Citat:
Ursprungligen postat av
Nossenos
Du har tidigare stött uttagningen av de två maratonlöparna och sagt att båda har chans på topp tolv. Samtidigt har du stött att man ratat hinderlöparna och Maja Nilsson. Wikström har 48e tid och Hassan har 54e tid av de uttagna enligt Road to Paris. Långt sämre än hinderkillarna och Maja. Enda anledningen till att maratonlöparna är uttagna är att IOK har en betydligt snällare resultatgräns på maraton för att man önskar många fler deltagare där. Det skulle vara fånigt med ett maraton med 32 deltagare. Men det gör det inte troligare med topp tolv för svenskarna. Jag stöder uttagningen av Wikström och Hassan, men förstår inte hur du resonerar när du dissar dem som ligger bättre till men inte tas ut.
Jag tror att åtminstone Wikström har fullt rimlig chans på top 12. Men det viktigaste här är att de hade fått en tid att klara, och dom gjorde de efter att ha anpassat farten i säsongens enda lopp just för det. Sen kan man diskutera ifall gränsen är för snällt satt, men det hade varit otänkbart att inte ta ut dom.
När det gäller övriga friidrottare som ligger på gränsen men inte kommit med tycker jag att Reinebo har varit kanske lite hård, men ändå rättvis. Sen kan man så klart diskutera enskilda fall i oändlighet. Just Maja Nilsson har haft otaliga chanser att prestera, men hon har inte gjort det. Just där stöder jag Reinebo fullt ut. Det finns andra t.ex Sara Lennman där jag är mer tveksam.
Med det sagt tycker jag dock att hela uttagningsförfarandet bör göras om. Det är inte bra för någon att uttagningen i sista hand skall avgöras av SOK:s magkänsla. Idrottarna bör få tydliga besked - du ska klara det här resultatet, eller du skall ligga här i ranking för att komma med, om inte inget OS.