Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-06-09, 13:56
Medlem
anon42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Du får knappt äta en pizza per dag.

Det blir en varannan dag och sen kalorisnålt men proteinrikt varannan.
Mätt är jag dock hela tiden.
Citera
2024-06-09, 13:57
Medlem
Pungsvings avatar
Det är deras mentala problem, inte ditt.
Citera
2024-06-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Utan att egentligen ha koll, kan jag tänka mig att livsmedel som inte är så näringstäta kan ge mättnad, typ baljväxter, rotfrukter, grönsaker.
Vet du vad skillnaden är mellan näringstäthet och energitäthet?

Eller näring sett till hur mycket energi man får i sig?

Broccoli är relativt näringsfattig sett per 100 gram, men har en väldigt låg andel energi.
Men tittar man på näring i förhållande till energi så är det ett bra livsmedel.
Du kan äta mycket utan att få i dig speciellt mycket kalorier samtidigt som du får i dig en hel näring.

Frukt får ofta skulden att det är dåligt pga socker.
Men det är små mängder i regel, som exempel ger 100 gram apelsin 45 kcal, pasta drygt 350, mjölkchoklad 600 kcal, kött runt 200 kcal.

Sedan har vi aspekten som att en frukt kommer med fiber vilket gör att den tas upp på ett annat sätt av kroppen och att kroppen behöver fibrer.

Med andra ord folk blir inte tjocka av att äta frukt i regel.
Citera
2024-06-10, 00:35
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Eller näring sett till hur mycket energi man får i sig?

Broccoli är relativt näringsfattig sett per 100 gram, men har en väldigt låg andel energi.
Men tittar man på näring i förhållande till energi så är det ett bra livsmedel.
Du kan äta mycket utan att få i dig speciellt mycket kalorier samtidigt som du får i dig en hel näring.

Frukt får ofta skulden att det är dåligt pga socker.
Men det är små mängder i regel, som exempel ger 100 gram apelsin 45 kcal, pasta drygt 350, mjölkchoklad 600 kcal, kött runt 200 kcal.

Sedan har vi aspekten som att en frukt kommer med fiber vilket gör att den tas upp på ett annat sätt av kroppen och att kroppen behöver fibrer.

Med andra ord folk blir inte tjocka av att äta frukt i regel.

Vilken mjölkchoklad ger 600 kcal?

Jag kollade nyss på Fazers. Den hade drygt 800 kcal och den är 121 gram.
Citera
2024-06-10, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Vilken mjölkchoklad ger 600 kcal?

Jag kollade nyss på Fazers. Den hade drygt 800 kcal och den är 121 gram.
Om Fazers ger 800 kcal för 121 gram så blir det ju runt 630 kcal per 100 gram.

Marabou mjölkchoklad har drygt 550 kcal per 100 gram.

Dvs en 200 gram kaka ger 1100 kcal, mer än halva dagsbehovet för ett normal man.

Jämfört med broccoli runt 33 kalorier, man kan äta 1,7 kg broccoli för att motsvara 100 gram mjölkchoklad eller 3,4 kg för att motsvara en 200 gram mjölkchoklad kaka.

Med andra ord återigen det är knappast för mycket grönsaker eller frukt som gjort folk överviktiga
Även om det är kolhydrater.
Citera
2024-06-10, 01:08
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Om räkna kalorier är så bra, varför funkar inte Viktväktarna? De får äta vad de vill, bara de inte äter över sitt kalorimål.

Då kan man alltså leva på socker och det fungerar precis som om man äter lite kyckling, lax och sallad. Skulle inte tro det.

Man måste ju äta så att kroppen blir nöjd, annars orkar man inte.

Jag vill banta från 55 kilo till 50 kilo, småäter inte, äter gröt till frukost, ris och grönsaker med lite kött till middag och en hembakt smörgås till kvällsmat och dricker örtte flera gånger om dagen. Jag borde gå ner men gör inte det. Jag går rätt långa promenader. Jag äter frukt men då byter jag ut ett av målen mot frukt. Ju mindre jag äter desto mer fryser jag och har låg temp och hjärtat slår jättesakta, för att spara energi.
Citera
2024-06-10, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jepp. Jag vet, så det behöver du inte berätta för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Om räkna kalorier är så bra, varför funkar inte Viktväktarna? De får äta vad de vill, bara de inte äter över sitt kalorimål.
Om man får i sig mer nergi än vad man gör av med så går man inte ner i vikt, utan upp.

Nu vet jag inte hur just Viktväktarna fungerar, men om det inte gör att man går ner så kanske det beror på att de som använder sig av metoden och inte går ner helt enkelt fuskar.

Om man inte går ner i vikt när man får i sig mindre än vad man gör av med, så är mitt förslag att man kontaktar närmaste universitet och berättar för dem att ens kropp är något väldigt unikt som gör av med mindre energi som man stoppar in.

Stämmer det man påstår är det fullt möjligt att ens kropp har lösningen på alla framtida energiproblem.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-10 kl. 02:07.
Citera
2024-06-10, 02:11
Medlem
Kalorier är inte en lögn, men de är inte heller hela sanningen.
En människokropp är inte en teoretisk perfekt motor där varenda äten kalori kan utnyttjas fullt ut.
Exakt hur hela människokroppen fungerar är inte 100% klarlagt heller.
Men t.ex protein omsätts i fyra separata och komplexa processer. Ingen av processerna har 100% verkningsgrad.

En avgörande faktor för fettinlagring är insulinet. De som har mer insulin kan lagra in mer fett. Mängden insulin är inte exakt lika hos alla människor. Har du mindre insulin kan inte lika mycket energin sparas undan som fett. Det betyder inte att energin trollas bort. Den försvinner genom andra processer än fettinlagring. T.ex kan kalorierna gå till värme, muskeluppbyggnad, immunförsvaret, eller går ut som avföring eller urin.

Matsmältningen är inte heller en perfekt process som kan suga upp exakt varje kalori perfekt. Magens och framför allt tarmarnas verkningsgrad varierar mellan olika människor. Detta är bara några biologiska processer, det finns många fler faktorer och alla faktorer är inte helt kända.

När man säger att en mans basmetabolism är 2500 kcal då är inte det ett exakt värde för alla. Det är ett genomsnitt. En del har högre eller lägre basmetabolism vilket beror på många komplexa faktorer.
Citera
2024-06-10, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Kalorier är inte en lögn, men de är inte heller hela sanningen.
En människokropp är inte en teoretisk perfekt motor där varenda äten kalori kan utnyttjas fullt ut.
Exakt hur hela människokroppen fungerar är inte 100% klarlagt heller.
Men t.ex protein omsätts i fyra separata och komplexa processer. Ingen av processerna har 100% verkningsgrad.

En avgörande faktor för fettinlagring är insulinet. De som har mer insulin kan lagra in mer fett. Mängden insulin är inte exakt lika hos alla människor. Har du mindre insulin kan inte lika mycket energin sparas undan som fett. Det betyder inte att energin trollas bort. Den försvinner genom andra processer än fettinlagring. T.ex kan kalorierna gå till värme, muskeluppbyggnad, immunförsvaret, eller går ut som avföring eller urin.

Matsmältningen är inte heller en perfekt process som kan suga upp exakt varje kalori perfekt. Magens och framför allt tarmarnas verkningsgrad varierar mellan olika människor. Detta är bara några biologiska processer, det finns många fler faktorer och alla faktorer är inte helt kända.

När man säger att en mans basmetabolism är 2500 kcal då är inte det ett exakt värde för alla. Det är ett genomsnitt. En del har högre eller lägre basmetabolism vilket beror på många komplexa faktorer.
Precis. Men uppenbart förstår inte folk som vill gå ner i vikt just det du skriver. Och då blir de helt tokiga när man påpekar att energiprincipen gäller (kalorierer in-kalorier ut).

Jag tror på en bantningsmetod som verkligen förklarar hur det fungerar, som berättar att energi in-energi ut är det som gäller, men att vissa kroppar tar upp energi mer än andra, och att vissa kroppar förbränner (skiter ut, är mer rörliga) mer än vissa andra kroppar. Men att det fortfarande är energiprincipen som gäller.

Om två kroppar äter var sin räkmacka, så betyder det inte att båda kropparna tar upp lika mycket av energin. Och att det inte betyder att båda kropparna är mätta efter sin måltid.

Men fortfarande så gäller energiprincipen, och det är inget magiskt. Även om vi inte vet hur våra kroppar fungerar till hundra procent, så vet vi med precis all tydlighet att energiprincipen gäller.

Allt annat skulle verkligen vara magiskt.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-10 kl. 02:24.
Citera
2024-06-10, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Nu vet jag inte hur just Viktväktarna fungerar, men om det inte gör att man går ner så kanske det beror på att de som använder sig av metoden och inte går ner helt enkelt fuskar.

Deras problem är ju att de anser att alla kalorier är samma och att man bara med viljans makt kan sluta äta när kalorierna är slut. I själva verket så fungerar inte kroppen om man äter sina kalorier i godis. Man lär ju hela tiden vilja äta mer då. Är väl bättre att man lär sig vad som inte är kaloririkt så att man kan äta sig mätt. Viss mat blir man ju hungrig av.

Det viktigaste måste ju vara att lära sig vad ens kropp kan använda som bränsle och vad man blir mätt av.

Sedan är det ju problemet med att kroppen kontrar med att gå i svältläge. Det gör den inte om man väger 120, men däremot om man väger 55 och vill gå ner till 50.

Det finns även människor som kan äta mer än normalt och de bara bränner bort det genom att öka ämnesomsättningen. Det fanns en intressant dokumentär som hette något i stil med why are thin people not fat.
Citera
2024-06-10, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Deras problem är ju att de anser att alla kalorier är samma och att man bara med viljans makt kan sluta äta när kalorierna är slut. I själva verket så fungerar inte kroppen om man äter sina kalorier i godis. Man lär ju hela tiden vilja äta mer då. Är väl bättre att man lär sig vad som inte är kaloririkt så att man kan äta sig mätt. Viss mat blir man ju hungrig av.
De som förstår det går troligen ner i vikt.

Så bildning kan vara en metod för att få ner dagens fetmaepidemi.

Uppenbart är just utbildningsnivå en viktig del (energiprincipen får man dock lära sig på grundskolan). Jag kan inte citera en graf, men https://www.folkhalsomyndigheten.se/...tma-hos-vuxna/

Lågutbildade är fetare än bättre utbildade. Nedan kort från länken från Folkhälsomyndighetens sida ovan. ( Källa: Nationella folkhälsoenkäten "Hälsa på lika villkor", Folkhälsomyndigheten. https://www.folkhalsomyndigheten.se/...khalsoenkaten/ ).

BMI 40+, 3.4% för de utan gymnasial utbildning, 1.0% för de med eftergymnasial. År 2022.
BMI 40+, 1.6% för de utan gymnasial utbildning, 0.8% för de med eftergymnasial. År 2010.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-10 kl. 02:55.
Citera
2024-06-10, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
En avgörande faktor för fettinlagring är insulinet. De som har mer insulin kan lagra in mer fett.

De med mitt syndrom brukar ha högt insulin och de får ofta åldersdiabetes. Ser på andra med samma och de har ofta några kilos övervikt även om det inte är så mycket. Sätter sig i ansiktet och gör så att man ser ut som ett barn. Har även hypotyreos så har två saker som hindrar mig från att förbränna. Trots det så är jag inte överviktig men det beror ju bara på sjuklig envishet. Då kanske man går ut och äter med någon och man kanske bara tar en förrätt. De blir sura och säger att man ska äta normalt. Försöker förklara att åt jag normalt skulle jag rulla fram. Det är väldig press att man ska äta, särskilt om den man äter med har övervikt eller fetma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in