2024-06-15, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afroneger
Tokigast är dock du, eftersom du har dille på ett begrepp som inte är till någon nytta och som är ortogonalt mot problemställningen.
Jag anser att det är högst relevant att känna till att kalorier in-kalorier ut gäller.

Sedan måste man naturligtvis ta hänsyn till att fett och kött väger olika antar kalorier. Och så det där med vätska i kroppen.

Titta gärna på frågan i trådstarten.
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
Haft en lång diskussion med en hord tjockisar, dom hävdar att man visst kan gå upp i vikt även fast man bränner fler kalorier än vad man stoppar i sig.

Att dom på grund av hormoner och gener kan skapa massa ur tomma intet och att det inte spelar någon roll hur mycket dom tränar och hur lite dom äter då dom fortfarande är överviktiga.

Är detta möjligt? Isåfall hur? Finns det någon riktigt insatt som kan försvara att man med ett kaloriminus ändå går upp i vikt?!

Tack på förhud
Citera
2024-06-15, 16:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Frågan är dock vem som förstod och vem som inte förstod klippet?

Naturligtvis är det förstås inte bara kalorier som räknas, rent konkret är det massa in massa ut som räknas egentligen. Han berör t.ex. det där med akut och kronisk och när man t.ex. går på en ketogendiet och tappar vikt så är det lätt att tro att det är något magiskt som händer direkt när det i själva verket är att kroppen drar glykogenreserver som binder en massa vatten som därmed frigörs och avyttras. Kort uttryckt man pissar ut massa vikt - massa in massa ut dvs och inte så mycket med kalorier att göra.

Sen kan man notera att hans arvsanlag säkerligen gör det lätt för honom att tappa vikt, det ser man ju lite på honom. Han nämner ju också att resultat är väldigt individuella, en annan kanske hade plockat upp energin istället. Han nämner ju för övrigt också att anledningen till att han gick ner i vikt troligen var att hans ämnesomsättning ökade så nej, det var nog inte något kaloriöverskott han hade, iaf inte så stort som man skulle kunna tro (det torde vara uppenbart).

Han har en muskelsjukdom om jag inte minns fel. Han är dock ganska ödmjuk men det är lite för teatraliska videor för min smak. Det märks att han är ung.

När folk säger kalorier in/kalorier ut så syftar de flesta på energibalans (skulle jag gissa på). Givetvis måste man ta i beaktning hur förbränningen är.

Även Bart Kay hade ju en liknande historia men han har låg trovärdighet eftersom han ljuger så mycket på en daglig basis. En ren mytoman. Hans påståenden blev även synade.
Citera
2024-06-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
När folk säger kalorier in/kalorier ut så syftar de flesta på energibalans (skulle jag gissa på). Givetvis måste man ta i beaktning hur förbränningen är.
När jag säger kalorier in-kalorier ut, så tar jag givetvis hänsyn till precis allt som påverkar.

Och det är inte så att man kan stoppa in fler kalorier än vad man gör av med och gå ner i vikt. Det är en fysikalisk omöjlighet.

Men av någon konstig anledning anser inte bantare att fysiken de lärde sig i grundskolan gäller för att just gå ner i vikt.

Sedan finns det säkert dieter som gör att man inte känner hunger lika lätt, liksom det finns sjukdomar som påverkar, och läkemedel. Vissa kroppar kanske tar upp energi olika. Men likt fan så gäller energi in-energi ut.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-15 kl. 16:28.
Citera
2024-06-15, 16:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
När jag säger kalorier in-kalorier ut, så tar jag givetvis hänsyn till precis allt som påverkar.

Och det är inte så att man kan stoppa in fler kalorier än vad man gör av med och gå ner i vikt. Det är en fysikalisk omöjlighet.

Det är bra. För ofta när jag ser de här diskussionerna så visar det sig att meningsskiljaktigheterna ofta beror på ren semantik och att folk syftar på olika saker. Det är viktigt att förstå vad andra menar. Det är en del av filosofin att analysera språket.
Citera
2024-06-16, 10:53
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm

Men av någon konstig anledning anser inte bantare att fysiken de lärde sig i grundskolan gäller för att just gå ner i vikt.

Sedan finns det säkert dieter som gör att man inte känner hunger lika lätt, liksom det finns sjukdomar som påverkar, och läkemedel. Vissa kroppar kanske tar upp energi olika. Men likt fan så gäller energi in-energi ut.
Exakt så! Det är lätt för tjockisar att säga att "de inte kan gå ner i vikt", och dra på Burger King istället! Då är det ju "inte deras fel"!

Roligast är tjockisar som kommer med oefterfrågad input kring andras viktnedgångsmetoder...
Citera
2024-06-17, 07:23
Medlem
Citat:
Han har en muskelsjukdom om jag inte minns fel. Han är dock ganska ödmjuk men det är lite för teatraliska videor för min smak. Det märks att han är ung.

Njae, det är det som är problemet. Endel menar på det hela, mängden energi och massa man tillför minus det som avgår från ett system är skillnaden i mängd massa och energi i systemet - det är vad som kallas energiprincipen. Andra menar mängden kcalorier man tillsätter genom kosten minus mängden kcalorier man antas göra sig av med genom träning ytterligare minus den mängd kcalorier man antas göra av med som del av basmetabolismen eventuellt ytterligare minus det som avgår i avföring och annan utsöndring. Notera här ordet "antas" - det gör att i den sistnämnda betydelsen behöver inte kcalorier in minus kcalorier ut funka. Sen blir det en livlig diskussion när man pratar förbi varandra. Jag tror det är rätt mycket det som tråden handlar om - jag misstänker också att det är det som TS missade i sin diskussion med sina kompisar.
Citera
2024-10-31, 10:19
Medlem
Pungsvings avatar
Som när folk som dricker för mycket säger att det inte är så farligt. Det handlar om självmanipulation för att slippa ångest. Var och en har sina problem, du med.
Citera
2024-10-31, 13:21
Medlem
Citat:
Behövs sällan någon kaloriräkning om man äter rätt mat. Man hamnar ofta automatiskt på ett underskott eftersom den mat man äter är så mättande och näringsrik.

Att enbart fokusera på kalorier och ignorera vad man äter är ett utmärkt sätt att förstöra sin kroppskomposition, bränna muskler och stressa sin kropp.

Kroppen släpper på fettet när den känner att det är dags. Ett energiunderskott i en miljö med näringsmässig excellens är det absolut bästa.

Jag har provat på alla möjliga dieter och det absolut enklaste sättet att gå ner i vikt har varit att äta animaliskt protein med fett och grönsaker.

Fokuset på kalorier är en av anledningarna till att tjockisarna inte lyckas. De tar budskapet ordagrant och fokuserar bara på kalorier och inte på vad de äter. Ett koncept som inte är hållbart i längden.

Pasta kan man överäta hur lätt som helst men det är förbannat svårt att överäta kött.

Ganska bra inlägg så vill citera det då det borde ligga överst enligt mig. Jag skulle kunna utveckla texten och även lägga till att motion är viktigt.
Då har vi plötsligt så har vi en livstil som de flesta födda 82or hade när jag växte upp. Som barn räknade vi inte kalorier men vi var både normalviktiga och bra i idrotten på skolan.
Hade alla människor fortsatt med denna livsstilen så hade vi inte haft någon ohälsa i Sverige. Pasta och sådant går fint att äta om man sköter sin hälsa och där ingår att röra sig flitigt på dagarna.
Jag håller med om att majoriteten av vuxna idag inte sköter sin hälsa och då borde de fokusera på en proteinrik kost. Tex ägg+kött samt såser till det. De behöver inget annat och då är de normalviktiga men något ohälsosamma...
Citera
2024-11-02, 17:29
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ganska bra inlägg så vill citera det då det borde ligga överst enligt mig. Jag skulle kunna utveckla texten och även lägga till att motion är viktigt.
Då har vi plötsligt så har vi en livstil som de flesta födda 82or hade när jag växte upp. Som barn räknade vi inte kalorier men vi var både normalviktiga och bra i idrotten på skolan.
Hade alla människor fortsatt med denna livsstilen så hade vi inte haft någon ohälsa i Sverige. Pasta och sådant går fint att äta om man sköter sin hälsa och där ingår att röra sig flitigt på dagarna.
Jag håller med om att majoriteten av vuxna idag inte sköter sin hälsa och då borde de fokusera på en proteinrik kost. Tex ägg+kött samt såser till det. De behöver inget annat och då är de normalviktiga men något ohälsosamma...

Specifika dieter är bara en metod för att hantera överflödet av kaloririk föda. Den fanns inte på samma sätt under 80 och halva 90-talet. Äldre idag som förfasar sig över feta ungdomar fattar ju inte att dom är feta själva.
Att fokusera på högt proteinintag är helt klart rätt väg att ta när det kommer till att försvara sig mot viktuppgång. Problemet är inte vad folk äter, utan hur mycket dom äter.
Citera
2024-11-02, 18:01
Medlem
Dieter, tillskott och ersättningar är bara skit
Följ tallriksmodellen och förbruka mer energi än man stoppar i sig så är det hur lätt som helst
Citera
2024-11-02, 18:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Dieter, tillskott och ersättningar är bara skit
Följ tallriksmodellen och förbruka mer energi än man stoppar i sig så är det hur lätt som helst

Hur stor ska tallriken vara då? Och fördelningen???
Citera
2024-11-03, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Specifika dieter är bara en metod för att hantera överflödet av kaloririk föda. Den fanns inte på samma sätt under 80 och halva 90-talet. Äldre idag som förfasar sig över feta ungdomar fattar ju inte att dom är feta själva.
Att fokusera på högt proteinintag är helt klart rätt väg att ta när det kommer till att försvara sig mot viktuppgång. Problemet är inte vad folk äter, utan hur mycket dom äter.

Nja, dieter handlar inte bara om kalorier. Jag vill hålla en sund, muskellös och stark kropp och lägger upp min diet för den biten.
Problemet handlar mer om vad folk äter skulle jag nog påstå. Om man bara fokuserar på mängden som du skriver så kan man få näringsbrister. Det ser vi just nu i Indien då en betydande del av befolkningen är osunda pga av näringsbrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in