Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-01-12, 23:54
  #37
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Bönder har bra koll på sina bränsletankar, och jag kan garantera att ALLA bönder har jägarexamen och vapen…
Nej det stämmer verkligen inte!
Flera av bönderna runt mig har varken jägarexamen eller vapen.
Källa : mig som jagar på deras marker.

Du sitter tydligen bara och hittar på och tramsar?
Kanske är du bara en tragisk individ som sitter och tror och fantiserar bakom din skärm?
Citera
2024-01-13, 06:38
  #38
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ok!
Prova att tipsa om att enligt dig köpte privatpersoner upp alla reservaggregat 2021.
Då kanske de börjar agera?

Varför ska jag tipsa dom?
Jag har gott om bränsle o struntar i om du kan tanka din bil.
Jag kan dock tänka mig att sälja ett elverk för kraftigt överpris nä dom är desperata.
Citera
2024-01-13, 06:41
  #39
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nej det stämmer verkligen inte!
Flera av bönderna runt mig har varken jägarexamen eller vapen.
Källa : mig som jagar på deras marker.

Du sitter tydligen bara och hittar på och tramsar?
Kanske är du bara en tragisk individ som sitter och tror och fantiserar bakom din skärm?

Det är nog du som bor i nån konstig del av världen där bönder saknar vapen och alla bensinstationer har reservkraft.
Synd att du får folk att tro att dom kan vara lugna vid strömavbrott, kör o tanka precis som vanligt.
__________________
Senast redigerad av NyaHenrikss 2024-01-13 kl. 07:40.
Citera
2024-01-13, 08:35
  #40
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Det är nog du som bor i nån konstig del av världen där bönder saknar vapen och alla bensinstationer har reservkraft.
Synd att du får folk att tro att dom kan vara lugna vid strömavbrott, kör o tanka precis som vanligt.
Ha ha vilket trams! Du verkar ha en agenda att få svenskar att tro att det är kört?
Uppenbart är du en del i de påverkansoperationer som nu pågår. Du stöder kanske även Putins invasion av Ukraina?

Fick du frysa förra vintern och äta dina husdjur?
Citera
2024-01-13, 09:10
  #41
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ha ha vilket trams! Du verkar ha en agenda att få svenskar att tro att det är kört?
Uppenbart är du en del i de påverkansoperationer som nu pågår. Du stöder kanske även Putins invasion av Ukraina?

Fick du frysa förra vintern och äta dina husdjur?

Min agenda är att jag inte förlitar mig på att samhället funkar ordentligt vid stora strömavbrott och tar därför mitt ansvar för att MITT liv fungerar som vanligt, när du inte ens kan ta dig fram till macken eftersom några hundra var snabbare än dig.
Citera
2024-01-13, 10:12
  #42
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Min agenda är att jag inte förlitar mig på att samhället funkar ordentligt vid stora strömavbrott och tar därför mitt ansvar för att MITT liv fungerar som vanligt, när du inte ens kan ta dig fram till macken eftersom några hundra var snabbare än dig.
Ha ha! Jag är garanterat bättre rustad och förberedd än vad du är. Dessutom har jag en mer positiv inställning och har möjlighet att även hjälpa andra.
Din inställning tyder på att du försöker skada landet med desinformation. Frågan är vems ärende du går?
Har du betalt i Rubel för att sprida ditt trams?
Citera
2024-01-13, 12:08
  #43
Medlem
cacas avatar
Kommer inte fungera då el borta men gissar el kommer komma och gå och de stunder de finns el kommer man kunna tanka. Att enskilda mackar skulle ha reservkraft eller skaffa små elverk ser jag som mindre sannolikt. Detta vid elavbrott som inte beror på ex invasion. Vid ett krig blir det helt annorlunda.

Tillförsel av bränsle kommer bli ett större bekymmer. Sverige har ett beredskapslager på 69000 kubik men det lagret lär nog prioriteras till annat. https://www.svd.se/a/0026bee5-45d9-3...inlager-oppnas

Så bränsle lär bli som tidigare krig, en bristvara och säkert ransoneras.

Så troligt scenario är att först går el, man får ej ur bränsle ur pumpar. El kommer och går och det går tanka då och då. Alla fyller så mycket de kan vid de tillfällena då man inte hunnit ransonera. Mackarnas tankar töms fort och fylls inte på och bristen på bränsle ett faktum även om elen stabiliseras.

Så drivmedel är något man behöver ha i sitt lager om man inte vill ta fram cykeln efter en vecka. Problem är lagringen som rätt begränsad. Man säger väl 3 månader om de ligger i tanken och upp till året i mer slutet kärl för bensin. Har med att i en vanlig tank dunstar vissa ämnen bort fortare än igen sluten tank vilket gör att fordonet får svårare starta på gammal bensin.

Så ett visst lager är dumt inte ha. För bensin par 25 liter med Aspen då de tål lagras i 3-5 år, för diesel så riktig fossil diesel eller hvo tål lagras i princip hur länge som helst men kan försämras av bakterier. Vanlig diesel max ett år då de innehåller massa skit som ska göra den miljövänlig men lagring går åt helvete.

Sen mängd man behöver lagra, ja om det blir ett elavbrott av längre slag, kommer man arbeta då? Åka till Ica etc eller blir det mesta stänkt då varken arbete eller butiker kommer fungera utan el. Därmed behov av åka bil uteblir och då tidsmässigt kommer det inte vara länge så räcker ha tanken full på bilen och en 5 liter reserv till gräsklipparen.

Krig eller stopp på tillförsel ja då krävs lager baserat på vad ska man göra? Åka till jobbet kanske inte finns eller man ska till fronten så inget kommer vara normalt. Här får var och en göra sin läxa.

För mig så behöver jag diesel till traktorn för kunna bereda mark inför odling. 100 liter diesel skulle jag klara mig på med minimalt användande av traktor säkert 5 år.
Bensin ännu mindre då egentligen motorsåg det jag inte skulle vilja vara utan när ved ska ordnas, sen är det ju nice kunna dra iväg på 4 hjulningen, dra hem vilt från skog etc etc men inget måste. Bil ja visst men då jag inte åker till arbete så skulle jag kunna ställa den, frugan skulle arbeta och behöver ta sig x mil/dag så det skulle bli bekymmer. Men lagra bensin för det? Nja vid krig kanske hon arbetar fler dagar i rad osv så troligen mindre resor och rent krasst kan det fungera med cykel/buss.

Så mitt lager är en tunna HVO och 4 dunkar Aspen. HVO tankar jag ifrån och fyller på vart efter jag tankat ifrån den och det till traktorn enbart.
Aspen har jag 4 dunkar 25 liter, använder en och när den slut köper jag en ny, motorsåg, gräsklippare, 4 hjulning, båtmotor mm. Här funderar jag på köpa ett fat och köra som med HVO, tanka en del, fyll på.

Vid en ev ransonering kommer jag givetvis ta min del oavsett jag behöver eller inte och av den anledning om jag inte vet att om 3 månader blir allt som vanligt så lika bra maxa lager ifall det blir ännu värre och längre tid.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback