Citat:
Ursprungligen postat av
Nossenos
Du har alldeles rätt när du jämför landslag i fotboll och friidrott. Men jag anser att jämförelsen är irrelevant. Man tävlar som bekant inte mellan landslag i friidrott i OS. Och individuellt händer det betydligt oftare att sämre rankade idrottsmän besegrar de som är klart högre rankade eller med klart bättre årsbästa.
Du och några till vill minska antalet deltagare i friidrott i OS. Helt OK trots att vi inte är överens om det. Men just det argument du framför är knappast relevant.
Jag är inte heller särskilt rädd att det blir förverkligat. OS är så starkt förknippat med friidrott, simning och kanske även gymnastik att jag inte tror på någon markant minskning av deltagandet där. Större delen av världen är intresserade av att följa just friidrotten i OS. Samtidigt som friidrotten i sig egentligen består av väldigt många skilda grenar.
Dessutom följer man förstås sporter där det egna landet är framgångsrik för tillfället. Hur många svenskar följde beachvolleyboll förra OS? Och hur många följde kanot och brottning nu jämfört med på den tiden när Sverige hade representanter med medaljchans. Intresset för dessa sporter är, menar jag, betydligt mer varierande. Så min prognos är att ni som önskar minskat antal deltagare, annat än marginellt, kommer att bli besvikna.
Det vore för övrigt intressant om ni kan referera till någon med inflytande som uttalat sig i den riktningen.
Visst kan jag ha fel i min prognos, men så länge jag inte ser någon representant för IOK som verkar för det är jag lugn.
” Större delen av världen är intresserade av att följa just friidrotten i OS”.
Där har du fel. Precis som att du skrev om att Helsingfors minsann skulle ha höstkyla när Finnkampen avgörs så visar det sig att det troligtvis blir sommarvärme i stället.
Du kan inte sitta och gissa. I maj 2024 så presenterades en lista på världens största idrotter utifrån antalet utövare.
Varken friidrott eller simning finns med bland de idrotter som har mest utövare.
https://sportlobby.se/ovrigt/varldens-storsta-sport/
Därför är det omodernt att friidrott och simning uppgraderas vid varje OS till en status de inte har.
Därför är det helt relevant att man minskar antalet friidrottare..och simmare i OS som motsvarar den status de har i världen. Länder som skall uppgraderas är basket, fotboll, tennis, bordtennis, badminton, volleyboll..
Detta skulle höja OS ännu mer. Tänk en superturnering i fotboll med de bästa lagen..med de bästa spelarna där varje match håller superkvalitet.