Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Norge skickar 28 aktiva till UEM (mot Sveriges 47 aktiva). Har inte riktigt koll vilka som är Norges starkaste kort, under senare år så har ju Norge varit väldigt starka även på ungdoms- och juniorsidan.
Finland skickar 42 aktiva. Största stjärnan är sjukamparen Enni Virjonen som är bättre än Saga Vanninen var i samma ålder. Även släggkastaren Pinja Kärhä kan nämnas då hon varit nära juniordominanten Kosonens rekordlängder https://www.yleisurheilu.fi/uutinen/...em-kilpailuun/
Citera
2024-07-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Varför skulle hon inte kommit till start? Själv är jag mer orolig för Almgren och kanske Montler. Kom också att tänka på Kalle Berglund som startade i Tokyo, men var en blek kopia av sitt tidigare jag pga skador. Men det är nog svårt att avstå en OS-start när man väl är uttagen. Berglund togs tidigt ut efter sin fina insats på VM 2019. När spelen sköts upp ett år låg ändå de gamla uttagningarna kvar trots att de kanske inte längre var så relevanta.

Montlers skador känns verkligen knepiga, lite som att han alltid kan tävla igenom dom men inte göra sig rättvisa. Det är mer att det är svårt att se att han skulle vara i persform i sommar efter allt strul. Ger honom chansen till topp-8 oavsett när det vankas OS, att fixa kvalet och sen hoppa 8.10 eller så i finalen är tråkigt men realistiskt.

Almgren blir vad det blir, del känns på något vis som att jobbet är gjort oavsett med 12.50 och 26.52. Så tycker inte han ska chansa och ställa upp bara för att det är OS, han är god för finalplats och lite till på 5000 men det kittlar inte alls lika mycket som 10000.
Citera
2024-07-09, 19:24
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Shericka Jackson slutade springa efter 170 meter i Ungern precis. Får hoppas hon inte är skadad.
Citera
2024-07-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Montlers skador känns verkligen knepiga, lite som att han alltid kan tävla igenom dom men inte göra sig rättvisa. Det är mer att det är svårt att se att han skulle vara i persform i sommar efter allt strul. Ger honom chansen till topp-8 oavsett när det vankas OS, att fixa kvalet och sen hoppa 8.10 eller så i finalen är tråkigt men realistiskt.

Almgren blir vad det blir, del känns på något vis som att jobbet är gjort oavsett med 12.50 och 26.52. Så tycker inte han ska chansa och ställa upp bara för att det är OS, han är god för finalplats och lite till på 5000 men det kittlar inte alls lika mycket som 10000.

Almgren känns som han haft större problem än vad som framkommit när han relativt tidigt tar det beslutet, 5 tusan känns heller inte lika spännande som 10 som du säger och hur ska han ev klara dubbla lopp på 5 tusan
Citera
2024-07-09, 20:27
Medlem
Alkibiadess avatar
När det gäller UEM så är det. ju lite märkligt att när Sverige skickar en så stor trupp så ställer vi inte upp i stafetterna.
Citera
2024-07-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Daniel Ståhl ska kasta diskus nu kl. 18:10 i Gyulai István Memorial-tävlingen i Szekesfehervar, den är en del av Ungerska GP-serien och en World Athletics Continental Tour Gold-tävling. Även Ceh, Andrius Gudžiuss och 2x Alekna är på plats.

Startlistor/liveresultat: https://results.onlinesystem.cz/Resu...ndex?idK=70011
Livestream i 1080p25: https://worldathletics.org/videos/pl...4269fbf75d01be

Jag antar att ingen på forumet känner till tävlingen, annars förstår jag inte varför ingen nämnt den, eller hur man tänkt sig man ska locka fram nya friidrottsintresserade till forumet eller sporten, om man inte nämner en tävling med Ståhl som har en officiell engelskkommenterad TV-stream, utan sitter på den i tysthet som nån slags liten självutnämnd elit.
Citat:
Citat:
Jag antar att ingen på forumet känner till tävlingen, annars förstår jag inte varför ingen nämnt den, eller hur man tänkt sig man ska locka fram nya friidrottsintresserade till forumet eller sporten, om man inte nämner en tävling med Ståhl som har en officiell engelskkommenterad TV-stream, utan sitter på den i tysthet som nån slags liten självutnämnd elit.
Vilken larvig kommentar.
Du är givetvis välkommen att ha en åsikt om enskilda individers fullt legitima åsikter, tankar och resonemang och belägga dom med totalt meningslösa nedlåtande epitet i diffusa OT-inlägg utan någon som helst konkret kritik om det känns rätt för dig, likt en självutnämnd elit eller en narcissist som tror sig själv vara gud som alltid har rätt. Jag brukar hålla mig borta från sånt om inte nån hoppar på mig först, även om jag noterar att det är vissa användare på forumet som återkommande ska hålla på och käbbla och försöka trycka till andras åsikter. Eftersom du var på forumet och postade kl. 17:22 som synes ovan, och även imorse, så jag antar att du likt mig inte kände till tävlingen, hoppas du fick sett den nu då tack vare min post.

Det var iofs inte mycket till sändning att hurra över om man nu ville kolla på Ståhl, två av hans kast fick man se och han slutade 6'a. I sammanhanget intressant hur mycket trådar det finns om kvinnliga idrottare om ifall sagan är över nu efter dåliga resultat eller dålig säsonger, men sällan det finns sådan trådar om manliga idrottare. Om det finns nån om Ståhl så har jag missat den.
Citera
2024-07-10, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Finland skickar 42 aktiva. Största stjärnan är sjukamparen Enni Virjonen som är bättre än Saga Vanninen var i samma ålder. Även släggkastaren Pinja Kärhä kan nämnas då hon varit nära juniordominanten Kosonens rekordlängder https://www.yleisurheilu.fi/uutinen/...em-kilpailuun/

Medaljsviten i spjut vore synd att bryta.

Fantastisk bredd i pojkarnas spjut också med fem finländare topp 15 (topp 12) i Europa.

Danmark skickar 12 aktiva. Bara fyra tjejer! De har ju inte alls samma bredd, men betydligt färre än senast (9+9) och ingen som direkt sticker ut https://dansk-atletik.dk/nyheder/202...et-til-u18-em/

Island har Ísold Sævarsdóttir som kanske kan vara med och hugga om medaljerna i sjukamp.
Citera
2024-07-10, 08:25
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Du är givetvis välkommen att ha en åsikt om enskilda individers fullt legitima åsikter, tankar och resonemang och belägga dom med totalt meningslösa nedlåtande epitet i diffusa OT-inlägg utan någon som helst konkret kritik om det känns rätt för dig, likt en självutnämnd elit eller en narcissist som tror sig själv vara gud som alltid har rätt. Jag brukar hålla mig borta från sånt om inte nån hoppar på mig först, även om jag noterar att det är vissa användare på forumet som återkommande ska hålla på och käbbla och försöka trycka till andras åsikter. Eftersom du var på forumet och postade kl. 17:22 som synes ovan, och även imorse, så jag antar att du likt mig inte kände till tävlingen, hoppas du fick sett den nu då tack vare min post.
För att konkretisera min kritik mot din kommentar:

Du kom med tre larviga antaganden:
- att ingen annan på forumet kände till tävlingen för att ingen hade skrivit/tipsat om den
- att det finns en självutnämnd elit på forumet som vill trycka ned alla andra som skriver i eller läser trådarna (en åsikt som också känns igen ifrån vintersportsforumet under högsäsong)
- att de som ofta skriver i friidrottstrådarna skulle ha ett särskilt ansvar att popularisera friidrotten

För egen del så kan jag konstatera
- att om man läser de senaste årens säsongstrådar så kan man se att jag har skrivit om tävlingen i Ungern flera gånger, den är alltså inte okänd för mig
- jag var upptagen med andra saker och prioriterade andra friidrottsrelaterade saker igår
- att jag återkommande skriver om aktuella/kommande tävlingar och går igenom vilka friidrottare jag tycker är intressanta att följa/ha koll på
- jag startade denna säsongstråd (som jag har gjort de senaste åren) och försökte fylla trådstarten med så mycket relevant information som möjligt
- att jag på så sätt försöker jag bidra med den lilla kunskap jag har om friidrott

Och vad gäller det fetade nedan
Citat:
Du är givetvis välkommen att ha en åsikt om enskilda individers fullt legitima åsikter, tankar och resonemang och belägga dom med totalt meningslösa nedlåtande epitet i diffusa OT-inlägg utan någon som helst konkret kritik om det känns rätt för dig, likt en självutnämnd elit eller en narcissist som tror sig själv vara gud som alltid har rätt. Jag brukar hålla mig borta från sånt om inte nån hoppar på mig först, även om jag noterar att det är vissa användare på forumet som återkommande ska hålla på och käbbla och försöka trycka till andras åsikter.
så har jag inte alltid rätt även om jag försöker skriva så korrekt som möjligt, skriver jag något felaktigt har jag inget problem med att erkänna det i efterhand.

Vidare att detta är ett diskussionsforum och inte någon personlig blogg eller liknande. Om andra användare skriver felaktiga saker, dumheter, trams eller larviga kommentarer så förbehåller jag mig rätten att få föra fram kritik och påpeka felaktigheter samt att föra fram mina uppfattningar och också att kalla eventuella spadar för spadar (att "kalla en spade för en spade" är ett talesätt om någon mot förmodan inte skulle känna till detta).
Citera
2024-07-10, 10:28
Medlem
Citat:
För att konkretisera min kritik mot din kommentar:

Du kom med tre larviga antaganden:
- att ingen annan på forumet kände till tävlingen för att ingen hade skrivit/tipsat om den
- att det finns en självutnämnd elit på forumet som vill trycka ned alla andra som skriver i eller läser trådarna (en åsikt som också känns igen ifrån vintersportsforumet under högsäsong)
Det var inte exakt vad jag skrev, men jag är ok med att du tolkar det skrivna så, och skriver om det så så innebörden ändras lite.

Citat:
Vidare att detta är ett diskussionsforum och inte någon personlig blogg eller liknande. Om andra användare skriver felaktiga saker, dumheter, trams eller larviga kommentarer så förbehåller jag mig rätten att få föra fram kritik och påpeka felaktigheter samt att föra fram mina uppfattningar och också att kalla eventuella spadar för spadar (att "kalla en spade för en spade" är ett talesätt om någon mot förmodan inte skulle känna till detta).
Ja vi skiljer väl oss lite på den punkten då, jag finner det sällan givande eller meningsfullt att offtopic föra fram diffus kritik i form av oneliners innehållande nedlåtande epitet mot allt andra skriver som jag finner larvigt i mina ögon. Skulle bli ganska många OT inlägg om man höll på så meningslöst med tanke på hur mycket larv som dagligen förs fram i sportforumet. I synnerhet om kvinnliga idrottare som ofta kritiseras och skrivs ner på ett bra mycket mer osakligt sätt än manliga i dussintals inlägg varenda dag. Fast nu var det ju inte kvinnliga idrottare jag skrev nedlåtande om, utan en potentiellt möjligt existerande självutnämnd elit. Då var det dags att markera.
Citera
2024-07-10, 11:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag har gjort säsongens första papperslandskamp inför finnkampen. Med EM, både SM och FM genomförda samt att kvalperioden till OS är avslutad så finns det ett ganska bra statistiskt underlag.

Jag börjar dock med ungdomsfinnkampem i ett eget inlägg och därefter kommer seniorernas finnkamp.

Papperslandskampen bygger strikt på årsbästa och ingen hänsyn har tagits till skador eller ogenomförbara dubbleringar. Endast aktiva som har rätt tävla för Sverige eller Finland medtagna (vad jag har koll på).

Mångkamp (trekamp) och gång dock inte medtagna.
Citera
2024-07-10, 11:10
Medlem
Alkibiadess avatar
I ungdomsfinnkampen så skall det sluta med svenska segrar, både på pojk- och flicksidan. Faktiskt med samma poängställning, 113-88. Svenska pojkarna brukar kunna bjuda de finländska ungdomarna bättre motstånd än de svenska flickorna (enligt mig pga bättre bredd på ungdomssidan i Finland och att den svenska bredden på flicksidan är mer ihålig). Men i år har Sverige ett väldigt bra flicklag breddmässigt.

I ungdomsfinnkampen så brukar Sverige inte tillåta dubbleringar medan Finland tillåter det. Så det svenska övertaget lär inte vara så givet när väl laguttagningarna är gjorde. I flickkampen så kompenseras detta dock delvis av att Finlands nya supertalang i mångkamp, Enni Virjonen, inte kan ställa upp i så många grenar som hon nu förekommer i papperlandskampen (100m, 400m, 100mh, längd, kula, 4x100 och 4x400). I två grenar skall det bli 8-3-segrar till de finska flickorna och detta i två klassiska finska grenar; 100m häck och slägga. I slägga finns kanske den största favoriten Pinja Kärhä som typ kastat 11 meter längre än bästa svenska.

I pojkkampen är det fyra grenar som skall sluta med tre 8-3-segrar till Finland; 100m, längd, slägga och spjut. Långa stafetten i flickkampen och korta stafetten i pojkkampen ser ut att bli riktigt jämna. I flickkampen skiljer det tre hundradelar till Finlands fördel i långa stafetten och i pojkkampen två hundradelar till Finlands fördel i korta stafetten.
Citera
2024-07-10, 11:12
Medlem
Alkibiadess avatar
I seniorernas finnkamp går Sverige mot en storförlust i damkampen och mot en ännu större kross i herrkampen. De finländska damerna skall vinna med 225-185 och de svenska herrarna med 242.5-167.5. Den under de senaste åren så säkra 16-6-grenen för Sverige i damkampen, 3000m hinder, har ju blivit något annat nu när Ilona Mononen har börjat satsa på den grenen. I övrigt lite för många 16-6-grenar för Finland. Korta stafetten är jämn på pappret, 3 hundradelar till Finlands fördel. De svenska segrardamerna har ju varit nederlagstippade de senaste åren men har med hjälp av svensk sisu lyckas vända det till svenska segrar men i år är jag riktigt pessimistisk.

I herrkampen är det bara i en löpgrenar där det inte skall bli svenskt poängövertag och det är 110m häck. I löpgrenarna så grundläggs det svenska övertaget och med 16-6-segrar i kula och diskus så kan de finländska herrarna inte hämta in det svenska övertaget i övriga grenar.
Senast redigerad av Alkibiades 2024-07-10 kl. 11:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in