
2024-02-05, 13:23
Medlem
Psykdoktorns avatar
Citat:
Frlt, men fr direkt en fljdfrga varfr du inte skulle vlja tex Aurorix? (som inte hmmar bgge enzymer och skapar dessa dietproblem). r det ngon annan anledning till att du undviker det?

SSRI och SNRI har breda behandlingsprofiler och r generellt effektiva p att behandla ett stort spektrum av ngest- och depressionsbesvr. Det kan underltta om man inte ser p ngest och depression som ett enda homogent tillstnd. Istllet kan man tnka p det som typ depression 1, dep. 2, dep. 3 osv. Samma sak med ngesttillstnd, ngest 1, ngest 2, ngest 3 osv. Vi vet att SSRI och SNRI ofta r vldigt effektiva p att behandla mnga av dessa och jag ser drfr ingen anledning till varfr man inte skulle brja med att testa SSRI/SNRI.

Men, allt r individuellt! Vill du testa Aurorix fr att du tror att det skulle passa dig s kan du sklart prata med din lkare.
Citera
2024-02-05, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykdoktorn
SSRI och SNRI har breda behandlingsprofiler och r generellt effektiva p att behandla ett stort spektrum av ngest- och depressionsbesvr. Det kan underltta om man inte ser p ngest och depression som ett enda homogent tillstnd. Istllet kan man tnka p det som typ depression 1, dep. 2, dep. 3 osv. Samma sak med ngesttillstnd, ngest 1, ngest 2, ngest 3 osv. Vi vet att SSRI och SNRI ofta r vldigt effektiva p att behandla mnga av dessa och jag ser drfr ingen anledning till varfr man inte skulle brja med att testa SSRI/SNRI.

Men, allt r individuellt! Vill du testa Aurorix fr att du tror att det skulle passa dig s kan du sklart prata med din lkare.

Fr jag pm dej?☺️
Citera
2024-02-05, 17:46
Medlem
Psykdoktorns avatar
Citat:
Fr jag pm dej?☺️

Sjlvklart.
Citera
2024-09-15, 12:48
Medlem
Hej!

Hur har det gtt fr er? Har ni lyckats sluta med tramadol och oxy?

Sitter i samma situation och r s nedstmd att jag inte vet vart jag ska ta vgen snart.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in