Citat:
Ursprungligen postat av
Van Nostrand
Jag förstår hur du menar. Det är själva systemet som är skevt. Nu har ju Mondo redan höjt standarden på stavhoppet. Vad skulle Tamberi behövt hoppa ikväll för att bli aktuell för diamanten? 2:50? Det är de extraordinära insatser som borde belönas, inte att en ,iofs outstanding, stavhoppare som sätter världsrekord varannan vecka får till det igen.
Av de 29 män som hoppat minst 6.00 genom alla tider är det bara sex som har sitt pers under 20-talet. Och av de tio första i statistiken bara tre. Så Mondo har inte allmänt höjt standarden, även om det igår var första gången tre män hoppade 6 meter eller högre i samma tävling. Det är Mondo som är unik, övriga ligger på ”normal” nivå. Möjligen lite bättre just i år, OS-året.
Du nämner Tamberi och 2.50. Hade Tamberi i omgångar höjt världsrekordet en cm i taget från 2.45 till 2.49 så hade det varit jämförbart med vad Mondo gjort. Och då hade 2.50 inte varit omöjligt.
Därför menar jag att Mondos resultat är bättre än Ingebrigtsen. Detta utan att nedvärdera Jakobs insats, som i alla fall för mig var minst lika förväntad som Mondos världsrekord.