Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-11, 19:49
Medlem
Hej grabben som är 12 år har fått för sig att han vill börja gymma, han har pratat dom detta i ett halvår nu.
Kommer det göra någon skillnad att försöka bygga muskler innan puberteten?

Idag så tränar han simning 4 dagar i veckan , vilket jag tycker räcker. Men han vill bli starkare säger han.
Citera
2024-01-11, 19:53
Medlem
Hegamons avatar
Han bör växa klart. Jag kan tycka minst 16 år, eftersom längdtillväxt sker mycket fram till 16 år. Då bör han fokusera på det.
Citera
2024-01-11, 21:00
Medlem
DoMMs avatar
Han kan börja redan nu om han vill, att det skulle vara skadligt "innan man är färdigväxt" är en gammal myt som vägrar dö - det är tvärtom direkt positivt att bygga muskler och styrka i tidig ålder.

Notera dock att det innan puberteten (om han inte påbörjat den, jag var nog 10 när den slog till på allvar) är klart svårare att bygga muskelmassa, testosteronet styr det mesta i kombination med övriga naturliga tillväxthormon.
Citera
2024-01-11, 21:08
Medlem
Han har börjat få lite tävlingsinstinkt och ser väll upp till de äldre simmarna i klubben.
Han vill slå sina rekord hela tiden och han får ju en peng för varje sekund han blir snabbare.

Ja får väll försöka övertala honom att de räcker träna lite hemma.
Någon som har förslag egenviktsövningar han kan göra för träna armar och överkropp?
Citera
2024-01-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Hej grabben som är 12 år har fått för sig att han vill börja gymma, han har pratat dom detta i ett halvår nu.

Idag så tränar han simning 4 dagar i veckan , vilket jag tycker räcker. Men han vill bli starkare säger han.
Sonen började när han var 15 år, det var gymmets egen åldersgräns. Den hade han koll på!
Citera
2024-01-11, 21:40
Medlem
Han kan gott börja redan nu. Det viktiga är att du eller någon annan, som vet vad den sysslar med (alltså på riktigt har koll på grejer och då är alltså att personen exempelvis har stora muskler själv inte en kvalifikation. Att träna ett barn är en helt annan sak än att träna en vuxen) har uppsikt så att han gör rätt och skyndar långsamt. Han ska definitivt inte träna på gym tillsammans med kompisar.
Citera
2024-01-11, 21:40
Medlem
tnems avatar
Citat:

Någon märkbar muskelmassa kommer han inte lägga på sig innan puberteten.
Men att lära sig tekniken i exempelvis marklyft, knäböj, bänkpress, stöt och ryck kommer ge honom bra fördelar när hormonerna kommer.
Citera
2024-01-12, 07:17
Medlem
Barbamonks avatar
Citat:

Det är massa jobbiga ungar från närliggande högstadiet som tränar på gymmet och utöver det många unga som friidrottar med tränare. Skulle säga att det bara är bra att träna.
Citera
2024-01-12, 10:13
Medlem
Citat:

Absolut men med vuxet sällskap.

Om möjligheten finns så gärna i en lokal med tyngdlyftare dvs folk som vet vad de gör.
Citera
2024-01-12, 11:21
Medlem
Citat:

Jag simmade som ung och tränade styrka en gång i veckan när jag var 12. Minns jag rätt började vi så smått när vi gick i 5:an. Pga av en viss Holmertz tog min karriär slut när jag var 15 då andra saker såsom tjejer, tobak och alkohol var lite intressantare.
Nu till det viktiga.
Jag lider av en ärftlig sjukdom och än i dag har jag nytta av den träning jag lade ner när jag var barn/tonåring.
Citera
2024-01-16, 22:21
Medlem
Synd att du missunnat honom ett halvårs träning redan. Finns endast fördelar med att börja träna tidigt.
Citera
2024-01-16, 23:39
Medlem
Tror jag har sett 16-årsgräns på gymmen jag går på.
Dock så behöver man någon riktigt kunnig som kan vägleda och lära ut framför allt ett korrekt och säkert utförande, då man är så oerfaren och ung.

Så länge det finns så ser jag inga bekymmer att utöva styrketräning, oavsett ålder.
Tyvärr så finns det ingen brist på folk som tror att dom är det men i självaste fallet är helt ovetande om vilka risker dom tar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in