2024-01-17, 09:37
Medlem
Hm. Min sambo flaxar som bara tusan i sömnen. Det har funnits en del historik av stress och depression hos henne och jag (lekman) gissar på att det är i dessa perioder som hon drömmer mycket mardrömmar och där med flaxar, boxas, sparkar och ylar i sömnen. Det... får man väl göra, men problemet är väl att jag (både vardagar och helger) snittar 2 - 4 timmars sömn, för att övrig tid väckas av hennes dumheter. Det kommer som sagt i etapper och har nu sedan årsskiftet varit mer eller mindre konstant. Ibland väcker jag henne för att försöka "nollställa henne", men hon somnar ofta efter någon minut igen, och sedan är det full boxningsmatch igen.

Det går till en sådan nivå att jag drar mig för att sova med min partner, allt oftare överväger eget sovrum, soffa o.s.v... vilket såklart inte påverkar relationen särskilt positivt. Och ja, man kan ju resonera kring huruvida det är en relation man vill behålla i längden, bla bla bla.

Men nu, eftersom att jag skriver i forumet kring "sömn och drömmar", vill jag istället vända på det. HUR (om det nu finns något sätt) kan man försöka förändra detta för MIN SAMBO? Dvs ändra hennes sömnbeteende och få henne att inte flaxa omkring som tusan om nätterna?

För egen del hade jag någon period i mitt liv där jag hade några enstaka nätter där det var såhär för mig. Det har för mig dock försvunnit helt, oklart varför.

Men ja... några tankar? Förslag? Eller är det tvångströja som gäller på sambon?
Citera
2024-01-17, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Hm. Min sambo flaxar som bara tusan i sömnen. Det har funnits en del historik av stress och depression hos henne och jag (lekman) gissar på att det är i dessa perioder som hon drömmer mycket mardrömmar och där med flaxar, boxas, sparkar och ylar i sömnen. Det... får man väl göra, men problemet är väl att jag (både vardagar och helger) snittar 2 - 4 timmars sömn, för att övrig tid väckas av hennes dumheter. Det kommer som sagt i etapper och har nu sedan årsskiftet varit mer eller mindre konstant. Ibland väcker jag henne för att försöka "nollställa henne", men hon somnar ofta efter någon minut igen, och sedan är det full boxningsmatch igen.

Det går till en sådan nivå att jag drar mig för att sova med min partner, allt oftare överväger eget sovrum, soffa o.s.v... vilket såklart inte påverkar relationen särskilt positivt. Och ja, man kan ju resonera kring huruvida det är en relation man vill behålla i längden, bla bla bla.

Men nu, eftersom att jag skriver i forumet kring "sömn och drömmar", vill jag istället vända på det. HUR (om det nu finns något sätt) kan man försöka förändra detta för MIN SAMBO? Dvs ändra hennes sömnbeteende och få henne att inte flaxa omkring som tusan om nätterna?

För egen del hade jag någon period i mitt liv där jag hade några enstaka nätter där det var såhär för mig. Det har för mig dock försvunnit helt, oklart varför.

Tyngdtäcke
Citera
2024-01-17, 10:31
Avstängd
Xpander-s avatar
trä på na en tskirt rätt över armar och kropp så att säga, så inga armar sticker ut, sedan tar du sked position bakifrån.
Citera
2024-01-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer

Prata med henne, hjälpe henne att planera sin sömn, undvik stress, kaffe på eftermiddagen, eller annat som påverkar vardagen.
Bär hon på mycket ansvar hemma eller arbete, eller något traumatiskt, frågor som kan lösa problemet.
Praktiskt kan tyngdtäcke och säng/madrass hjälpa,

Verkar vara knepigt.
Hoppas ni hittar en lösning.
Citera
2024-01-17, 11:45
Medlem
sebastian66s avatar
Tag kontakt med en läkare som kanske kan skriva ut lugnande medicin. Hon kanske har häftigt feta drömmar om grannen. Eller rent at Muhammed ifrån Nigeria.
Annars skulle jag nog överväga soffan eller skilda sovrum.
Citera
2024-01-17, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Prata med henne, hjälpe henne att planera sin sömn, undvik stress, kaffe på eftermiddagen, eller annat som påverkar vardagen.
Bär hon på mycket ansvar hemma eller arbete, eller något traumatiskt, frågor som kan lösa problemet.
Praktiskt kan tyngdtäcke och säng/madrass hjälpa,

Verkar vara knepigt.
Hoppas ni hittar en lösning.

Hon är en ganska stressad person - och har därtill den värsta ADHD jag någonsin skådat hos en av kvinnligt kön. Hon medicinerar mot det, men sådan medicin tenderar (vilket den också ska) gå ur framåt kvällen (kan rubba sömn annars). Hon har också lugnande/sömntabletter om tankarna snurrar för mycket om nätterna - men det hjälper inte. Problemet är ju inte sömnen i sig, utan att hon far omkring som en tornado i sängen medan hon sover!

Tyngdtäcke (16 kg dubbelsängstäcke) har provats, och guldsäng för 130 000 kr har inköpts. Jag tänker på mer "fluffiga" alternativ till lösningar. Jag kanske svarar på min egen fråga här, men jag har personligen jobbat rätt mycket på min oro - och i mitt eget fall var jag för en lång tid sedan ganska stressad över jobb, agenda på jobbet kommande dag, väntan på att klockan ska ringa, är jag tillräckligt förberedd inför kommande dagens arbete etc... och det påverkade drömmar och mitt beteende under sömn (även om det bara hände 3 - 4 gånger under lika många års tid, så kunde man flaxa omkring i sömnen, vakna skrikandes och hade extremt grafiska drömmar). Nu när jag arbetat med mitt lugn och har en något mindre orolig bild kring vad andra tycker om mig o.s.v., så har det där lugnat sig helt.

Men ja... det är svårt. Jag har aldrig varit med om att någon beter sig så extremt i sömnen, både vad rör rörelse (vilket ofta pågår 3 - 4 timmar per natt, mer eller mindre konstant) och att hon vrålar/skriker i sömnen.
Citera
2024-01-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Tag kontakt med en läkare som kanske kan skriva ut lugnande medicin. Hon kanske har häftigt feta drömmar om grannen. Eller rent at Muhammed ifrån Nigeria.
Annars skulle jag nog överväga soffan eller skilda sovrum.

Ah, det är därför hon sparkas och skriker "jag har aldrig haft ett marsvin"? Makes sense!
Citera
2024-01-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
trä på na en tskirt rätt över armar och kropp så att säga, så inga armar sticker ut, sedan tar du sked position bakifrån.

Haha. Problemet när man skedar har dock de senaste dagarna varit att hon sträcker ut benen rakt framåt och liksom... sparkar i full kraft, så att jag trycks bakåt. Om och om igen, oftast med några sekunders mellanrum. Och sådär fortsätter det större delen av natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in