Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-08, 15:46
  #13
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja, Marvel skiljer sig ganska mycket från Disney på den punkten. Minns också att Daredevil var katolik och att demoner förekom i många Marvelserier.

Men en viss likhet finns nog ändå. Jag vill minnas en diskussion på nätet för ganska många år sedan nu om vilken religion Spindelmannen tillhör. Vissa sade protestant, andra katolik, och några sade jude eller ateist. Majoriteten lutade nog åt agnostisk/icke praktiserande katolik. Men att det fortfarande kan vara en öppen fråga efter flera tusen serier om honom säger ju något.

Jag har för mig att jag läst någonstans att han är protestant. Men vilken inriktning är osäker.
Citera
2024-01-08, 18:33
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Hur är det med Bamse tro? Har för mig att Skalman hade Bibeln i bokhyllan och att de gjorde en serie inspirerad av "Låt han som är utan synd kasta första stenen". Men generellt tycks dessa barnserier vilja undvika religion helt och hållet.
När det gäller Bamse så var väl Rune Andréasson tämligen långt åt vänster. Och för en renlärig kommunist är religion ju opium för folket...
Just "Låt han som är utan synd kasta första stenen" är ett ganska speciellt fenomen. För det första är den där betoningen på förlåtelse lite unikt för kristendomen. (Man kan dessutom notera att budskapet upprepas även i parabeln "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget".) De flesta religioner anser att dogmerna ska följas och man får skylla sig själv om man beter sig olämpligt. Karma is a bitch, typ...
För det andra är det en mer eller mindre allmängiltig livsregel som funkar även utanför det religiösa sammanhang det ursprungligen kom ifrån. Även om du är en stenhård gudsförnekande ateist så finns det filosofisk anledning att fundera i banorna "vem är jag att sätta mig till doms över min medmänniska och hade jag inte själv velat mötas av empati i sådana situationer".
Just det senare moralfilosoferandet började väl ta ordentligt fart i det svenska samhället under de årtionden som Rune´s Bamse tog form.
Så ja, inte så konstigt om det finns Bamse-serier som handlar om att inte kasta första stenen.


När det gäller Disney så har du nog helt rätt i att det är underförstått (eller t o m direkta order) att undvika vissa ämnen. Sex och döden är kanske inte så konstigt, det handlar ändå primärt om serier för barn... Men faktiskt lite konstigt att religion tonas ner i ett land där Gud och kristendomen har en så framträdande roll som det onekligen har i USA. Men även där så ska det ju på papperet vara var och ens ensak hur man förhåller sig till sin religiösa övertygelse.
Citera
2024-01-08, 20:56
  #15
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Jon Gisle har en rätt rolig utläggning om "ankismens religion" i sin bok Ankismen, där Gröngölingsboken och gröngölingskårens spårhund identifieras som manifestationer av gudomlig allmakt, övernaturliga förmedlare av esoterisk kunskap och visdom. Centrum i ankismens kosmos är farbror Joakims pengabinge, som hotas utifrån av kaoskrafter i form av banditer, häxor, naturkrafter och utlänningar. Och så vidare.

Men att Disneyserier vanligen undviker religion har kanske att göra med att det ändå handlar om fabeldjur, det skulle vara vanskligt att framställa religiösa motiv med ankor, hundar, möss osv. Andra barnserier har ju inte haft motsvarande hämningar, här är t.ex. en sida ur en påskepisod med Dennis tecknad av Al Wiseman. Och när det gäller Acke, som ju varit en av USA:s största barnserier under minst ett halvt sekel, har det ju rentav funnits en explicit kristen version tecknad av Al Hartley. En av dessa titlar publicerades även på svenska av Betelinstitutet som Acke städar rent.
Citera
2024-01-09, 08:55
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Men att Disneyserier vanligen undviker religion har kanske att göra med att det ändå handlar om fabeldjur, det skulle vara vanskligt att framställa religiösa motiv med ankor, hundar, möss osv.
Tror faktiskt inte det är förklaringen. Själva "fabeldjurs-motivet" i Disney är ju ganska utslätat. Det finns inte särskilt mycket kopplingar till att Långben faktiskt är en hund, Klasse en häst, Klarabella en ko, osv. Att Musses ärkefiende Svarte Petter är en katt kan ju ses som lite symboliskt då da..., men han BETER sig inte i övrigt som en katt gör. Faktiskt så att det är ganska uppenbart att i princip samtliga i Ankeborg beter sig som människor och inte alls som de djur de ska föreställas vara. Det mest flagranta och klassiskt diskuterade exemplet är väl de här smått morbida scenerna där ankorna sitter och äter kalkon eller kyckling...!
Sedan förekommer figurer i serien där djurlikheten tonats ner ordentligt. Björnligan påminner ju egentligen inte särskilt mycket om hundar utseendemässigt. Kommissarie Karlsson? Inspektör Klovén, Spökplumpen? Grannen Olsson?
Förutom de som de facto ÄR människor! Madame Mim, Skogs-Ola, alla Disneyprinsessor, alla i de "vanliga" filmerna som bygger på klassiska sagor och böcker typ Aladdin, Ringaren i Notre Dame, Mowgli i Djungelboken, osv. Det finns också massor med statister på Ankeborgs gator, butiker, simhallar, biografer etc etc etc där tecknarna INTE brytt sig om att fabelisera utseendet till djur.

De enda jag kommer på som återkommande figurer i Disneys värld som faktiskt någorlunda sitter fast i och agerar utifrån sin djurroll är Lady och Lufsen och "spin-offen" Ludde. De går faktiskt på fyra ben, kan inte annat än "voffa" när de försöker kommunicera med människor och kan t ex INTE lira jazztrumpet som i Aristocats...
OCH serier med Pluto!


Sedan har vi för all del några mer eller mindre meta-referenser där Musse Pigg blir kallad mususling, Robin Hood rätt passande är en räv och "mittemellan"-figurer som kråkorna i Dumbo.

Men generellt är det nog INTE djurmotivet i sig som gjorde Disney´s riktlinjer för vad som inte fick tas upp hur som helst i serierna.


Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Andra barnserier har ju inte haft motsvarande hämningar, här är t.ex. en sida ur en påskepisod med Dennis tecknad av Al Wiseman.
Det exemplet blir ju om möjligt ÄNNU intressantare eftersom man skulle kunna fundera om det fanns en smula kritik mot religionen invävd i strippen via Dennis kommentarer!
Citera
2024-01-09, 09:05
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktigSynpunkt
Även Batman och Bruce Wayne, tar ju tydlig ställning för kapitalismen. Bruce Wayne är ju arvtagare till en av New Yorks rikaste familjer, och går på krigsstigen för att straffa alla de onda förbrytare, som vill stjäla de rikas välstånd.
Framförallt försvarar superhjältar i stort sett alltid status quo, medan "skurkarna" vill skapa något nytt, bra eller dåligt spelar ingen roll. Superhjältarna står för etablissemanget. Om "skurkens" uttalade mål för förändring verkar alltför sympatiskt kan man alltid lägga till att han helt poänglöst försöker döda några kvinnor och barn.
Citera
2024-01-09, 12:07
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Framförallt försvarar superhjältar i stort sett alltid status quo, medan "skurkarna" vill skapa något nytt, bra eller dåligt spelar ingen roll. Superhjältarna står för etablissemanget. Om "skurkens" uttalade mål för förändring verkar alltför sympatiskt kan man alltid lägga till att han helt poänglöst försöker döda några kvinnor och barn.

Tror att du kommer att gilla denna ranking av superhjältar, från höger till vänster.

Vissa superhjältar är vänster, som Spiderman, som kommer från arbetarbakgrund och kämpar mot orättvisor.

Citat:
From Right to Left: Ranking the Politics of Superheroes

https://thatshelf.com/from-right-to-...f-superheroes/

Bamse får väl betraktas som svensk superhjälte(?). Bamse är tydligt vänster.
Citera
2024-01-09, 12:45
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Tror faktiskt inte det är förklaringen. Själva "fabeldjurs-motivet" i Disney är ju ganska utslätat. Det finns inte särskilt mycket kopplingar till att Långben faktiskt är en hund, Klasse en häst, Klarabella en ko, osv. Att Musses ärkefiende Svarte Petter är en katt kan ju ses som lite symboliskt då da..., men han BETER sig inte i övrigt som en katt gör. Faktiskt så att det är ganska uppenbart att i princip samtliga i Ankeborg beter sig som människor och inte alls som de djur de ska föreställas vara. Det mest flagranta och klassiskt diskuterade exemplet är väl de här smått morbida scenerna där ankorna sitter och äter kalkon eller kyckling...!
Sedan förekommer figurer i serien där djurlikheten tonats ner ordentligt. Björnligan påminner ju egentligen inte särskilt mycket om hundar utseendemässigt. Kommissarie Karlsson? Inspektör Klovén, Spökplumpen? Grannen Olsson?
Förutom de som de facto ÄR människor! Madame Mim, Skogs-Ola, alla Disneyprinsessor, alla i de "vanliga" filmerna som bygger på klassiska sagor och böcker typ Aladdin, Ringaren i Notre Dame, Mowgli i Djungelboken, osv. Det finns också massor med statister på Ankeborgs gator, butiker, simhallar, biografer etc etc etc där tecknarna INTE brytt sig om att fabelisera utseendet till djur.

De enda jag kommer på som återkommande figurer i Disneys värld som faktiskt någorlunda sitter fast i och agerar utifrån sin djurroll är Lady och Lufsen och "spin-offen" Ludde. De går faktiskt på fyra ben, kan inte annat än "voffa" när de försöker kommunicera med människor och kan t ex INTE lira jazztrumpet som i Aristocats...
OCH serier med Pluto!


Sedan har vi för all del några mer eller mindre meta-referenser där Musse Pigg blir kallad mususling, Robin Hood rätt passande är en räv och "mittemellan"-figurer som kråkorna i Dumbo.

Men generellt är det nog INTE djurmotivet i sig som gjorde Disney´s riktlinjer för vad som inte fick tas upp hur som helst i serierna.

Jag har för mig att Carl Barks sagt i en intervju att Kalle och de andra inte är ankor utan de är personer som råkar se ut som ankor.

Han försökte också ett par gånger att göra serien mer realistisk och låta ankorna umgås med riktiga människor. Till exempel i "Farlig förklädnad" från 1951 där samtliga figurer de träffar är riktiga människor utom en (och han är en anka som ser ut exakt som Kalle). Hade Barks själv fått välja så hade han nog fortsatt med fler sådana serier, men Disneyledningen sade till honom att sluta med det och han fick även rita om en redan klar serie och byta ut alla människornas näsor mot nosar.

Jag kan tänka mig att om Jesus varit med i någon serie på den tiden och haft nos eller näbb så hade nog många religiösa protesterat.

Men jag håller ändå med om att det INTE är detta som är skälet till att religion varit så tabu i Disneyserierna. För om låt säga Kalle hade haft en julkrubba hemma så hade det ju varit väldigt lätt att teckna Jesus, Maria och Josef som människor. Och i den brasilianska serien är det ju också exakt detta som de gjort.

Om Jesus idag hade avbildats som en anka i en Disneyserie så hade nog väldigt få personer brytt sig. Jesus och kristendomen har hånats så mycket i populärkulturen att de kristna vant sig.

Men att det betraktades som något av ett tabu från start har nog ett annat skäl. Walt Disney själv var väl extremhöger med dagens mått mätt, så det var nog inte ogillande av religion i sig. Utan hade mer att göra med att Disney ville skapa en perfekt yta i sin konstgjorda värld, där det inte fick finnas något som störde. Ingen antydan om sex: figurerna hade inte ens föräldrar utan farbröder, inget som påminde om döden, och även religion störde nog denna konstgjorda och ytliga utopi som eftersträvades. Där världen utanför bara fick vara med efter att ha Disneyfierats så som de gjorde med europeiska folksagor som Törnrosa och Snövit. Men där sådant som var för stort för att kunna pressa in i Disneys mall inte fick vara med alls?

Jag är kanske påverkad av att ha läst Dorffman och Mattelarts bok i min ungdom, men det är något som stör och som är svårt att sätta fingret på. Samtidigt blir de undantag då religion faktiskt smugit sig in i serierna därmed mer intressanta.
Citera
2024-01-09, 17:38
  #20
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Undrar om det har förekommit ifall någon har varit buddist,Hinduist , Satanist m.m.
Eller håller sig en del borta ifrån allt vad religion är i Kalle Ankas värld?

I den här ensidingen har Kajsa köpt ett konstföremål, en ny antikvitet, som Kalle på grund av brist på bildning använder på ett mer praktiskt sätt. I den svenska översättningen (jag läste historien i KA när jag var nio, och i den åldern lägger man de konstigaste saker på minnet) talar Kajsa om den antika gudinnan från Indien.

https://inducks.org/story.php?c=D++4523

Enligt Inducks' beskrivning föreställer statyn Shiva, som dock är en manlig gud.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Shiva

Även om diskussionen handlar om religion i tecknade serier, är det inget som hindrar att vi gör utvikningar in på den animerade filmens område - i Disneys fall är konstformerna oskiljaktiga.

På 1930-talet kunde Disney-studiorna producera en tecknad kortfilm om gubben Noak, hans fru, söner och svärdöttrar, jämte talrika djur. (Samma koncept som i Jultomtens verkstad från 1932 användes på nytt.) Vi som trott att Disney alltid aktat sig för alltför tydliga religiösa anspelningar i sin produktion, kanske känner oss en smula förvirrade inför Noaks och familjens gudstjänst ombord, med böner på knä och Oh Lord-mässande.

Father Noah's Ark (1933)
https://www.youtube.com/watch?v=u5yytqjAPw4
https://disney.fandom.com/wiki/Father_Noah%27s_Ark
This cartoon was banned in some Islamic countries, because the portrayal of prophets (such as Noah) is forbidden.
Det vore intressant att veta om Disneys lilla muntration alls väckte några reaktioner då den visades på våra biografer på 1930-talet. En av årtiondets mest omtalade teaterpjäser var Guds gröna ängar av Marc Connelly. Där framställdes Herren Gud Allsmäktig och alla de övriga bibliska gestalterna som negrer, vilket var rätt svårsmält för somliga.

http://www.tidskriftenikaros.fi/arti...als-i-sverige/
Hösten 1932 satte Dramaten upp Guds gröna ängar (Green Pastures) av Marc Connelly, en Broadwayföreställning där historier ur Gamla Testamentet framfördes med en rad spirituals som bärande struktur. Här lanserades sånger som ”Joshua fit the battle of Jericho” och ”When the saints go marching in” och flera andra sånger för svensk allmänhet (på svenska). Föreställningen blev en succé, men en kontroversiell sådan med både protester och positiva responser från prästerskapet, och därtill störningsförsök från tidiga nazistiska grupper.
I Finland kunde "negerskådespelet" inte ens uppföras.

https://abounderrattelser.fi/fascist...ets-kulturliv/
En av teatrarna i Helsingfors hade planer att sätta upp pjäsen, men som en följd av kritik från Samlingspartiets riksdagsgrupp, IKL och kyrkliga kretsar drog teatern bort den från repertoaren före premiären våren 1933. Pjäsen av (vita) amerikanska Marc Connelly var den första Broadway-pjäsen med en svart ensemble. I Finland ansågs pjäsen blasfemisk. I pjäsen är Gud svart.

Några år senare utkom en amerikansk film baserad på pjäsen. Den censurerades i Finland och kunde visas först 1946.
Vi 60- och 70-talister minns kanske även kortfilmen The Small One / Min lilla åsna, och den tecknade serieversionen. Även om det inte framgår hos Inducks, så publicerades historien som bilaga till ett nummer av KA i slutet av 1979.

https://inducks.org/story.php?c=W+WDS++48-04
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Small_One
__________________
Senast redigerad av Ördög 2024-01-09 kl. 18:25.
Citera
2024-01-09, 20:22
  #21
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det exemplet blir ju om möjligt ÄNNU intressantare eftersom man skulle kunna fundera om det fanns en smula kritik mot religionen invävd i strippen via Dennis kommentarer!

Det tror jag knappast, lika litet som Dennis upptåg i varuhusen eller i skolan innebär kritik av kapitalismen eller utbildningsväsendet. Det västerländska samhället och dess institutioner hotades aldrig av hans bus eller frågvishet, snarare bevisade det sin styrka genom honom. Ett av skälen till att Ketcham och hans figur skickades på officiell rundresa i östblocket under kalla kriget var just att subtilt framhålla det västerländska systemets överlägsenhet – "titta vilken livsstil denna amerikanska medelklassfamilj har, med prylar som endast politbyråns medlemmar har tillgång till bakom järnridån" – och mycket riktigt möttes han ibland av surmagade reaktioner i Sovjetunionen: what possible interest would it avail readers in the Soviet Union to follow the adventures of a naughty child whose misbehavior is so self-evidently due to the defects of a capitalistic society?

Bildgoogla gärna på t.ex. Dennis the menace church så finns det åtskilliga liknande exempel på hur Dennis är mer eller mindre osnuten i kyrkan utan att man likt den sovjetiska kritikern behöver tolka det som subversivt eller kontroversiellt – det är bara tecken på att religionen och kyrkan varit självklara institutioner även i hans värld. Här ännu ett fint exempel, ur en julserie tecknad av Owen Fitzgerald. Om en strax därefter följande sida i samma Dennis-serie skriver ingen mindre än Jaime Hernandez: absolutely amazing /.../ within these insignificant panels are contained things that I've never seen anywhere in comics.

Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Tror faktiskt inte det är förklaringen. Själva "fabeldjurs-motivet" i Disney är ju ganska utslätat. Det finns inte särskilt mycket kopplingar till att Långben faktiskt är en hund, Klasse en häst, Klarabella en ko, osv. Att Musses ärkefiende Svarte Petter är en katt kan ju ses som lite symboliskt då da..., men han BETER sig inte i övrigt som en katt gör. Faktiskt så att det är ganska uppenbart att i princip samtliga i Ankeborg beter sig som människor och inte alls som de djur de ska föreställas vara. Det mest flagranta och klassiskt diskuterade exemplet är väl de här smått morbida scenerna där ankorna sitter och äter kalkon eller kyckling...!
Sedan förekommer figurer i serien där djurlikheten tonats ner ordentligt. Björnligan påminner ju egentligen inte särskilt mycket om hundar utseendemässigt. Kommissarie Karlsson? Inspektör Klovén, Spökplumpen? Grannen Olsson?
Förutom de som de facto ÄR människor! Madame Mim, Skogs-Ola, alla Disneyprinsessor, alla i de "vanliga" filmerna som bygger på klassiska sagor och böcker typ Aladdin, Ringaren i Notre Dame, Mowgli i Djungelboken, osv. Det finns också massor med statister på Ankeborgs gator, butiker, simhallar, biografer etc etc etc där tecknarna INTE brytt sig om att fabelisera utseendet till djur.

De enda jag kommer på som återkommande figurer i Disneys värld som faktiskt någorlunda sitter fast i och agerar utifrån sin djurroll är Lady och Lufsen och "spin-offen" Ludde. De går faktiskt på fyra ben, kan inte annat än "voffa" när de försöker kommunicera med människor och kan t ex INTE lira jazztrumpet som i Aristocats...
OCH serier med Pluto!

Sedan har vi för all del några mer eller mindre meta-referenser där Musse Pigg blir kallad mususling, Robin Hood rätt passande är en räv och "mittemellan"-figurer som kråkorna i Dumbo.

Men generellt är det nog INTE djurmotivet i sig som gjorde Disney´s riktlinjer för vad som inte fick tas upp hur som helst i serierna.

Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jag har för mig att Carl Barks sagt i en intervju att Kalle och de andra inte är ankor utan de är personer som råkar se ut som ankor.

Han försökte också ett par gånger att göra serien mer realistisk och låta ankorna umgås med riktiga människor. Till exempel i "Farlig förklädnad" från 1951 där samtliga figurer de träffar är riktiga människor utom en (och han är en anka som ser ut exakt som Kalle). Hade Barks själv fått välja så hade han nog fortsatt med fler sådana serier, men Disneyledningen sade till honom att sluta med det och han fick även rita om en redan klar serie och byta ut alla människornas näsor mot nosar.

Jag kan tänka mig att om Jesus varit med i någon serie på den tiden och haft nos eller näbb så hade nog många religiösa protesterat.

Men jag håller ändå med om att det INTE är detta som är skälet till att religion varit så tabu i Disneyserierna. För om låt säga Kalle hade haft en julkrubba hemma så hade det ju varit väldigt lätt att teckna Jesus, Maria och Josef som människor. Och i den brasilianska serien är det ju också exakt detta som de gjort.

Om Jesus idag hade avbildats som en anka i en Disneyserie så hade nog väldigt få personer brytt sig. Jesus och kristendomen har hånats så mycket i populärkulturen att de kristna vant sig.

Men att det betraktades som något av ett tabu från start har nog ett annat skäl. Walt Disney själv var väl extremhöger med dagens mått mätt, så det var nog inte ogillande av religion i sig. Utan hade mer att göra med att Disney ville skapa en perfekt yta i sin konstgjorda värld, där det inte fick finnas något som störde. Ingen antydan om sex: figurerna hade inte ens föräldrar utan farbröder, inget som påminde om döden, och även religion störde nog denna konstgjorda och ytliga utopi som eftersträvades. Där världen utanför bara fick vara med efter att ha Disneyfierats så som de gjorde med europeiska folksagor som Törnrosa och Snövit. Men där sådant som var för stort för att kunna pressa in i Disneys mall inte fick vara med alls?

Jag är kanske påverkad av att ha läst Dorffman och Mattelarts bok i min ungdom, men det är något som stör och som är svårt att sätta fingret på. Samtidigt blir de undantag då religion faktiskt smugit sig in i serierna därmed mer intressanta.

Enligt Øyvind Holens bok Donald-landet innehåller Don Rosas Ankeborg kyrkor, kors och präster, medan Barks serier mer präglades av sekulariseringen under 40-60-talen då det kunde vara mer kontroversiellt att anspela på religion. Det skulle nog också vara teologiskt vanskligt att avbilda Jesus som människa eller som en specifik djurart i en värld fylld av olika fabeldjur. Magi är ju däremot betydligt mer tillåtet i the Magic Kingdom.

Håller inte riktigt med om den där bilden av Walt Disney – visst finns där både död och sexualitet – men det är nog OT i den här tråden. Citerar mig själv från ett annat inlägg:

Citat:
2004 publicerade Douglas Brode boken From Walt to Woodstock – How Disney created the counterculture, som hävdar att mycket av 60-talets kulturrevolutioner skall spåras till Disneystudions produktioner från de föregående decennierna, dem som blomsterbarnen vuxit upp med. Och den ganska typiska vänsterjudinnan Esther Leslie menade i Hollywood Flatlands att den tidige Walt Disney i själva verket var avantgardist och subversivt kulturradikal, hans filmer var närmast besläktade med jazzen och annan "svart" kultur: först med Snövit och dess illusion of life-ideal svek han sitt ursprung och sålde sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det vore intressant att veta om Disneys lilla muntration alls väckte några reaktioner då den visades på våra biografer på 1930-talet. En av årtiondets mest omtalade teaterpjäser var Guds gröna ängar av Marc Connelly. Där framställdes Herren Gud Allsmäktig och alla de övriga bibliska gestalterna som negrer, vilket var rätt svårsmält för somliga.

Warner Bros och Friz Freleng gjorde även en ännu mer kontroversiell tecknad film på temat, Clean Pastures.
Citera
2024-01-10, 00:33
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

På 1930-talet kunde Disney-studiorna producera en tecknad kortfilm om gubben Noak, hans fru, söner och svärdöttrar, jämte talrika djur. (Samma koncept som i Jultomtens verkstad från 1932 användes på nytt.) Vi som trott att Disney alltid aktat sig för alltför tydliga religiösa anspelningar i sin produktion, kanske känner oss en smula förvirrade inför Noaks och familjens gudstjänst ombord, med böner på knä och Oh Lord-mässande.

Father Noah's Ark (1933)
https://www.youtube.com/watch?v=u5yytqjAPw4
https://disney.fandom.com/wiki/Father_Noah%27s_Ark
This cartoon was banned in some Islamic countries, because the portrayal of prophets (such as Noah) is forbidden.
Det vore intressant att veta om Disneys lilla muntration alls väckte några reaktioner då den visades på våra biografer på 1930-talet.

I filmen Fantasia 2000 finns en sekvens med Noah och hans ark, samt Kalle och Kajsa.

Fantasia 2000(1999) - Noah's Ark, First Part
https://www.youtube.com/watch?v=JrXwMDts3F0

Fantasia 2000(1999) - Noah's Ark, Second Part
https://www.youtube.com/watch?v=b1QnwOqHKqI
Citera
2024-01-27, 15:57
  #23
Medlem
brianmolkos avatar
Muhammed då ?


Eller klon av avliden person (vetenskap)
Citera
2024-01-30, 11:28
  #24
Medlem
Batman har väl i alla fall träffat Djävulen i en serie.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback