Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-18, 10:47
  #1
Medlem
asa-nesses avatar
Hej! Som bekant kan man bara se visst innehåll på svtplay om man befinner sig utomlands inom Eu. Det handlar förstås om rättigheter vilket man kan förstå. Däremot vad jag inte kan förstå är varför Svt inte har samma upplägg som motsvarigheten inom både Danmark, Norge och Finland. Om man som dansk medborgare befinner sig inom Eu kan man se allt innehåll på dansk tv, förutsatt att man med danskt bankid identifierar sig och bevisar att man är folkbokförd i Danmark. På samma sätt funkar det i Norge och Finland. Även i Storbrittannien förresten. Vet någon varför Svt inte också har infört detta?
Citera
2024-01-18, 10:59
  #2
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asa-nesse
Hej! Som bekant kan man bara se visst innehåll på svtplay om man befinner sig utomlands inom Eu. Det handlar förstås om rättigheter vilket man kan förstå. Däremot vad jag inte kan förstå är varför Svt inte har samma upplägg som motsvarigheten inom både Danmark, Norge och Finland. Om man som dansk medborgare befinner sig inom Eu kan man se allt innehåll på dansk tv, förutsatt att man med danskt bankid identifierar sig och bevisar att man är folkbokförd i Danmark. På samma sätt funkar det i Norge och Finland. Även i Storbrittannien förresten. Vet någon varför Svt inte också har infört detta?


VPN?
Citera
2024-01-18, 11:07
  #3
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asa-nesse
Hej! Som bekant kan man bara se visst innehåll på svtplay om man befinner sig utomlands inom Eu. Det handlar förstås om rättigheter vilket man kan förstå. Däremot vad jag inte kan förstå är varför Svt inte har samma upplägg som motsvarigheten inom både Danmark, Norge och Finland. Om man som dansk medborgare befinner sig inom Eu kan man se allt innehåll på dansk tv, förutsatt att man med danskt bankid identifierar sig och bevisar att man är folkbokförd i Danmark. På samma sätt funkar det i Norge och Finland. Även i Storbrittannien förresten. Vet någon varför Svt inte också har infört detta?

PS vet inte riktigt om de stämmer att det går att se på finsk tv osv överallt, däremot behövdes väl bankid för att starta konto?
Det kräver inte bankid i Sverige.
Så det kan vara att Finland använder annan metod och det så sätt går att kringgå.
har du missuppfattat de hela eller är säker på detta ?


Låter lite konstigt att bankid skulle ändra regler kring det där med att program endast får visad i specifik region , det är ju inte medborgare det handlar om.
Det borde vara rimligare att använda vpn.

Men SVT är jävligt konstiga när det kommer till annat, tex kräver min tv inloggning på SVT och trots det så tillåter de inte att jag ser vissa filmer på smart-tv.
Jag befinner mig i Sverige och allt men de kräver att jag måste titta på annan enhet som dator eller annat.

Anyway .
Citat:
Till skillnad från Netflix och HBO omfattas inte SVT Play av EU:s förordning om portabilitet. Förordningen omfattar i första hand tjänster som det betalas för och där tjänsteleverantören har koll på abonnenten. Tanken är att du får ta med tjänster du betalat för även på semestern. SVT:s finansiering via Public service-avgiften räknas inte som en betaltjänst i den här frågan.
__________________
Senast redigerad av Fummy 2024-01-18 kl. 11:12.
Citera
2024-01-18, 12:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
PS vet inte riktigt om de stämmer att det går att se på finsk tv osv överallt, däremot behövdes väl bankid för att starta konto?
Det kräver inte bankid i Sverige.
Så det kan vara att Finland använder annan metod och det så sätt går att kringgå.
har du missuppfattat de hela eller är säker på detta ?

Låter lite konstigt att bankid skulle ändra regler kring det där med att program endast får visad i specifik region , det är ju inte medborgare det handlar om.
Det borde vara rimligare att använda vpn.
Yle, DR och NRK har haft EU-portabilitet på sina inloggade konton i över 5år så man kan se allt inom EU utan VPN, och respektive lands BankID är metoden för att aktivera EU-portabiliteten på kontot hos Yle och NRK, hos DR tror jag det krävs BankID även för själva inloggningen, vilket gör det lite mer omständigt.

https://svenska.yle.fi/s/10046454
https://dr.dk/drtv/se-drtv-i-udlandet
https://info.nrk.no/tv/?/hvordan-bru...ise-i-eos-land

TS har inte påstått att BankID ändrar reglerna, han frågar varför SVT inte erbjuder samma tjänst som övriga nordiska Public Service-bolag. Det är SVT's val att inte erbjuda dom svenska tvångsfinansiärerna den tjänsten, bl a NRK använder samma finansieringsmodell som SVT men dom hittar inte på den ihåliga ursäkten om att NRK inte är en betaltjänst eftersom det går via skatten, och därmed inte omfattas av kravet på EU-portabilitet. Du lyckas feltolka frågan rätt så grovt, och tillför inget.

Gällande varför SVT inte erbjuder EU-portabilitet så härstammar det sannolikt från deras djupa förakt för tittarna, som dom enbart är intresserade av att hjärntvätta och uppfostra. För att se ett värde i att erbjuda EU-portabilitet krävs det att man faktiskt bryr sig om tittarna och kan sätta sig in i deras situation. Finns inga människor i beslutsposition på det vänsterkantrade propagandaministeriet SVT som har den empatiska förmågan.

Det som kan få SVT att ändra sig är att en större mängd människor påpekar att SVT inte erbjuder det självklara som alla grannlandskanaler erbjuder, och gör det högljutt på forum, bloggar, Twitter, Facebook och TikTok, så det blir pinsamt för SVT.

Edit: Ska tilläggas att en workaround utan VPN är om man har tillgång till en svensk TV-operatörs stream-app(gratis om man bor i en bostad som har kollektivavtal med Tele2, Telia eller Telenor), det skiljer kanske lite hur mycket av SVTs utbud som operatörerna har med i sina egna streamtjänster, men det som finns där går att se inom EU med deras appar. Är lite osäker på hur den där SVTr-migrationen har gått, eftersom jag nästan aldrig kollar VOD-utbudet via dom operatörstjänsterna jag har tillgång till, i synnerhet inte SVT's.
__________________
Senast redigerad av pumahunter 2024-01-18 kl. 12:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback