Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-15, 17:28
  #1
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Ibland händer det när man är ledig att man blir så där lustigt slö på eftermiddagen och tar en liten tupplur. Då lägger jag mig typ alltid på rygg och tycket det känns helt perfekt och somnar eller vilar bra en stund. Emellertid, när jag vanligtvis ska sova på natten kan jag omöjligt finna det avslappnande att ligga på rygg, känns inte obekvämt men kan bara omöjligt somna så, så då måste jag lägga mig på sidan. Sen ibland verkar det som att jag vaknar på rygg på morgonen. Någon som upplever något liknande eller kan förklara fenomenet? Kan du bara somna på ett eller annat sätt, och varierar det beroende på situation?
__________________
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2024-01-15 kl. 18:02.
Citera
2024-01-15, 17:56
  #2
Medlem
Strychnos avatar
Välkommen i sidsovarklubben!
Det är inte en ovanlig grej, det finns många som oss!

Jag sover helst i framstupa sidoläge på vänstersidan, det är det naturliga "nu ska jag sova läget" för mig, högersidan fungerar ju, men inte riktigt lika bra, att ligga på rygg och somna är omöjligt.
Citera
2024-01-15, 18:05
  #3
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Välkommen i sidsovarklubben!
Det är inte en ovanlig grej, det finns många som oss!

Jag sover helst i framstupa sidoläge på vänstersidan, det är det naturliga "nu ska jag sova läget" för mig, högersidan fungerar ju, men inte riktigt lika bra, att ligga på rygg och somna är omöjligt.
Det är konstigt. Egentligen tycker jag att sova på rygg borde vara det bästa och naturligaste. Det blir mest yta mot underlaget och borde bli minst tryck på kroppen. Och våra förfäder som inte sov i några mjuka sängar borde ha tyckt att ryggen fungerade bäst att ligga på då. Jag undrar om det är något man vant sig vid att ligga på sidan mer eller mindre, och om man kan lära sig somna på rygg alltid.
Citera
2024-01-15, 18:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Det är konstigt. Egentligen tycker jag att sova på rygg borde vara det bästa och naturligaste. Det blir mest yta mot underlaget och borde bli minst tryck på kroppen. Och våra förfäder som inte sov i några mjuka sängar borde ha tyckt att ryggen fungerade bäst att ligga på då. Jag undrar om det är något man vant sig vid att ligga på sidan mer eller mindre, och om man kan lära sig somna på rygg alltid.

Men som du säkert vet, så lägger man alltid medvetslösa personer i framstupa sidoläge, som det kallas ... För då hålls andningsvägarna fria
Så gillar man den insomningställningen, så har det nog sin logiska förklaring ..
Citera
2024-01-15, 18:40
  #5
Medlem
Negercps avatar
Jag föredrar att ligga på rygg och somna. Dom gånger man har något luder hemma som somnar efter mig brukar klaga över snarkningarna som ofta uppstår.
Citera
2024-01-15, 18:43
  #6
Medlem
Jag natt-sov på rygg när jag var yngre. Idag är det helst vänster sida-arm under kudden-position.

Men just gubb-vila, 20-40 minuter då funkar ryggen, märkligt det där…
Citera
2024-01-15, 19:57
  #7
Moderator
ofays avatar
Medicin och hälsa --> Sömn och drömmar
/Moderator
Citera
2024-01-15, 23:07
  #8
Medlem
Mau5headzs avatar
Kan inte sova på rygg, hamnar 9 av 10 ggr i sömnparalys av nån konstig anledning. Fosterställning, that's the shit!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback