Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-17, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vad skulle det vara för intressant med det?
Beslutet är fattat enligt de demokratiska riktlinjer som även friidrottsförbundet står bakom.
Är du ute efter att hudflänga exempelvis Landhockey så bör du först som sist ha ovanstående i permanent åtanke.

Om du bemödat mig att läsa vad jag skrev, borde du ha förstått att jag inte på något sätt ifrågasatt att beslutet är demokratiskt fattat. Dock finner jag det lite märkligt att en liten minoritet (baserat på medlemsantal) kan köra över en majoritet enbart beroende att indelningen i förbund ser ut som den gör.

Jag är inte på något sätt ute för att hudflänga något förbund, varken det, ur RF uteslutna, Landhockeyförbundet eller något annat. Jag har ingen som helst aning om hur just det förbundet röstade. Kanske stödde de rentav Friidrottsförbundets m.fl. motion? Det var bara det mest typiska exemplet jag kunde hitta på att en minoritet har ett enligt min mening alltför stort inflytande.

Det kan inte ha undgått någon att uttagningskriterierna är ifrågasatta av många och försvarade av andra. Därför tycker jag det är intressant att veta hur de beslutades, vilka som var för och vilka som var emot. Vilka som var motiven till att de röstade som de gjorde?

Om Sveriges Riksdag fattar ett beslut i en fråga som berör dig, tycker du att det är ointressant hur de olika partierna röstade? Det var ju fattat i demokratisk ordning, så är det väl inte intressant?
Citera
2024-08-17, 10:21
Medlem
Citat:
En bra gränsdragning är alltid till viss del flexibel.
Jag anser det sålunda befogat att titta på varje "fall" för sig.
Det finns skillnader i att argumentera för att Magnusson skall få en OS biljett i jämförelse med Hallertx exempelvis.
Som jag upprepade gånger deklarerat så tycker jag att det fanns rimlig grund för en uttagning av Leo Magnusson.
Detta betyder inte att jag tycker motsvarande gällande Rebecka Hallerth exempelvis.

Jag ser inga rimliga skäl som berättigar Hallerth till OS deltagande.
Du gör uppenbarligen det,och jag tror sådan uttagningsgräns skulle vara av negativ inverkan för OS trupp som helhet.

Uppenbarligen har vi helt olika uppfattning av vad som menas med gräns.
Citera
2024-08-17, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoFC
Om du bemödat mig att läsa vad jag skrev, borde du ha förstått att jag inte på något sätt ifrågasatt att beslutet är demokratiskt fattat. Dock finner jag det lite märkligt att en liten minoritet (baserat på medlemsantal) kan köra över en majoritet enbart beroende att indelningen i förbund ser ut som den gör.

Jag är inte på något sätt ute för att hudflänga något förbund, varken det, ur RF uteslutna, Landhockeyförbundet eller något annat. Jag har ingen som helst aning om hur just det förbundet röstade. Kanske stödde de rentav Friidrottsförbundets m.fl. motion? Det var bara det mest typiska exemplet jag kunde hitta på att en minoritet har ett enligt min mening alltför stort inflytande.

Det kan inte ha undgått någon att uttagningskriterierna är ifrågasatta av många och försvarade av andra. Därför tycker jag det är intressant att veta hur de beslutades, vilka som var för och vilka som var emot. Vilka som var motiven till att de röstade som de gjorde?

Om Sveriges Riksdag fattar ett beslut i en fråga som berör dig, tycker du att det är ointressant hur de olika partierna röstade? Det var ju fattat i demokratisk ordning, så är det väl inte intressant?

Hey..knock yourself out om du finner detta intressant.Det är din demokratiska rättighet.
Personligen så konstaterar jag endast att en majoritet röstade emot Friidrottsförbundets motion och att jag finner att rätt beslut togs.
Jag har inget intresse av att veta hur Landhockey ställde sig i denna fråga exempelvis.
Det enda som intresserar mig är att demokratiska processen har funkat.Att majoritetsbeslut har tagits och att Sverige i Paris 2024 gjorde sitt bästa sommar OS sedan Sydney år 2000.
Jag ger med ovanstående som faktabakgrund rosor till SOK.
Sett till faktiskt uppnådda resultat i Paris så har de gjort ett gott arbete.
Citera
2024-08-17, 10:41
Medlem
Citat:
25 år är min personliga uppfattning var SOK generellt sett lägger ribban gällande framtidskriteriet friidrott ja.
Det finns utrymme taget för flexibilitet gällande detta då olika grenar har olika åldersprofiler..så att säga.
Inte ens SOK jämför 100 meter rakt av med Diskus exempelvis..men gränsen gällande framtidskriteriet torde generellt ligga runt 25 år.

Rebecka Hallerth har allt med detta att göra.
Hon skulle ju fått göra bort sig i OS enligt dig,inte mig.

Jag förstår inte riktigt din sista mening. Jag antar att du bytt plats på dig och mig.
Jag tror också att Rebecka skulle fått svårt att gå till final. Dock har hon höjt sitt pers med 5 m sedan förra året, med 11 meter sedan 2021. Jag tycker mig se en positiv utveckling, och jag ser inget som tyder på att hon skulle ha gjort bort sig (vad nu det innebär).
För oss som såg släggkvalet på plats hade det under alla omständigheter ha varit roligare att se en svenska än en sämre kvalificerad kasterska från något annat land.
Citera
2024-08-17, 10:44
Medlem
Tack
Citat:
Hey..knock yourself out om du finner detta intressant.Det är din demokratiska rättighet.
Personligen så konstaterar jag endast att en majoritet röstade emot Friidrottsförbundets motion och att jag finner att rätt beslut togs.
Jag har inget intresse av att veta hur Landhockey ställde sig i denna fråga exempelvis.
Det enda som intresserar mig är att demokratiska processen har funkat.Att majoritetsbeslut har tagits och att Sverige i Paris 2024 gjorde sitt bästa sommar OS sedan Sydney år 2000.
Jag ger med ovanstående som faktabakgrund rosor till SOK.
Sett till faktiskt uppnådda resultat i Paris så har de gjort ett gott arbete.

Tack i alla fall för att du erkänner att jag har demokratiska rättigheter, även om jag ställer mig tveksam till vissa demokratiskt fattade beslut.
Citera
2024-08-17, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Är verkligen det svagare konkurrens i kula än på 200 meter? Kula är ändå den mest lättillgängliga kastgrenen och går att utöva både inomhus och utomhus. Och även om det skulle vara svagare konkurrens i kula så är det inte så pass stor skillnad att det kompenserar den skillnad som finns mellan Henriksson och Roos/Axelina placeringsmässigt på OS.

Jag rankar därför Roos/Axelina före Henriksson.
Ja, det är en betydligt svagare konkurrens i kula än på 200 m. Titta t.ex. på svenska årsbästalistan för K22. På 200 m ryms 9 kvinnor inom 10% från toppresultatet och i kula ryms 3 kvinnor inom 10% från toppresultatet. Tittar vi på F19 så får vi över 20 flickor inom 10% från toppresultatet på 200 m och endast en flicka inom 10% från toppresultatet i kulstötningen. Om vi tittar på årsbästalistan för kvinnor på 200 m så har vi över 20 kvinnor inom 10%. Det skiljer 7,6 % mellan nr 1 och nr 20. Inom kulstötningen har vi 3 kvinnor inom 10 %. Det skiljer 41,5 % mellan nr 1 och 20.
Citera
2024-08-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
Ja, det är en betydligt svagare konkurrens i kula än på 200 m. Titta t.ex. på svenska årsbästalistan för K22. På 200 m ryms 9 kvinnor inom 10% från toppresultatet och i kula ryms 3 kvinnor inom 10% från toppresultatet. Tittar vi på F19 så får vi över 20 flickor inom 10% från toppresultatet på 200 m och endast en flicka inom 10% från toppresultatet i kulstötningen. Om vi tittar på årsbästalistan för kvinnor på 200 m så har vi över 20 kvinnor inom 10%. Det skiljer 7,6 % mellan nr 1 och nr 20. Inom kulstötningen har vi 3 kvinnor inom 10 %. Det skiljer 41,5 % mellan nr 1 och 20.
På vilket sätt menar du att en beskrivning av situationen i Sverige ger kunskap om den internationella konkurrensen? I vilket fall som helst tveksamt att använda statistiken på det sätt du gör.
Exempelvis skulle med ditt mått att mäta konkurrensen i svensk stavhoppning vara närmast obefintlig idag och varit avsevärt större om Mondo inte funnits.
Men antalet utövare av en sport säger inte allt om hur bra idrottsmännen/kvinnorna i toppen är. I så fall skulle utövare av grenar/idrotter som kräver långvarig teknikträning, som dessutom inte alla har förmågan att tillägna sig, alltid ansetts underlägsna utövare av grenar/idrotter som med behållning kan utövas av alla, med begränsade krav på duktighet.
Senast redigerad av Nossenos 2024-08-17 kl. 11:44.
Citera
2024-08-17, 13:08
Medlem
Van Nostrands avatar
Borde inte de här ändlösa diskussionerna om SOK:s uttagning och hur man skall jämföra olika idrotter ha egna trådar? Tycker de fjärmar sig mer och mer från ämnet "Friidrottssäsongen 2024". Och nej jag tänker inte öppna någon tråd själv, jag anser att allt redan är sagt 100 gånger om.
Citera
2024-08-17, 14:11
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Borde inte de här ändlösa diskussionerna om SOK:s uttagning och hur man skall jämföra olika idrotter ha egna trådar? Tycker de fjärmar sig mer och mer från ämnet "Friidrottssäsongen 2024". Och nej jag tänker inte öppna någon tråd själv, jag anser att allt redan är sagt 100 gånger om.

OS är väl det största som hänt under friidrottssäsongen 2024? Då är väl SOK:s uttagningskriterier till mästerskapet ett relevant ämne att diskutera?

Edit: Det bästa hade kanske varit om någon hade skapat en tråd om "SOK:s uttagningskriterier" i OS-forumet medan mästerskapet pågick. Nu är det väl en aning sent kanske?

Men visst, andra tycker det är mer intressant att diskutera framstegen de ser 14-15 åringar göra på VUS eller Tyrvinglekene och liknande tävlingar.

Nu när Finnkampen bara är två veckor bort så lär väl inläggen gradvis börja handla om den istället: papperslandskampen, vilka som kan tänkas dubblera och vilka "svikare" som väljer att tacka nej och avsluta säsongen.
Senast redigerad av Stefan4 2024-08-17 kl. 14:19.
Citera
2024-08-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
På vilket sätt menar du att en beskrivning av situationen i Sverige ger kunskap om den internationella konkurrensen? I vilket fall som helst tveksamt att använda statistiken på det sätt du gör.
Exempelvis skulle med ditt mått att mäta konkurrensen i svensk stavhoppning vara närmast obefintlig idag och varit avsevärt större om Mondo inte funnits.
Men antalet utövare av en sport säger inte allt om hur bra idrottsmännen/kvinnorna i toppen är. I så fall skulle utövare av grenar/idrotter som kräver långvarig teknikträning, som dessutom inte alla har förmågan att tillägna sig, alltid ansetts underlägsna utövare av grenar/idrotter som med behållning kan utövas av alla, med begränsade krav på duktighet.
Nja, det är ju en allmänt vedertagen sanning att ju större bredden är desto bättre blir också toppen. Sedan kan det bli lite snett att göra en sådan jämförelse som jag gör om man bara tar ett urval och har en överlägsen världsetta som Mondo. Det var därför jag gjorde tre stycken urval och samtliga urval visar att det finns en helt annan konkurrens inom sprint än i kulstötning. Jag kan garantera att du kommer få samma överväldigande resultat om du tittar på förra året årsbästa eller årsbästat tio år tillbaka. Tror för övrigt inte det blir någon större skillnad om man tittar på övriga världen. Kulstötning är ingen gren som lockar flickor att satsa på.
Citera
2024-08-17, 15:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Svenskt rekord av Julia Henriksson på 200 meter med 22.69 på lag-SM! +1.6 i medvind.
Senast redigerad av Alkibiades 2024-08-17 kl. 15:08.
Citera
2024-08-17, 16:52
Avstängd
Julia Henriksson avancerar nu till 58:e plats på säsongsbästalistan med sina 22.69..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in