Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
4:31.34 på 1500 meter av Leo Göransson på JSM i mångkamp vilket innebär att han krossar sitt eget mångkampspers med 334 poäng och slutar på 8057 poäng. Det är också ett nytt svensk juniorrekord (med över 200 poäng). Tvåa i världen i år i U20-klassen och 15:e genom alla tider i U20-klassen.

Elias Kapell persar med 20 poäng till 7330 poäng och bör ta den andra JVM-platsen, särskilt som Erik Larripa Taxell nollade i spjut (Taxell gjorde 7281 poäng i Ljungby i maj). Victor Törnström och Akilles Teglbjaerg bröt tiokampen.
Strongt! Sveriges största medaljhopp i U20-VM. Känns stabilare än Kamga och Linus Jönsson och på högre nivå än Hallberg Hossein. Det är väl de medaljhopp vi har. Trulsson och Ottfalk har mördande konkurrens. Gäller även Hughes, men han är väl skadad?
Citera
2024-07-14, 17:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Strongt! Sveriges största medaljhopp i U20-VM. Känns stabilare än Kamga och Linus Jönsson och på högre nivå än Hallberg Hossein. Det är väl de medaljhopp vi har. Trulsson och Ottfalk har mördande konkurrens. Gäller även Hughes, men han är väl skadad?

Håller med. Är ju dessutom stort poängavstånd ned till fyran i världen i år i tiokamp (som är en norrman som var med utan tävlan på JSM och gjorde en bit över 7700 poäng).
Citera
2024-07-14, 18:10
Avstängd
Lite perspektiv..att friidrotten får alldeles för mycket fokus i OS..

Vi får se Amal Al Roumi från Kuwait som kvalade in som 46:a på 800 m för kvinnor..

Likaså får vi se Oussamma Khennoussi från Algeriet som kvalade in som 30:e i herrarnas diskus..

..men vi får inte se en av världens bästa basketspelare i Luca Doncic då Slovenien knappt missade att gå till OS..Hade basketen haft ytterligare 2 lag med i OS-turneringen hade vi fått se Doncic..

Det är alldeles för många i varje gren i friidrotten.
Citera
2024-07-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Lite perspektiv..att friidrotten får alldeles för mycket fokus i OS..

Vi får se Amal Al Roumi från Kuwait som kvalade in som 46:a på 800 m för kvinnor..

Likaså får vi se Oussamma Khennoussi från Algeriet som kvalade in som 30:e i herrarnas diskus..

..men vi får inte se en av världens bästa basketspelare i Luca Doncic då Slovenien knappt missade att gå till OS..Hade basketen haft ytterligare 2 lag med i OS-turneringen hade vi fått se Doncic..

Det är alldeles för många i varje gren i friidrotten.
Jag som älskar friidrott tycker förstås inte det. Friidrott och simning har alltid varit det största på OS. Bollsporterna har egna VM med fler deltagande länder som u många fall bedöms viktigare än OS. Se i första hand på herrfotbollen, men det verkar gälla generellt. Då tycker jag mer synd om en del individuella idrotter som bara får uppmärksamhet på OS. En uppmärksamhet som nu mer och mer drunknar i den mediala koncentrationen på simning och friidrott. Kanot och Brottning är två idrotter jag spontant tänker på. Eller luras jag av att Sverige inte är lika framgångsrika för som tidigare? Intresset för hästsport, där vi tillhör de bästa nationerna är ju större än nånsin i OS.
Citera
2024-07-14, 18:54
Medlem
https://www.friidrott.se/tavling-lan...iam-juniortrea
Kadestål 45.84, Trulsson 46.47.
Edit. Såg att det står i eventtråden. Rörigt!
Citera
2024-07-14, 18:55
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Du har tidigare stött uttagningen av de två maratonlöparna och sagt att båda har chans på topp tolv. Samtidigt har du stött att man ratat hinderlöparna och Maja Nilsson. Wikström har 48e tid och Hassan har 54e tid av de uttagna enligt Road to Paris. Långt sämre än hinderkillarna och Maja. Enda anledningen till att maratonlöparna är uttagna är att IOK har en betydligt snällare resultatgräns på maraton för att man önskar många fler deltagare där. Det skulle vara fånigt med ett maraton med 32 deltagare. Men det gör det inte troligare med topp tolv för svenskarna. Jag stöder uttagningen av Wikström och Hassan, men förstår inte hur du resonerar när du dissar dem som ligger bättre till men inte tas ut.

Jag tror att åtminstone Wikström har fullt rimlig chans på top 12. Men det viktigaste här är att de hade fått en tid att klara, och dom gjorde de efter att ha anpassat farten i säsongens enda lopp just för det. Sen kan man diskutera ifall gränsen är för snällt satt, men det hade varit otänkbart att inte ta ut dom.

När det gäller övriga friidrottare som ligger på gränsen men inte kommit med tycker jag att Reinebo har varit kanske lite hård, men ändå rättvis. Sen kan man så klart diskutera enskilda fall i oändlighet. Just Maja Nilsson har haft otaliga chanser att prestera, men hon har inte gjort det. Just där stöder jag Reinebo fullt ut. Det finns andra t.ex Sara Lennman där jag är mer tveksam.

Med det sagt tycker jag dock att hela uttagningsförfarandet bör göras om. Det är inte bra för någon att uttagningen i sista hand skall avgöras av SOK:s magkänsla. Idrottarna bör få tydliga besked - du ska klara det här resultatet, eller du skall ligga här i ranking för att komma med, om inte inget OS.
Citera
2024-07-14, 18:55
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
La Chaux de Fonds, Sveitsi 14.7.2024
100mh Försöks heat final senare i kväll.
(+1,5 ms1) Nadine Visser Hollanti 12,42, 2) Pia Skrzyszowska Puola 12,42, 3) Marione Fourie E-Afrikka 12,56, 4) Lotta Harala Suomi 12,65 nytt finskt rekord, 5) Yoveinny Mota Venezuela 12,70, 6) Reetta Hurske Suomi 12,76.
I Finalen sprang båda finskorna på 12,69 Hurske 4a o Harala 5a.
400mh Femke Bol nytt europarekord 50,95 Viivi Lehikoinen 9a på 56,48.
Senast redigerad av Niskalaukaus 2024-07-14 kl. 18:58.
Citera
2024-07-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Jag tror att åtminstone Wikström har fullt rimlig chans på top 12. Men det viktigaste här är att de hade fått en tid att klara, och dom gjorde de efter att ha anpassat farten i säsongens enda lopp just för det. Sen kan man diskutera ifall gränsen är för snällt satt, men det hade varit otänkbart att inte ta ut dom.

När det gäller övriga friidrottare som ligger på gränsen men inte kommit med tycker jag att Reinebo har varit kanske lite hård, men ändå rättvis. Sen kan man så klart diskutera enskilda fall i oändlighet. Just Maja Nilsson har haft otaliga chanser att prestera, men hon har inte gjort det. Just där stöder jag Reinebo fullt ut. Det finns andra t.ex Sara Lennman där jag är mer tveksam.

Med det sagt tycker jag dock att hela uttagningsförfarandet bör göras om. Det är inte bra för någon att uttagningen i sista hand skall avgöras av SOK:s magkänsla. Idrottarna bör få tydliga besked - du ska klara det här resultatet, eller du skall ligga här i ranking för att komma med, om inte inget OS.
Seriöst svar. Tack för det! Inte helt överens men ändå till en del. Förstår ändå inte varför man stoppar någon som är inkvalad enligt IOK.
Senast redigerad av Nossenos 2024-07-14 kl. 19:09.
Citera
2024-07-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Håller med. Är ju dessutom stort poängavstånd ned till fyran i världen i år i tiokamp (som är en norrman som var med utan tävlan på JSM och gjorde en bit över 7700 poäng).

Järvinen vill ha ett ord med i leken också.

En tänkbar utmanare försvann igår då Farkas skadade axeln och inte kommer tiokampa i JVM.
Citera
2024-07-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sashilita
Järvinen vill ha ett ord med i leken också.

En tänkbar utmanare försvann igår då Farkas skadade axeln och inte kommer tiokampa i JVM.
Jo som du skrev tidigare 7461 poäng och ändå nolla i stav. Vad är hans normalkapacitet i stav och vilken poäng skulle det ge?
Citera
2024-07-14, 20:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jo som du skrev tidigare 7461 poäng och ändå nolla i stav. Vad är hans normalkapacitet i stav och vilken poäng skulle det ge?

Om man tittar på de senare årens resultat 4.20-4.50 men känns inte som stabil i stav. 670-760 poäng ungefär.
Citera
2024-07-14, 20:54
Medlem
eternussermos avatar
Finns det någon sport som friidrotten som tar ut så många utövare som med största sannolikhet aldrig någonsin kommer ta medalj på OS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in