Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-12, 10:36
  #1
Medlem
Dofternas avatar
Aftonbladets Fanny Jönsson skriver i en ledare idag att klimataktivister är de som är mest förberedda för Sveriges "undergång":

"Den här förberedelsen och krisinsikten går igen hos nästan alla mina klimatintresserade vänner. Eller klimataktivister som vi också kallas. Eller sabotörer, som Ulf Kristersson sa.

För det våra statsråd har missat är att det finns ingen försvarsnörd i Sverige som har lika stor krisinsikt som en klimataktivist. De har redan tänkt på frågan om matförsörjning, vatten och el. Till skillnad från frågan om krig så är det inte heller snack om “kan komma” det är “när krisen kommer”
."

Stämmer detta, är de flesta preppers drivna av klimatfrågan och är klimataktivister de som är mest förberedda? Hur ser det ut inom communityn?

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...-krisen-kommer
Citera
2024-01-12, 10:47
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Det tror jag inte. Många drivs av att det kan bli krig och/eller sabotage i samhället till exempel.
Citera
2024-01-12, 11:09
  #3
Avstängd
Jango-fetts avatar
Är prepper. Kan ju inte svara för alla men vad som driver mig är katastrof och kris överlag. Längre strömavbrott, sabotage eller annat som kan påverka infrastruktur, kassorna på affären tar inte emot betalningar för att kassorna ligger nere, hände förra året, osv. Är inte ett dugg orolig för klimatförändringar om jag ska vara ärlig men man blir ju förberedd för det med om man preppar.
Citera
2024-01-12, 11:14
  #4
Avstängd
Det finns nog inte en enda prepper som drivs av klimatfrågan.
Citera
2024-01-12, 11:42
  #5
Medlem
Jesuses avatar
Preppingcommunityn, preppersaktivister och preppingindustrin drivs av xenofobi inför framtida scenarier som man målar upp antingen för sig själv, i grupp för varandra eller av utomstående som vill göra business och vinst på rädslan men som inte själva brukar eggas upp av sina livliga fantasier.
Citera
2024-01-12, 11:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Är prepper. Kan ju inte svara för alla men vad som driver mig är katastrof och kris överlag. Längre strömavbrott, sabotage eller annat som kan påverka infrastruktur, kassorna på affären tar inte emot betalningar för att kassorna ligger nere, hände förra året, osv. Är inte ett dugg orolig för klimatförändringar om jag ska vara ärlig men man blir ju förberedd för det med om man preppar.

Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Det finns nog inte en enda prepper som drivs av klimatfrågan.

Håller med ovanstående.
Jag ska inte säga att jag är renodlad prepper men har mycket av tänket. Är väl förberedd, men hade definitivt kunnat vara bättre när det kommer till att behöva lämna huset.
Hur som helst så är jag inte det minsta rädd för det ni kallar för "klimathotet".
Många av oss som håller på med det här ser med skeptiska ögon på omvärlden och dom som styr den. Jag kan egentligen inte heller prata för andra, men personligen vill jag vara förberedd den dagen samhället faller. När det gör det tror jag att det kommer orsakas av något av följande: sabotage mot infrastruktur, terrorism eller valfri false flag-operation.
Är varken orolig för att ryssen ska komma eller för att jordens naturliga klimatcykler ska orsaka samhällskollaps.
Har inget emot att bli kallad foliehatt. Vi brukar få rätt till slut...
Citera
2024-01-12, 12:33
  #7
Medlem
ReijoHervonens avatar
Klimattramset knappast, den förda klimatpolitiken möjligtvis. Detta elitprojekt kommer att fälla samhället till förmån för laglös anarki. Preppers klarar sig bäst i kaos. Klimataktivister, alltså lag Greta är dom absolut första som går under om sossesamhället kollapsar. Fullständigt hjälplösa människor.
__________________
Senast redigerad av ReijoHervonen 2024-01-12 kl. 12:36.
Citera
2024-01-12, 12:53
  #8
Medlem
Backaborts avatar
Det är nog en mer grundläggande överlevnadsinstinkt.
Citera
2024-01-12, 12:53
  #9
Medlem
Backaborts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Det finns nog inte en enda prepper som drivs av klimatfrågan.
Någon finns det säkert
Citera
2024-01-29, 08:35
  #10
Medlem
dödsknivens avatar
Jadu, nu får jag la massa skit kastat på mig men det är klart att det handlar om klimatförändringar för min del. Akuta kriser kan ju lösas med konserver och spritkök men långvariga störningar är ju svårare. Med torksommaren 2018 färskt i minnet är jag nöjd över att ha 10 kubik regnvatten i tankar för odlingen och med tanke på den kalla vintern är jag lika nöjd över samma volym ved för såväl uppvärmning som matlagning. Skulle nästan kunna ställa om till självförsörjning av mat men är oerhört medveten om vad mindre väderstörningar kan ge för konsekvenser på detta och det är vad som behöver preppas för. Ett kasst odlingsår orsakar ju inte bara dåligt påfyllda förråd utan även nästa års utsäde. Med tanke på extrema väderhändelser med långvarig torka och höga temperaturer blandat med svala somrar med hög nederbörd behövs också bredd på valet av grödor och förberedelse för alla eventualiteter när det är dags att förså. Misslyckas detta riskerar även hönsflocken att drabbas negativt och både ägg och eventuell köttillgång minskar snabbt. Detta är många smärtsamt medvetna om, möjligen inte alla tuffa krigspreppers på detta forum. Men för all del, fortsätt stoppa huvudet i sanden men kommer det en ”klimatskeptiker” och gnäller över att skörden blev dålig pga dålig förberedelse för detta är det inte kärlek de kan förvänta sig från mitt håll. Är man så jävla dum i huvudet att inte förbereda sig för detta så gör man heller inte mycket nytta i världen imho
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback