Citat:
Ursprungligen postat av
HipToBeSquare
Mnga bilar har idag rstkommandon. Biltillverkare verkar lgga miljoner fr att f detta att fungera men de bilar jag frskt s fattar de aldrig vad jag vill. En annan sak r att jag upplever det som konstigt att prata med en bil. Fr att hja t.ex. temperaturen vill jag bara ha en knapp som jag kan trycka p.
Det enda som jag kan tnka mig rstkommandon r bra fr r komplicerade saker som t.ex. frska fr navigationssystemet att navigera till en specific address, dvs stad, gata, husnummer. Detta funkar s klart aldrig fr det r fr komplext. Stder och gator brukar ven heta saker som fr rstigenknningen att totalt tappa vrldsomskdningen.
Vad du tycker du, r rstkommandon rent slseri med utvecklingspengar eller anvnder ni funktionen?
Fr temperatur och reglering av stesvrme, bakrutevrme, rattvrme, etc s trycker jag alltid direkt p skrmen (har direkta knappar fr det som alltid r synliga och ltttkomliga).
Rststyrning anvnder jag dock i 50% av fallen gllande navigering. Str jag stilla s skriver jag in p touchtangentbordet, men kr jag s kr jag oftast rstnavigering.
Anvnder ven rstnavigering nr jag kr fr att lsa upp SMS, och ven diktera svar p SMS. Riktigt bra funktion.
Sedan fungerar detta olika bra p vra olika bilar. Ovan gller frmst Teslan som har riktigt bra rstnavigering. Likas om jag kr pappas XC40 med Googles navigerings/rstsystem. Blir perfekt p frsta frsken i 95% av fallen, vilket r riktigt bra.
P vr BMW s fungerar rststyrning OK, men inte alls lika bra som Teslas och Googles infotainmentsystem. Hr fr man oftare repetera eller sga om i de fallen det inte blir rtt p frsta frsket.
P vr Mini fungerar rstnavigering inte alls bra med det inbyggda systemet i bilen, och var samma sak med vra tidigare Mercedes. Rena skitsystem som man enbart blir irriterad p att anvnda.
Dr p de bilarna anvnder vi det aldrig i princip. Blir snarare s att man kr p telefonens system (i vrt fall Apple Siri med Apple CarPlay till bilen).
S det kora svaret r att; det beror p till vad, och beror mest p vilka bilar hur bra system de har.