Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-18, 06:42
  #13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Kul info

Det har tagit mig år att vänja mig. Flyttade in in i gammalt hus med dusch/bad i källaren. Naken och ynklig ville jag ringa mamma eller Anticimex för att rädda mig, rökbomba min källare, döda alla kryp!
Men jag lärde mig att om man har spindlar, så har man inga andra insekter. Inte vet jag hur smarta dom är, men duktiga renhållare är dom. Ser ständigt tomma, utsugna skal av mal och flugor i deras nät.
Hur tronföljden ser ut vet jag inte heller, men så fort en faller bort så är det snart en ny härskare i det fönstret.

Numera är vi 'vänner'. Jag lyfter ur de som trillat i badkaret istället för att spola ner dom. Men jag skulle nog behöva några år till att vänja mig vid en 25cm'are

Tänk att vakna med en sådan på magen. Vilken Ågren.
Citera
2024-01-18, 15:06
  #14
Medlem
448s avatar
Husliga ,så stora så dom blir tama

https://i.postimg.cc/5jcdzK2C/husspindel-1.jpg

Edit

Hade en sån i lägenheten, den kunde springa över monitorn o tagentbordet.

Dissade en totalt...
Citera
2024-01-31, 20:19
  #15
Medlem
Kalopskungens avatar
Insekter som levde under Perm-perioden blev ju så sinnessjukt stora på grund av den höga syresättningen i luften. Jag kan absolut tänka mig att goliatspindeln är ett bevis på hur stora dagens spindlar kan bli nu för tiden, för omständigheterna lär ju inte bli bättre än i de tropiska skogarna?
Citera
2024-02-07, 17:20
  #16
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Husliga ,så stora så dom blir tama

https://i.postimg.cc/5jcdzK2C/husspindel-1.jpg

.

Den bilden fotograferar lögnaktigt missvisande, eftersom handen är längre bort från kamran än spindeln så ser spindeln i bilden större ut än den är i verkligheten.

Jag har släppt ut tre honor av husspindel (2-3 år sedan) i mina badrum för att de ska äta silverfiskar.

Det är bara en vecka sedan jag såg en stor husspindelshona vända om och gå in under badkaret igen. Hur gamla kan Svensk Större Husspindel bli?

Jag har prövat med korsspindel hemma oxå, men husspindeln är bättre lämpad att leva innomhus än korsspindlar.

Jag dödar nog 2 silverfiskar per vecka, så husspindeln är inte så effektiv på att äta silverfiskar.
Citera
2024-02-07, 17:35
  #17
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Den bilden fotograferar lögnaktigt missvisande, eftersom handen är längre bort från kamran än spindeln så ser spindeln i bilden större ut än den är i verkligheten.

Jag har släppt ut tre honor av husspindel (2-3 år sedan) i mina badrum för att de ska äta silverfiskar.

Det är bara en vecka sedan jag såg en stor husspindelshona vända om och gå in under badkaret igen. Hur gamla kan Svensk Större Husspindel bli?

Jag har prövat med korsspindel hemma oxå, men husspindeln är bättre lämpad att leva innomhus än korsspindlar.

Jag dödar nog 2 silverfiskar per vecka, så husspindeln är inte så effektiv på att äta silverfiskar.

Det stämmer inte , några hantverkare hittade en för 20 år sen i ett badkar i ett förråd....död - levande kunde den passat på ett ölunderlägg.
Känner annars till det där med fångade fiskperspektivet men dessa kan bli stora

Notera att stor husspindel försvunnit i många områden med råttornas intåg - dom smaklösa råttorna är upp dom...

Dom som fungerar bäst i bostäder är tunnelnätspindel , dom är ungefär 3 cm långa och håller sig i skrymslen nära golv med läskiga trattformade nät
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback