Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-11, 10:26
  #1
Medlem
Det hade varit intressant att höra era synpunkter på min bild av dagens geopolitik relaterat till EU.

Sista tiden har västeuropeisk och svensk media varnat för krig med Ryssland. Syftet med detta bör vara att utöver då att varna för en ökad risk motivera kommande politik då Sverige kommer spendera rejält med pengar på att återuppbygga sitt nedrustade försvar. Det bör väl de flesta vara eniga om?

Utöver ovanstående så har EU över längre tid velat ha beskattningsrätt över unionens medborgare, och helst även skapa en EU-armé som ska kunna användas både mot interna (slå ner folkliga uppror) och externa hot (Ryssland/Kina/maktprojicering med våld på annat tredje land) såväl som till försvar av gränser.

Då valet i USA närmar sig med stormsteg så ser man en ökad mediabild av hur USA kommer lämna Europa i sticket om Trump vinner. Med tanke på hur EUs ledare och många politiker i t.ex. Tyskland öppet hatar Trump är väl risken inte helt obefintlig att USAs stöd till Europa minskar. Då Ryssland redan är väldigt försvagat så skulle det inte förvåna mig om EU gärna bråkar med Trump (om han vinner) för att kunna införliva sina långsiktiga mål.

Samlar man ovanstående så bort det vara rimligt att EU nu ser sin chans att med folkets rädsla som grund få igenom den egna armén, och den här armén vill EU helst finansiera genom att ändra fördragen till att innefatta även beskattningsrätt på unionsmedborgare. När en sådan ändring skett och folk vant sig så kommer EU på sikt kunna individbeskatta unionsmedborgare för vad de vill. T.ex. för klimatåtgärder eller den självförvållade "migrationskrisen". Det är helt enkelt bara att missköta olika områden för att skapa en kris och sen åtgärda dem med "krisåtgärder".

Ett gott exempel på användandet av kriser till utökad makt eller för att genomdriva mål är ju EU:s krispaket till "COVID" som i själva verket innebar att nordvästra EU fick betala södra EUs lån för att rädda Euron. Den här gången tror jag att EU-armén är i görningen, och med rätt rädsla i befolkningen så kommer ingen bry sig om huruvida EU får beskattningsrätt. De allra flesta vet ju inte ens hur EU fungerar överhuvudtaget.

Några tankar kring detta?
Citera
2024-01-11, 10:35
  #2
Avstängd
Xpander-s avatar
Instämmer

Vi behöver gå ur EU, men risken är nog stor att den korrupta megakolossen bara blir ännu större, ännu mer kostsam och korrupt. Det är den naturliga vägen för en totalt verklighetsfrånvänd maktkoloss att gå..

Jag är lite förvånad att svensken är så såld på konceptet, som ju är en sovjetkopia, fast där företag, NGOer, privata intresseorganisationer, sponsorer, lobbyister, köper inflytande i toppskiktet, som består av ovalda korrupta byråkrater. Som sedan tvingar på medborgarna i alla EU länder, en massa nonsens de ej vill ha samt ej är till nytta för dem.
__________________
Senast redigerad av Xpander- 2024-01-11 kl. 10:41.
Citera
2024-01-11, 10:59
  #3
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Instämmer

Vi behöver gå ur EU, men risken är nog stor att den korrupta megakolossen bara blir ännu större, ännu mer kostsam och korrupt. Det är den naturliga vägen för en totalt verklighetsfrånvänd maktkoloss att gå..

Jag är lite förvånad att svensken är så såld på konceptet, som ju är en sovjetkopia, fast där företag, NGOer, privata intresseorganisationer, sponsorer, lobbyister, köper inflytande i toppskiktet, som består av ovalda korrupta byråkrater. Som sedan tvingar på medborgarna i alla EU länder, en massa nonsens de ej vill ha samt ej är till nytta för dem.

Ville även tillägga att vår skattemedel som stulits under många, många år av dessa kriminella organisationer!
Citera
2024-01-11, 17:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Instämmer

Vi behöver gå ur EU, men risken är nog stor att den korrupta megakolossen bara blir ännu större, ännu mer kostsam och korrupt. Det är den naturliga vägen för en totalt verklighetsfrånvänd maktkoloss att gå..

Jag är lite förvånad att svensken är så såld på konceptet, som ju är en sovjetkopia, fast där företag, NGOer, privata intresseorganisationer, sponsorer, lobbyister, köper inflytande i toppskiktet, som består av ovalda korrupta byråkrater. Som sedan tvingar på medborgarna i alla EU länder, en massa nonsens de ej vill ha samt ej är till nytta för dem.

Inkorrekt.

Totalförsvaret begära starkare.

Sverige begära EU.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback