Citat:
Ursprungligen postat av
undulaten2
När jag läser tråden så ser jag ett symtom som upprepar sig konstant. Du ältar och ältar och frågar och frågar samma saker hela tiden. Vi har svarat vad vi tror och kan inte komma med fler svar än vi gett.
Trots missbruk, vi vet inte hur mycket tramadol han stoppade i sig men kan du ha varit på honom och ältat om och om igen?
Vare sig han har en sjukdom, ett missbruk, både ock så kan det triggas ännu värre av att man tjatar och tjatar. Det går inte att säga samma mening om och om igen, han kommer inte ändra sitt beteende. Kanske därför han till slut faktiskt drog. Att han inte orkade med då han kämpar med att fungera i sitt jobb, vilket jag har svårt att tro att han klarade om han är inne i ett aktivt missbruk. Nånstans gör han fel, säger något som en kollega reagerar på.
Hade han samma jobb hela tiden på annan ort? Då han skaffade lägenhet för att ev. komma närmare sitt jobb, eller bytte han jobb hastigt och lustigt för att dom började komma på honom?? Många frågor man inte riktigt vet men hur var du emot honom? Du ville ha närhet och han klarade inte av det. Kan det blivit en för stor press för honom? Det känns som man behöver mer bakgrundsinformation och hur du är i ditt sätt. Jag säger absolut inte att felet är ditt men hur vet du att han missbrukar? Kan det inte vara hans persolighet? Missbrukade han när ni träffades? Hur träffades ni? Vad jobbar du med?
Jag har skrivit väldigt mycket svar på alla dina frågor i första inlägget men fokuserar på dina frågor här och svarar... Ja jag behöver nog få höra svaren flera ggr just nu är i en "dimma"....
Han har haft samma jobb hela tiden, blev påkommen på forskningen då han tog benso och slutade därför. Hade uppehåll på ett år men började igen med tramadol därefter. Under hela vår relation gick han på tramadol tills jag kom på honom 2019 och han slutade (tramadol i ca 4 år efter bensouppehållet). Jag vet inte när och OM HAN FICK återfall men troligtvis med beteendet nu och när han lämnade (EXTREM ILSKA).
Jag var väldigt uppoffrande, tog stort ansvar för hemmet, lagade all mat, gav sovmorgon varje helg lör och sön under alla år, tog alla nätter för att han ska få sova, städade, höll igen.. Han kunde lämna och hämta, var bra på tvätten. Hade svårt för trädgårdsarbetet men kom igång med de. Arbetade på flera sjukhus och halvtidsforskare. Flyttade till staden där han forskar och huvudsakliga sjukhuset där han arbetar. Han hade nämnt för sina förräldrar att familjelivet och aktiviteterna hindrade hono från att leverera resultat på forskningen. Kanske så att han valde karriären över familj och barn.... Men glöm ej hans missbruk i bagaget.
Jag blev sårad av hans dåliga beteenden, snäsningar eller elakheter och försökte prata om det för att få en förändring, då gick han i attack och skrek. Vände skulden till mig och var elak, jag grät.
Mina brister: Ville reda ut saker när han kanske mest ville sopa dem under mattan... konfronterade när jag kände mig nedtryckt. Tog ibland med oron från jobbet hem och han kunde stödja mig i det men blev kanske för mycket. Bråken gjorde mig deppig ett tag men försökte ta mig ur det.
Han: lätt till ilska, svårt med stress, extrem ångest över pengarna han förlorat, humörsvängningar och stort behov av makt och kontroll, ville krossa aktiemarknaden och world economic forum som förslavar oss människor, skulle bli ekonomiskt oberoende. Svårt för att prata om känslor och resonera om saker. Lätt till utbrott.
Jag försökte hjälpa honom genom depressioner, köpte ett instrument till honom (extremt dyrt) istället för att han ska spela spel på datorn för att göra något som gör honom gladare och är mer givande, det finaste jag gjort för honom enligt honom själv....
Hjälpte honom med sina forskningsansökningar när han hade låsningar, verkligen kämpade honom igenom ansökan och skrev halva åt honom....
Jag vet inte.. kämpade verkligen för honom men jag var säkert inte en ängel alltid heller... ville ha ett normalt liv... med en fd missbrukare. Säkert korkat.
Jag är själv högt uppsatt chef inom privat sektor.