Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-10, 11:38
  #13
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är väl lite en fråga om vad man har för filosofi när det gäller prepping. Jag är av synen att man skall satsa på sånt man faktiskt kommer att använda och vara förberedd med hur man kan använda dessa för att lösa situationer som eventuellt, kanske troligen inte uppstår. Att det blir aningen suboptimalt är då inte i min syn en deal breaker.

Risken är ju annars att man köper på sig en massa krimskrams som man sen aldrig får någon användnig för, risken är också att allt detta krimskrams faller i glömska och att när det väl gäller så står man där och funderar på om man hade en såndär generator någonstans och isf var den kan tänkas ligga.
Jag tror de flesta går igång på att köpa krimskrams. Den som är seriös skaffar sig kunskap om hur man bygger en generator, det är inte överdrivet komplicerat. Saknar USB? Herregud, tänk om man bryter en nagel liksom.
Citera
2024-01-10, 11:39
  #14
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Har du hört talas om stationära cyklar? En modernitet som gör det möjligt att cykla inomhus.
Visst har jag det, men en sådan har jag inte plats för. Hade jag haft plats för en motionscykel hade det varit en utmärkt lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag tror de flesta går igång på att köpa krimskrams. Den som är seriös skaffar sig kunskap om hur man bygger en generator, det är inte överdrivet komplicerat. Saknar USB? Herregud, tänk om man bryter en nagel liksom.
Det ena utesluter inte det andra. Och det är ju inte direkt så att jag vill ha usb för att kunna kolla på tiktok.

En generator är mycket riktig ganska enkel i sin grundkonstruktion. Men när jag är i behov av att bygga en sådan slipper jag helst att behöva göra det. Att få tag på delar är inte nödvändigtvis jättelätt.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-01-10 kl. 11:54.
Citera
2024-01-31, 16:17
  #15
Medlem
Är det inte bättre att satsa på en rejäl solpanel ?
Citera
2024-01-31, 16:20
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Dels för att veven på min nödradio är i plast, så man vet ju inte om den går sönder i ett kritiskt läge. Och dels för att den inte är bra om man behöver veva med lite mer power.
Är nödradio med vev verkligen nåt att ha?
https://www.youtube.com/watch?v=N6xZHMSzNDY
Citera
2024-01-31, 16:40
  #17
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Är nödradio med vev verkligen nåt att ha?
https://www.youtube.com/watch?v=N6xZHMSzNDY
Jag hade inte köpt en vevradio enbart för att ha som vevradio. Men den fyller ju även funktionen att vara en powerbank och ficklampa.

Han har ju dock helt klart en poäng i att de som prioriterar vevradio före mat och vatten är helt ute och cyklar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback