Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-03-27, 22:31
  #37
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fisker konkar väl när som helst, SBB, Neobo, Volvo car och Ratos kan du sälja och köpa Mer Peab, Skanska och vanliga Volvo.
Har för mig att konkurs är inledd för Fiskers del. Varför ska TS sälja Neobo?
Citera
2024-03-27, 23:25
  #38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Har för mig att konkurs är inledd för Fiskers del. Varför ska TS sälja Neobo?

Tror på svagare utvekling för Neobo än för bolagen jag rekar.
Citera
2024-03-28, 10:53
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fisker konkar väl när som helst, SBB, Neobo, Volvo car och Ratos kan du sälja och köpa Mer Peab, Skanska och vanliga Volvo.

Kan du utveckla din analys om Peab och Skanska? Jag har ägt båda dessa en längre tid och de senaste 5 åren har de iaf underpresterat. Däremot kan jag tänka att ett av problemen för byggbolagen har varit att räntorna går upp. Det blir både dyrt att låna för att bygga, och problematiskt när slutkunden måste få lån när räntorna är höga för att kunna köpa. Är din analys att dessa bolag kommer gå bättre när räntorna går ner, eller vad grundar du din rekommendation på?
Citera
2024-03-28, 12:03
  #40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Kan du utveckla din analys om Peab och Skanska? Jag har ägt båda dessa en längre tid och de senaste 5 åren har de iaf underpresterat. Däremot kan jag tänka att ett av problemen för byggbolagen har varit att räntorna går upp. Det blir både dyrt att låna för att bygga, och problematiskt när slutkunden måste få lån när räntorna är höga för att kunna köpa. Är din analys att dessa bolag kommer gå bättre när räntorna går ner, eller vad grundar du din rekommendation på?

Det är dags att plocka in Peab och Skanska nu, eller egentligen för ett halvår sedan. De är relativt lågt exponerade/har en bra basverksamhet utöver bostadsmarknaden och kommer stiga kraftigt når byggkonjunkturen tar fart närmsta åren.
Ingen av dem kommer sannolikt behöva göra några nyemissioner.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback