Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-07, 23:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
-38 gr då jag låg i lumpen 84/85, slutövning i Älvdalen, körde lastbil utan motorvärmare så lastbilen fick stå på tomgång i 2 veckor (när jag inte körde den) låg även i tält

Var det vid ArtSS övningsfält? Det är ett köldhål. Tält är väl lagom kul i -38 grader? Så nice att Försvarsmakten sparade på kupevärmare i olika fordon.
Citera
2024-01-08, 05:43
  #14
Medlem
NyaHenriksss avatar
Sälen för många år sedan, -35. Oljan i farsans växellåda frös. Motorn startade men gick inte att köra.
Citera
2024-01-08, 05:50
  #15
Medlem
-42,6 stod kvicksilvret på en kall vintermorgon 1999.

De var bara att ta på sig mer kläder och ge sig iväg mot skolan.
Citera
2024-01-08, 09:03
  #16
Medlem
Minus 50 i Karasjok, Norge.
Gick på jobb som vanligt, men bilen fick stanna hemma.
Den vintern var kall. Hela januari och februari med temp inte mildare än minus 40.
En arbetskollega hade bil utan motorvärmare och vågade inte stanna motorn på 8 veckor.
Citera
2024-01-11, 22:21
  #17
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainstreamsurgubbe
Då får man inte slarva med klädseln. 🥶

På vintern går de väl aldrig utomhus på sydpolen. Dessutom är det ett minimalt antal människor som övervintrar där.
Citera
2024-01-12, 08:51
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YukaLaka
-78 grader celsius blev det ibland när jag jobbade på sydpolen.

Citat:
Ursprungligen postat av vf
På vintern går de väl aldrig utomhus på sydpolen. Dessutom är det ett minimalt antal människor som övervintrar där.

Som angavs ovan är det någon i tråden som jobbat där. Antog att denne varit ut en sväng i -78 eftersom tråden handlar om just detta. 🤨
Citera
2024-01-13, 12:26
  #19
Medlem
cacas avatar
-35 och då sov vi under bar himmel (lumpen)
Annars 80 talet var det -32 och runt -30 hela veckor i februari, minns fick inte igång bilen pga kylan och tänkte sno farsans bil för ta mig till jobbet, den starta inte heller så det vart ringa och sjukskriva mig och börja ladda batterier istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback