Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-06, 18:56
  #289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Nej, såklart, men häll in lite svamp så har du variation, frågan är om det blir "bättre" bara för sakens skull?

Du verkar helt ignorera att interim kraft måste kunna pareras av antingen regler eller baskraft. När den interima kraften tar för stor plats så uppstår problem. Därtill skall baskraft placeras strategiskt, och i synnerhet med stamnätet och det var den till vi stängde ner för då var stamnätet i harmoni från norr till söder.

Detta i kombination med handlingsförlamad politikerkår bådar inte väl i framtiden..

Men du, köp lite solceller, och ett vindkraftnät! Och sedan klipp kopplingen till nätet! Det har jag gjort i en egen offgrid och det fungerar skitbra de fåtal timmar solen skiner. Idag fick jag två powebanks laddade nästan, whohoo!

Men seriöst, där är problemet, skit i liten skala, skit i stor skala på vintern.
Jaså det hjälpte inte att jag förklarade min åsikt?
Det mal på i samma visa ändå.
Citera
2024-01-06, 19:01
  #290
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jaså det hjälpte inte att jag förklarade min åsikt?
Det mal på i samma visa ändå.

Du resonerar lika logisk som att vi skulle gå nakna på vintern, enbart för att spara energi på minskad tvätt..
Citera
2024-01-06, 19:02
  #291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Du resonerar lika logisk som att vi skulle gå nakna på vintern, enbart för att spara energi på minskad tvätt..
Ok
Citera
2024-01-06, 19:56
  #292
Medlem
Det regnade massor i höstas så vi kan tacka högre makter för välfyllda vattenmagasin.

Det skulle även kunna bli typ 5 grader kallare i södra sverige utan att det vore så förvånande.

Det här är långt ifrån "the perfect storm".

Ändå har sverige haft typ 10% underskott under delar av dagen.

Vindkraften som det investerats tungt i låg under 5 % av tillförd kapacitet...och då vet jag inte om man kompenserat för vad regleringen kostar för vindkraften heller...

Jag avskyr tanken men frågan är om inte Sverige kommer bli tvungna att bygga gaskraftverk...
Citera
2024-01-09, 08:35
  #293
Medlem
Succén fortsätter. Nu är det dansken som köper billigt producerad vindkraft av oss till ockerpris.
Citera
2024-01-12, 23:02
  #294
Medlem
Det håller i sig. Hela Norden pumpar på med export till höga priser.
Skynda er att skörda innan EU sätter stopp för att bli lurade av oss.
Citera
2024-01-15, 16:03
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Det håller i sig. Hela Norden pumpar på med export till höga priser.
Skynda er att skörda innan EU sätter stopp för att bli lurade av oss.

Inte blir länderna på kontinenten lurade av oss. De blir enbart glada över att få köpa prisvärd och miljövänlig el. Vad skulle de annars ta sig till?
Citera
2024-01-15, 17:42
  #296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte blir länderna på kontinenten lurade av oss. De blir enbart glada över att få köpa prisvärd och miljövänlig el. Vad skulle de annars ta sig till?
De kan ju börja kräva att vi inte får ta såna övervinster.
Citera
2024-02-09, 07:16
  #297
Medlem
Nu när det blåst bra ett tag har vi haft över 50% el från vindkraft.
Då har vi kunnat spara på vattnet i magasinen för att nu när priset går upp kunna sälja för ockerpriser till Finland igen.
Sverige är landet med den perfekta mixen av elproduktion. Inte många länder som har haft den turen, rätt geografi, framsynta politiker och företagare.
Klirr i kassan för alla svenska medborgare.
Citera
2024-02-09, 07:23
  #298
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nu när det blåst bra ett tag har vi haft över 50% el från vindkraft.
Då har vi kunnat spara på vattnet i magasinen för att nu när priset går upp kunna sälja för ockerpriser till Finland igen.
Sverige är landet med den perfekta mixen av elproduktion. Inte många länder som har haft den turen, rätt geografi, framsynta politiker och företagare.
Klirr i kassan för alla svenska medborgare.
Och likväl är det inte mer än ett år sedan vi själva hade elpriser upp emot åtta kronor kilowattimmen?
Citera
2024-02-09, 07:27
  #299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Och likväl är det inte mer än ett år sedan vi själva hade elpriser upp emot åtta kronor kilowattimmen?
Ja då kom det in ännu mer kulor i kassan.
Så fina priser får vi nog tyvärr aldrig igen
Citera
2024-02-09, 23:22
  #300
Medlem
De dumma finnarna betalar nu överpris för strömmen som vi matar ut genom att vi har och haft bra vindar så vi kunnat spara vatten i magasinen.
Nästan så jag tycker synd om dem.
Men de kunde väl också valt politiker som sätter landets ekonomi i första rummet som vi har gjort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback