Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-08, 20:32
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
"Ers majestät, ers kungliga högheter, statsråd, ambassadörer, ärade gäster,

Jag är tacksam för publiken här idag, men den egentliga publiken för detta tal är så mycket bredare, den är hela Sverige, hela totalförsvaret."

Nu finns det att läsa på regeringens sida. Detta för att alla ska förbereda sig på att det kan bli krig.

Rysslands hot hänger över oss och islamister och klaner ligger steget efter. Hur förbereder ni er och hur pratar man med barn om det?

https://www.regeringen.se/tal/2024/0...onferens-2024/

var det inte detta talet kronprinsessan höll på att somna till?
Citera
2024-01-08, 20:38
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag har inte sett någon annan tråd där det finns regeringens text med, du får gärna berätta var?
Detta skall väl vara under familj?
Du frågar hur man pratar med sina barn om detta?
jag tror att man inte skall ta upp just detta med sina barn.
om det ändå tas upp i skolan eller av andra barn/vuxna får man säga att det där är överdrifter.
men att man måste förberdea sig.
Sedan beror det på hur gamla barnen är och vad de gör.
Är det en fjortonårig tjej som är med i en fredsorganisation eller ett barn på fem år på dagis du menar?
Citera
2024-01-08, 21:00
Medlem
Peripheryys avatar
Kan vi skicka in alla nyanlända och missanpassade som kanonmat när kriget kommer?
Citera
2024-01-08, 21:22
Har personligen frisedel så hoppas det blir krig.
Finns inget man gillar med Sverige längre. Om skiten blir bombad finns chans till ett bättre land efteråt.
Citera
2024-01-08, 21:29
Avstängd
2024-01-01s avatar
Sverige som land är ju förlorat, finns ingen sammanhållning längre. Själv ber jag för att det blir krig i Sverige, hellre rasera allt och bygga upp igen än att leva i detta förfallna samhälle. Halva befolkningen är utlänningar, och kommer inte lyfta ett finger för att försvara landet, samtidigt som svenskarna kämpar extra hårt för att försvara sig själva och invandrarna, precis som globalisterna designat det hela. Sedan är det godnatt!

Som sagt, ni som röstat på sjuklövern dom 4 senaste valen är alla skyldiga och kommer att få stå till svars. Tro inte att någon glöms.
Citera
2024-01-08, 22:04
Medlem
RollonHomies avatar
Jag har inte följt nyheterna på teve så noga de senaste dagarna, men om läget nu är så allvarligt som man vill påskina, varför har det inte varit extrainsatta program där de går ut och vädjar till det svenska folket att det är dags att mobilisera och förbereda sig på alla sätt för ett kommande krig?

Allt jag har sett är några enstaka artiklar i dagstidningarna som försvinner i myllret av skitnyheter. Är det allvar så ska det vara klistrat i topp i ett par veckors tid så att alla har möjlighet att förstå allvaret.

Avbryt de vanliga nyhetssändningarna med en personlig vädjan till tittaren.
Hur fan ska man förbereda ett folk om man inte går in för det?
Citera
2024-01-08, 22:11
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Lite min tanke också, tur att man bor på landet och det inte finns något värdefullt att bomba eller inta här.

När vi är med i nato kan väl ryssen försöka ta sin färja över och placera ut tanks här. De fartygen hade sänkts innan de kommit i land. Så strategiskt sätt ligger vi bra till. Finland är dock sämre ute skulle jag tro. Och likaså baltländerna.

Förstår inte vad ryssen skulle ha för gagn i att dra igång ett krig med Sverige som heller inte ens gränsar till dom och de har havet emellan som är bevakat av både USA och Sverige och förmodligen alla andra länder som ligger runt omkring och också är med i Nato.

Förstår inte riktigt vad man vill med att säga att det kan bli krig?

Vill Putin verkligen det? Verkar inte finnas något strategisk logik i det alls.

I samma veva de attackera oss eller Finland är dom ju i krig med hela resten av världen och USA bl.a.

Nej det kommer självklart inte bli krig. Inte ens våra största myndigheter och politiker tänker logisk när dom är nojiga.
Som du säger, om Ryssland skulle utöka sitt sikte så är det många länder före oss. Men kan man knappt nagga lite i kanterna på grannlandet så... 🤡

Det som kan hända är väl terrorattacker från diverse länder som vi inte är så populära i just nu. Men det är ju inget vi kommer svara på.
Citera
2024-01-08, 22:12
Medlem
Jag tillhör de som är oroade över läget och tänker på det ganska ofta. Ryssland kommer att vilja fortsätta vinna mark efter att ha segrat i Ukraina. Även om de inte anfaller Sverige direkt är det frågan hur mycket krig Europa ska tåla och hur det kommer att påverka oss.
Citera
2024-01-08, 22:36
Medlem
Tror det har att göra med att intel skvallrar om ryskt intresse för Lettland. Man har ett casus belli där, eftersom rysktalande i landet inte tillåts uttrycka stöd för det land man är kopplat till genetiskt. Tydligen ska man vara sugna på en sväng in dit, i samma anda som när Ukraina invaderades. Påskina att Lettland tillåter nazi-metoder och massa sånt strunt för att ta sig in och kapa av delar av nationen.

Utåt sett har Ryssland menat att Finland finns i siktet, men det förstår nog de flesta bara är en rökridå. Kreml skulle aldrig våga skicka det som är kvar av armén in i de skogarna. Det enda sättet Sverige kan bli indraget är genom att backa Lettlands försvar tillsammans med övriga nordiska länder. Finns absolut en möjlighet till det, men låt oss vara ärliga med att kriget troligtvis inte kommer krypa in på våran landsgräns.
Citera
2024-01-08, 22:52
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det finns en chans att det är ett sätt att med hot om krig få nationen att samla sig runt statsministern för att få upp opinionssiffrorna.

Jag är inne lite på snarlikt spår men jag tror du kanske inte menar HOT OM KRIG?. För Kristersson hotar inte om krig. Men ett sånt här tal kan göra att många förstår allvaret och man samlar sig.

Sen är väl inte läget direkt förändrat åå senaste tiden om dom inte har underrättelser som säger annat.

Och att vi går med i Nato lär inte påverka. Våra nära grannländer är med sen länge och dom krigar inte.
Citera
2024-01-08, 23:53
Medlem
Citat:
"Ers majestät, ers kungliga högheter, statsråd, ambassadörer, ärade gäster,

Jag är tacksam för publiken här idag, men den egentliga publiken för detta tal är så mycket bredare, den är hela Sverige, hela totalförsvaret."

Nu finns det att läsa på regeringens sida. Detta för att alla ska förbereda sig på att det kan bli krig.

Rysslands hot hänger över oss och islamister och klaner ligger steget efter. Hur förbereder ni er och hur pratar man med barn om det?

https://www.regeringen.se/tal/2024/0...onferens-2024/

När det gäller hotet från Ryssland bör man titta på terrorbalansen mellan Ryssland och Nato så sover man betydligt bättre. Eftersom vi "redan är med i Nato" och ratificering mer eller mindre är en formsak som bäst görs med brett Natostöd bland folket så förstår man budskap och syfte vid folk och försvar.

Characteristic NATO Russia
Personnel - -
Total military personnel 5,817,100 1,330,900
Active soldiers 3,358,000 830,900
Reserve forces 1,720,700 250,000
Paramilitary units 738,400 250,000
Air Force - -
Total aircraft 20,633 4,182
Fighters / interceptors 3,398 773
Ground attack aircraft 1,108 744
Transport aircraft 1,506 444
Special aircraft (e.g reconnaissance) 970 147
Tanker aircraft 615 19
Total helicopters 8,614 1,531
Combat helicopters 1,439 537
Ground combat vehicles - -
Main battle tanks 12,408 12,566
Armored vehicles 1,004,844 151,641
Self-propelled artillery 4,532 6,575
Tower artillery 6,554 4,336
Self-propelled rocket launchers 3,272 3,887
Naval forces - -
Total military ships 2,151 598
Destroyers 112 15
Frigates 135 11
Corvettes 55 86
Helicopter Carriers 13 0
Aircraft carriers 16 1
Submarines 143 70
Patrol boats 295 59
Minesweepers 151 49
Nuclear Weapons - -
Nuclear warheads* 5,943 5,977
Citera
2024-01-09, 01:12
Medlem
Pungpuckels avatar
Denna jävla självupptagenhet, denna tanke om att Sverige är världens mittpunkt.
Alla tittar på oss, alla vill vara som oss, alla vill åt oss. Vi är så viktiga! VIKTIGA!

För helvete. Jag kan räkna upp 30 länder med min ena rövhalva som ligger värre till än oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in