Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-03, 20:50
  #1
Medlem
Friar Tucks avatar
Min son fyller år och jag tänkte ge honom en laptop då det är något han önskat. Han har redan en PS5, men jag tror att han vill ha laptopen för att kunna lira Fortnite hemma hos polare på sitt eget konto samt att det ska finnas en skärm till i huset när de är fler som ska lira här.

Just nu lirar han bara Fortnite och Fifa så det är väl ca det som den ska klara av.

Min gissning är att den inte kommer att transporteras speciellt ofta så det är inte så viktigt att den är liten och lätt.

Har någon ngt förslag på passande maskin så hade jag varit tacksam. 🙏
Citera
2024-01-03, 21:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friar Tuck
Min son fyller år och jag tänkte ge honom en laptop då det är något han önskat. Han har redan en PS5, men jag tror att han vill ha laptopen för att kunna lira Fortnite hemma hos polare på sitt eget konto samt att det ska finnas en skärm till i huset när de är fler som ska lira här.

Just nu lirar han bara Fortnite och Fifa så det är väl ca det som den ska klara av.

Min gissning är att den inte kommer att transporteras speciellt ofta så det är inte så viktigt att den är liten och lätt.

Har någon ngt förslag på passande maskin så hade jag varit tacksam. 🙏
Kan inte ge någon bra länk till en specifik dator, dock så lär prislappen ligga på cirka 5-7000 om den ska hålla i några år. Det är bättre för plånboken än att lägga 3-4000kr varje år. Tänk på det bara
Citera
2024-01-04, 07:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xile
Kan inte ge någon bra länk till en specifik dator, dock så lär prislappen ligga på cirka 5-7000 om den ska hålla i några år. Det är bättre för plånboken än att lägga 3-4000kr varje år. Tänk på det bara

5-7000 o ska hålla nåra år? För en laptop som ska gameas på?

Glöm det.

Lägg 15-20k så klarar den köra nyare spel också då han kommer tröttna på fortnite endast.
Citera
2024-01-04, 09:06
  #4
Medlem
Kapar tråden lite hehe. Inte så kunnig på datorer, inte ägt en på typ 10 år. Nu är det så att jag är sugen börja lira lite igen , främst CS . Får man en bra laptop för 15-20 K som håller länge? Vet att stationär är det optimala men har inte riktigt plats för det och vill kunna ta med datorn enkelt.
Citera
2024-01-04, 13:30
  #5
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xile
Kan inte ge någon bra länk till en specifik dator, dock så lär prislappen ligga på cirka 5-7000 om den ska hålla i några år. Det är bättre för plånboken än att lägga 3-4000kr varje år. Tänk på det bara

En laptop som är tänkt för gaming och som dessutom ska hålla i några år... för så lite som 5k??? Är du dum?

En gaminglaptop som duger och som är åtminstone lite framtidssäkrad går lätt på en bit över 10k.

Här är en som är prisvärd nu med bra rabatt: https://www.inet.se/produkt/1974960/...512gb-rtx-4050
Citera
2024-01-04, 13:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
En laptop som är tänkt för gaming och som dessutom ska hålla i några år... för så lite som 5k??? Är du dum?

En gaminglaptop som duger och som är åtminstone lite framtidssäkrad går lätt på en bit över 10k.

Här är en som är prisvärd nu med bra rabatt: https://www.inet.se/produkt/1974960/...512gb-rtx-4050

Blir laptops för varma efter en tids spelande ? Den du länka verkar bli väldigt het iallafall.
Citera
2024-01-04, 13:41
  #7
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofen12
Blir laptops för varma efter en tids spelande ? Den du länka verkar bli väldigt het iallafall.

Man får räkna med att laptops blir väldigt varma. De är små och kompakta med komponenter som producerar hög värme och har inte nog med plats för så jättebra och ordentliga kylsystem på samma sätt som en stationär dator. Detta löser man delvis genom att använda kylplatta.
Citera
2024-01-04, 13:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Man får räkna med att laptops blir väldigt varma. De är små och kompakta med komponenter som producerar hög värme och har inte nog med plats för så jättebra och ordentliga kylsystem på samma sätt som en stationär dator. Detta löser man delvis genom att använda kylplatta.

För en som inte är så kunnig då.. Datorn slits mycket? Börjar spelet lagga smått om den blir för varm? Jag som inte kan ha en stationär, är det bortkastat o köpa en fin gaminglaptop då den kommer slitas snabbt ?
Citera
2024-01-04, 13:48
  #9
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofen12
För en som inte är så kunnig då.. Datorn slits mycket? Börjar spelet lagga smått om den blir för varm? Jag som inte kan ha en stationär, är det bortkastat o köpa en fin gaminglaptop då den kommer slitas snabbt ?

Prestandan påverkas om datorn blir alldeles för varm, ja. Vad gäller slitage och sånt kan jag tyvärr inte svara på, är inte så kunnig inom just det.
Citera
2024-01-04, 14:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Prestandan påverkas om datorn blir alldeles för varm, ja. Vad gäller slitage och sånt kan jag tyvärr inte svara på, är inte så kunnig inom just det.

Så inte ens en rätt dyr laptop är något att ha ?
Citera
2024-01-04, 14:15
  #11
Avstängd
53280s avatar
Asus ROG Ally handhållen gaming Z1 den ser ut som en Atari Lynx

Finns i light version runt 6000:- och en extrem som är dyrare

https://www.inet.se/produkt/6337026/...B&gclsrc=aw.ds
Citera
2024-01-04, 19:13
  #12
Medlem
Friar Tucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
En laptop som är tänkt för gaming och som dessutom ska hålla i några år... för så lite som 5k??? Är du dum?

En gaminglaptop som duger och som är åtminstone lite framtidssäkrad går lätt på en bit över 10k.

Här är en som är prisvärd nu med bra rabatt: https://www.inet.se/produkt/1974960/...512gb-rtx-4050

Tack ska du ha. Får erkänna att jag inte har koll på varför en laptop är bättre än en annan. Men skulle du säga att den laptopen du länkade är bättre än denna (och i så fall varför)?

https://www.elgiganten.se/product/ga...-gaming/609468

//FT
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback