Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-07, 01:45
Medlem
HipToBeSquares avatar
Mnga bilar har idag rstkommandon. Biltillverkare verkar lgga miljoner fr att f detta att fungera men de bilar jag frskt s fattar de aldrig vad jag vill. En annan sak r att jag upplever det som konstigt att prata med en bil. Fr att hja t.ex. temperaturen vill jag bara ha en knapp som jag kan trycka p.

Det enda som jag kan tnka mig rstkommandon r bra fr r komplicerade saker som t.ex. frska fr navigationssystemet att navigera till en specific address, dvs stad, gata, husnummer. Detta funkar s klart aldrig fr det r fr komplext. Stder och gator brukar ven heta saker som fr rstigenknningen att totalt tappa vrldsomskdningen.

Vad du tycker du, r rstkommandon rent slseri med utvecklingspengar eller anvnder ni funktionen?
Citera
2024-01-07, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Mnga bilar har idag rstkommandon. Biltillverkare verkar lgga miljoner fr att f detta att fungera men de bilar jag frskt s fattar de aldrig vad jag vill. En annan sak r att jag upplever det som konstigt att prata med en bil. Fr att hja t.ex. temperaturen vill jag bara ha en knapp som jag kan trycka p.

Det enda som jag kan tnka mig rstkommandon r bra fr r komplicerade saker som t.ex. frska fr navigationssystemet att navigera till en specific address, dvs stad, gata, husnummer. Detta funkar s klart aldrig fr det r fr komplext. Stder och gator brukar ven heta saker som fr rstigenknningen att totalt tappa vrldsomskdningen.

Vad du tycker du, r rstkommandon rent slseri med utvecklingspengar eller anvnder ni funktionen?

Nr jag kr bil ensam lnga strckor pratar jag ibland med google-assistenten och stller frgor om fakta som jag undrar ver. Om platser jag kr frbi eller snt jag hr p radion eller har gtt och funderat p hur det fungerar. Helst skulle jag vilja prata med chatgpt nr jag kr bil - nu nr man har blivit bortskmd med den s framstr Google-assistenten som rtt dum i huvet.
Citera
2024-01-07, 08:13
Medlem
ReijoHervonens avatar
Mycket tramsigt, endast dom absolut strsta nrdarna som r uppenbara oskulder hller p med snt. Jag minns nr rststyrningen kom till telefonerna dr runt 2000 och alla skulle hlla p med det. Den trenden dog bort vldigt fort nr folk insg hur jvla ondigt och patetiskt det var.
Citera
2024-01-07, 08:24
Medlem
DoktorNos avatar
Har aldrig haft en bil med rststyrning men jag pratar nd ibland med bilen. Eller pratar och pratar, det r mer skrik, typ "Helvetes frbannade biljvel!", "Starta fr fan!" och snt.
Citera
2024-01-07, 08:29
Moderator
Mer och mer, smidigt att kunna svara p exv. SMS nr jag kr. Eller fr att slippa knappa in en destination p GPSen, tycker det har fungerat rtt bra p de senaste tv bilarna jag haft.
Citera
2024-01-07, 08:33
Medlem
eldrattans avatar
Inte just nu. Vi har blivit osams s bda kr tysta leken.
Citera
2024-01-07, 10:33
Medlem
Allehanda funktioner i bilen kan aktiveras genom verbal ordergivning. Dock i mnga fall enklare att genomfra p konventionellt vis. Att ringa upp ngon dremot, det kan underltta att f gra verbalt. Likas att ange destination i bilens gps-system r en uppgift som passar utmrkt fr rststyrning och oftast fungerar klanderfritt.
Citera
2024-01-07, 12:14
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Mycket tramsigt, endast dom absolut strsta nrdarna som r uppenbara oskulder hller p med snt. Jag minns nr rststyrningen kom till telefonerna dr runt 2000 och alla skulle hlla p med det. Den trenden dog bort vldigt fort nr folk insg hur jvla ondigt och patetiskt det var.

Jag gr detta men r knappast oskuld. Har knullat min bil i avgasrret... Med kondom givetvis
Citera
2024-01-07, 14:40
Medlem
Amazon-mannens avatar
Jag behver inte prata med min bil, den kan sitt jobb nd; att ta mig frn A till B ..
Citera
2024-01-07, 14:52
Bannlyst
Sjlvklart sger man fina ord o klappar p instrument brdan nr den skter sig man r vl intge psyk fall fr i helvete
Citera
2024-01-07, 14:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare

Fr temperatur och reglering av stesvrme, bakrutevrme, rattvrme, etc s trycker jag alltid direkt p skrmen (har direkta knappar fr det som alltid r synliga och ltttkomliga).

Rststyrning anvnder jag dock i 50% av fallen gllande navigering. Str jag stilla s skriver jag in p touchtangentbordet, men kr jag s kr jag oftast rstnavigering.

Anvnder ven rstnavigering nr jag kr fr att lsa upp SMS, och ven diktera svar p SMS. Riktigt bra funktion.

Sedan fungerar detta olika bra p vra olika bilar. Ovan gller frmst Teslan som har riktigt bra rstnavigering. Likas om jag kr pappas XC40 med Googles navigerings/rstsystem. Blir perfekt p frsta frsken i 95% av fallen, vilket r riktigt bra.

P vr BMW s fungerar rststyrning OK, men inte alls lika bra som Teslas och Googles infotainmentsystem. Hr fr man oftare repetera eller sga om i de fallen det inte blir rtt p frsta frsket.

P vr Mini fungerar rstnavigering inte alls bra med det inbyggda systemet i bilen, och var samma sak med vra tidigare Mercedes. Rena skitsystem som man enbart blir irriterad p att anvnda.

Dr p de bilarna anvnder vi det aldrig i princip. Blir snarare s att man kr p telefonens system (i vrt fall Apple Siri med Apple CarPlay till bilen).

S det kora svaret r att; det beror p till vad, och beror mest p vilka bilar hur bra system de har.
Senast redigerad av peterpanp 2024-01-07 kl. 14:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in