2024-01-16, 19:48
Medlem
Folketstempels avatar
Har inte varit hemma på ett halvår, eftersom staten låste in mig då jag påstås varit lite stygg. Skit i det, ville bara ge en inledande förklaring till händelsen.

Bor i en "lägenhet" som man inte får bo i egentligen men har min studio som front och är i en källare.

Sitter och surfar på nätet och plötsligt ser jag en vad jag ryckte vara en Malfjäril några sekunder då den flög runt i rummet.

Sedan så hamnade jag i ett stadie där jag inte fattade vad det egentligen var då den var både svart samt större än en flygande insekt och tänkte att det nog är en slags fågel kanske.
Jag letar efter något som kan skydda mig / döda den flygande demonen som jag inte kunde identifiera och fick panik.

Kastade en tidning som jag närmast hittade mot köket där den senast landat. Då flyger den med full fart mot mig men landar i ett hörn med lådor med kablar och annat och då tar jag min ryggsäck som fans i närheten och ville få ett lock över odjuret utan att skada det, sedan en säck med skräp över det som säkerhet.

Detta var för ett bra tag sedan och jag inser efterhand att det rör sig om en fladdermus, då de just så små i Sverige, men de är ovanliga att se inomhus såklart....

Den rör sig inte längre och har antagligen återvänt till den dvala som jag störde när jag kon hem plötsligt efter ett halvår. Det har tagit sig in genom en luftventil av plåt, sån här typ.
https://erlandsonsbrygga.se/luftventil-rf-125x115/

Frågan är, hur ska jag gå vidare nu?
Citera
2024-01-17, 13:39
Moderator
Maviels avatar
Vi fick ofta in fladdermöss genom skorsstenen i vår sommarstuga när jag var barn. Mormor brukade innan hon tände brasan sätta lite tidningspapper upp mot skorsstenen och tända på det - då flög de ut istället för att flyga in.

Om du hamnar i polemik med en fladdermus så bör du beakta risken för rabies. Skulle du få ett bett eller så måste du uppsöka vård snabbt och få vaccination. Rabies är en sjukdom man dör av och den finns hos fladdermöss här i Sverige.
Citera
2024-01-25, 12:28
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Har inte varit hemma på ett halvår, eftersom staten låste in mig då jag påstås varit lite stygg. Skit i det, ville bara ge en inledande förklaring till händelsen.

Bor i en "lägenhet" som man inte får bo i egentligen men har min studio som front och är i en källare.

Sitter och surfar på nätet och plötsligt ser jag en vad jag ryckte vara en Malfjäril några sekunder då den flög runt i rummet.

Sedan så hamnade jag i ett stadie där jag inte fattade vad det egentligen var då den var både svart samt större än en flygande insekt och tänkte att det nog är en slags fågel kanske.
Jag letar efter något som kan skydda mig / döda den flygande demonen som jag inte kunde identifiera och fick panik.

Kastade en tidning som jag närmast hittade mot köket där den senast landat. Då flyger den med full fart mot mig men landar i ett hörn med lådor med kablar och annat och då tar jag min ryggsäck som fans i närheten och ville få ett lock över odjuret utan att skada det, sedan en säck med skräp över det som säkerhet.

Detta var för ett bra tag sedan och jag inser efterhand att det rör sig om en fladdermus, då de just så små i Sverige, men de är ovanliga att se inomhus såklart....

Den rör sig inte längre och har antagligen återvänt till den dvala som jag störde när jag kon hem plötsligt efter ett halvår. Det har tagit sig in genom en luftventil av plåt, sån här typ.
https://erlandsonsbrygga.se/luftventil-rf-125x115/

Frågan är, hur ska jag gå vidare nu?

kolla om du kan ha ett tunt metallnät i din ventil ?
Citera
2024-01-25, 17:02
Medlem
3Godisars avatar
haha... otippat att det var en fladdermus. Tror att det är extremt ovanligt att dessa är agressiva dock, de vill bara vara ifred.
Citera
2024-01-25, 17:52
Medlem
Hade en fladdermus i köket som katten tagit med hem. Jo jag såg när katten kom in med fladdermusen i munnen. Fladdermusen for rundor där men satte sig till slut på ett ventilationsrör högt upp. Tog en plastpåse, stack in handen och vände ut och in. Tog fladdermusen och slängde ut den på altanen. Fladdermusen flög iväg och katten sprang efter. Fick så när fatt i den igen.
Citera
2024-07-24, 13:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Vi fick ofta in fladdermöss genom skorsstenen i vår sommarstuga när jag var barn. Mormor brukade innan hon tände brasan sätta lite tidningspapper upp mot skorsstenen och tända på det - då flög de ut istället för att flyga in.

Om du hamnar i polemik med en fladdermus så bör du beakta risken för rabies. Skulle du få ett bett eller så måste du uppsöka vård snabbt och få vaccination. Rabies är en sjukdom man dör av och den finns hos fladdermöss här i Sverige.

Nej, det har aldrig påträffats virus hos svenska fladdermöss, enbart antikroppar hos enstaka individer i skåne och småland. De var alltså inte smittsamma. Finns inte ett enda fall då någon smittats av rabies i Sverige.
Citera
2024-07-24, 13:33
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Nej, det har aldrig påträffats virus hos svenska fladdermöss, enbart antikroppar hos enstaka individer i skåne och småland. De var alltså inte smittsamma. Finns inte ett enda fall då någon smittats av rabies i Sverige.

Du har rätt det finns inga inhemska fall - men har man blivit biten av en fladdermus ska man ändå tänka tanken. Man brukar erbjudas vaccin då - då det ger gott skydd eftersom rabies har så lång inkubationstid. Från FHM:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...kdomar/rabies/

Citat:
2016 rapporterades fynd av antikroppar mot en variant av rabiesvirus hos fladdermöss i södra Sverige. Liknande varianter av rabiesvirus förekommer hos fladdermöss i Europa men överföring till människa är extremt ovanligt.
I Danmark påvisade man under hösten 1998 rabies hos tre får i tre olika danska besättningar. Från ett av fåren isolerades en europeisk stam av fladdermusrabies. Dock anses risken för smitta med rabiesvirus från fladdermöss till marklevande djur som mycket liten.
Citera
2024-08-10, 22:53
Medlem
Tranquility Bass avatar
Hur är det så här ett halvår senare, har du kvar musen som husdjur? Är väl inte helt fel att ha något som äter upp insekter och dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in