Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-23, 06:35
Avstängd
Finnkampen är till för de som inte är tillräckligt bra för DL. DL går naturligtvis före.

Om man inte förstår detta kommer aldrig Sverige bli en bättre friidrottsnation.
Citera
2024-08-23, 06:52
Avstängd
Yannick Tregaro är otroligt överskattad. Glider runt utan att göra någon glad. Tilde Johansson hoppade 6.11 i Borås och är helt under isen. Hon skall naturligtvis gå tillbaka sin gamla tränare.

Tobias Montler är en person som tror han kan glida runt och göra lite som han vill. Nobbar Finnkampen..men OS skulle han till..

Maja Nilsson.,ett pinsamt barn i en vuxen kropp.
Citera
2024-08-23, 07:52
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Detta tycker jag. Finnkampen är en juvel i svensk idrott med fantastisk tradition. Nästan i paritet med Vasaloppet. Den måste vårdas.
SM och Finnkampen skall vara obligatoriska.
Enig. Finnkampen er interessant nog til at t.o.m vi her har fulgt med i mange tiår. Er provoserende om det stemmer at så mange på fri-idrettslaget mener at Finnkampen er en alldeles for liten arena for dem. De er ikke Mondo, og alle som kom til OL og de som mente de burde ha kommet dit, burde stille opp og vise hva de er gode for i stedet for bare å prate.
( derav mitt lite skjemtsamme innlegg om Kajsa og hennes bortskjemte barn lenger opp )
Citera
2024-08-23, 08:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Du har alldeles rätt när du jämför landslag i fotboll och friidrott. Men jag anser att jämförelsen är irrelevant. Man tävlar som bekant inte mellan landslag i friidrott i OS. Och individuellt händer det betydligt oftare att sämre rankade idrottsmän besegrar de som är klart högre rankade eller med klart bättre årsbästa.
Du och några till vill minska antalet deltagare i friidrott i OS. Helt OK trots att vi inte är överens om det. Men just det argument du framför är knappast relevant.
Jag är inte heller särskilt rädd att det blir förverkligat. OS är så starkt förknippat med friidrott, simning och kanske även gymnastik att jag inte tror på någon markant minskning av deltagandet där. Större delen av världen är intresserade av att följa just friidrotten i OS. Samtidigt som friidrotten i sig egentligen består av väldigt många skilda grenar.
Dessutom följer man förstås sporter där det egna landet är framgångsrik för tillfället. Hur många svenskar följde beachvolleyboll förra OS? Och hur många följde kanot och brottning nu jämfört med på den tiden när Sverige hade representanter med medaljchans. Intresset för dessa sporter är, menar jag, betydligt mer varierande. Så min prognos är att ni som önskar minskat antal deltagare, annat än marginellt, kommer att bli besvikna.
Det vore för övrigt intressant om ni kan referera till någon med inflytande som uttalat sig i den riktningen.
Visst kan jag ha fel i min prognos, men så länge jag inte ser någon representant för IOK som verkar för det är jag lugn.

” Större delen av världen är intresserade av att följa just friidrotten i OS”.

Där har du fel. Precis som att du skrev om att Helsingfors minsann skulle ha höstkyla när Finnkampen avgörs så visar det sig att det troligtvis blir sommarvärme i stället.

Du kan inte sitta och gissa. I maj 2024 så presenterades en lista på världens största idrotter utifrån antalet utövare.

Varken friidrott eller simning finns med bland de idrotter som har mest utövare.

https://sportlobby.se/ovrigt/varldens-storsta-sport/

Därför är det omodernt att friidrott och simning uppgraderas vid varje OS till en status de inte har.

Därför är det helt relevant att man minskar antalet friidrottare..och simmare i OS som motsvarar den status de har i världen. Länder som skall uppgraderas är basket, fotboll, tennis, bordtennis, badminton, volleyboll..

Detta skulle höja OS ännu mer. Tänk en superturnering i fotboll med de bästa lagen..med de bästa spelarna där varje match håller superkvalitet.
Senast redigerad av TenBagger69 2024-08-23 kl. 08:15.
Citera
2024-08-23, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
” Större delen av världen är intresserade av att följa just friidrotten i OS”.

Där har du fel. Precis som att du skrev om att Helsingfors minsann skulle ha höstkyla när Finnkampen avgörs så visar det sig att det troligtvis blir sommarvärme i stället.

Du kan inte sitta och gissa. I maj 2024 så presenterades en lista på världens största idrotter utifrån antalet utövare.

Varken friidrott eller simning finns med bland de idrotter som har mest utövare.

https://sportlobby.se/ovrigt/varldens-storsta-sport/

Därför är det omodernt att friidrott och simning uppgraderas vid varje OS till en status de inte har.

Därför är det helt relevant att man minskar antalet friidrottare..och simmare i OS som motsvarar den status de har i världen. Länder som skall uppgraderas är basket, fotboll, tennis, bordtennis, badminton, volleyboll..

Detta skulle höja OS ännu mer. Tänk en superturnering i fotboll med de bästa lagen..med de bästa spelarna där varje match håller superkvalitet.
Jag talar om intresset att följa friidrotten som åskådare. Du pratar om antalet utövare. Inte samma sak. De flesta som följer Mondo i TV hoppar inte stav själva.
Jag vet vad du och några andra på forumet vill skall hända med antalet utövare i friidrott och simning. Och det är helt OK att du tycker så. En fråga om tycke och smak. Jag tror dock inte att faran för det är överhängande eftersom jag inte uppfattat några signaler från IOK i den riktningen. Och IOK är nog mer intresserade av antalet tittare än antalet utövare.
”Du kan inte sitta och gissa ” skriver du. Men gör man en prognos så är det väl alltid fråga om en gissning? Att du själv är säker på att IOK kommer att agera som du vill är också en gissning.
Men visst kan jag ha fel, liksom du. Så jag är tacksam om du kan referera till någon med inflytande i den olympiska världen som har gett signaler om minskat antal deltagande i friidrott.
Så låt oss fortsatt diskutera vad vi tror kommer att ske, inte vad vill skall ske. Det är ofta inte riktigt samma sak. Och vad vi båda önskar är välbekant för alla vid det här laget.
Och förresten. Vädret i Helsingfors i helgen har inget med det hela att göra. Bara fånig referens.
Citera
2024-08-23, 09:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Jag talar om intresset att följa friidrotten som åskådare. Du pratar om antalet utövare. Inte samma sak. De flesta som följer Mondo i TV hoppar inte stav själva.
Jag vet vad du och några andra på forumet vill skall hända med antalet utövare i friidrott och simning. Och det är helt OK att du tycker så. En fråga om tycke och smak. Jag tror dock inte att faran för det är överhängande eftersom jag inte uppfattat några signaler från IOK i den riktningen. Och IOK är nog mer intresserade av antalet tittare än antalet utövare.
”Du kan inte sitta och gissa ” skriver du. Men gör man en prognos så är det väl alltid fråga om en gissning? Att du själv är säker på att IOK kommer att agera som du vill är också en gissning.
Men visst kan jag ha fel, liksom du. Så jag är tacksam om du kan referera till någon med inflytande i den olympiska världen som har gett signaler om minskat antal deltagande i friidrott.
Så låt oss fortsatt diskutera vad vi tror kommer att ske, inte vad vill skall ske. Det är ofta inte riktigt samma sak. Och vad vi båda önskar är välbekant för alla vid det här laget.
Och förresten. Vädret i Helsingfors i helgen har inget med det hela att göra. Bara fånig referens.

Som vanligt refererar du själv inte. Du säger ” IOK är nog mer intresserade av antalet tittare än antalet utövare”.

Här är de mest sedda idrottsarregemangen i världen( från 2022). Där sommar-OS kommer topp 5.

https://sportlistor.se/top-10-mest-s...-varlden-2022/

Där skriver man lite om bakgrunden till siffrorna ” Det omfattar några av de mest populära sporterna i världen som BASKET, boxning och FOTBOLL. Det nämns inget om varken friidrott eller simning. VM för friidrott eller VM för simning är inte med.

Du sitter och tror att världen sitter och glor på friidrott och simning,

Sporter med mest antal fans. Ingen friidrott eller simning.

https://listaroo.se/listor/storsta-sporter/
Senast redigerad av TenBagger69 2024-08-23 kl. 09:52.
Citera
2024-08-23, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Som vanligt refererar du själv inte. Du säger ” IOK är nog mer intresserade av antalet tittare än antalet utövare”.

Här är de mest sedda idrottsarregemangen i världen( från 2022). Där sommar-OS kommer topp 5.

https://sportlistor.se/top-10-mest-s...-varlden-2022/

Där skriver man lite om bakgrunden till siffrorna ” Det omfattar några av de mest populära sporterna i världen som BASKET, boxning och FOTBOLL. Det nämns inget om varken friidrott eller simning. VM för friidrott eller VM för simning är inte med.

Du sitter och tror att världen sitter och glor på friidrott och simning,
Vad är felet i mitt påstående att ”IOK är nog mer intresserade av antalet tittare än antalet utövare”? Och nog tycker jag det är märkligt att den som klagar på referenser själv refererar till vilka sporter en journalist godtyckligt råkar nämna som populära i sommar-OS.
Men inget av detta var det som frågan gällde. Jag undrade om du kan referera till någon/något i den olympiska rörelsen som pekar på att IOK önskar minska antalet utövare i friidrott. Jag är uppriktigt nyfiken.
Annars menar jag att det inte finns någon anledning för någon av oss att fortsätta diskussionen. Jag vet vad du tycker borde ske, och vice versa. För övrigt tycker jag inte att kommentarer av typen ”Du sitter och tror att världen sitter och glor på friidrott och simning” befrämjar ett fortsatt meningsutbyte. Men släng gärna ut ytterligare någon nedsättande kommentar om du känner för det så att vi kan sätta punkt.
Citera
2024-08-23, 10:29
Medlem
FNLSs avatar
Förra året var hjältarna Hermansson Samuelsson och inte minst Wall. Och det måste finnas hundratals lika bra eller bättre frriidrottare än honom. Duppe drar absolut folk men jag tror ingen avstår att titta på grund av tex Blomberg. Knappast ens montler eller Lehikoinen.

Det viktigaste för intresset utöver de allra största stjärnorna är att det blir jämnt
Citera
2024-08-23, 11:02
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Förra året var hjältarna Hermansson Samuelsson och inte minst Wall. Och det måste finnas hundratals lika bra eller bättre frriidrottare än honom. Duppe drar absolut folk men jag tror ingen avstår att titta på grund av tex Blomberg. Knappast ens montler eller Lehikoinen.

Det viktigaste för intresset utöver de allra största stjärnorna är att det blir jämnt

Exakt, och förra året var väl den jämnaste landskampen någonsin, på både dam och herrsidan.

Finland lyckas ju alltid hitta sätt att förlora, trots eventuella favoritskap på papperet.
Citera
2024-08-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Exakt, och förra året var väl den jämnaste landskampen någonsin, på både dam och herrsidan.

Finland lyckas ju alltid hitta sätt att förlora, trots eventuella favoritskap på papperet.
Fullt möjligt att ni har rätt. Att publiksiffrorna är lägre nu kan måhända ha andra orsaker. När stadion var fullsatt, innan ombyggnaderna var det väl en 15-18000 på läktaren. Men då sändes inte finnkampen på TV.
Citera
2024-08-24, 02:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Har du verkligen alla hästar hemma?

Melwin har redan vunnit fem SM-guld (varav tre utomhus) och i fjol vann han även guld på Junior-EM.

Det finns väl ingen vettig 19-åring som börjar fundera på att lägga ner elitsatsningen med den meritlistan?

Andraplatsen hoppade 2.05 (PB) medans trean hoppade 2.01. Sveriges herrar har inte varit så här dåliga på över 20 år. Melwin är väl dessutom den enda av dom som faktiskt har en tränare? Backar vi bandet 30 år tillbaka i tiden så tog Patrik Sjöberg SM-guld som 19 åring på höjden 2.25. Melwin fyller 20 till hösten och har tagit 2.20 som högst, du förstår säkert själv att det inte blir när av den gossen.
Citera
2024-08-24, 03:36
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Andraplatsen hoppade 2.05 (PB) medans trean hoppade 2.01. Sveriges herrar har inte varit så här dåliga på över 20 år. Melwin är väl dessutom den enda av dom som faktiskt har en tränare? Backar vi bandet 30 år tillbaka i tiden så tog Patrik Sjöberg SM-guld som 19 åring på höjden 2.25. Melwin fyller 20 till hösten och har tagit 2.20 som högst, du förstår säkert själv att det inte blir när av den gossen.

Idag finns det ingen höjdhoppare i världen som är på Patrik Sjöbergs nivå. Betyder det att alla världens hoppare ska lägga ner sina elitsatsningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in