Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-18, 19:21
  #1
Medlem
retinas avatar
Tips på lösenordshanterare (open source) till windows som kan konfigueras med 2-faktors autentisering?

Helst skulle jag vilja att keepass kunde konfas med någon authenticator-app, med det verkar inte vara möjligt.
Citera
2024-01-18, 19:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Tips på lösenordshanterare (open source) till windows som kan konfigueras med 2-faktors autentisering?

Helst skulle jag vilja att keepass kunde konfas med någon authenticator-app, med det verkar inte vara möjligt.
keepassxc + en yubikey med hmac-sha1 hashat lösenord för att öppna databasen.
Citera
2024-01-18, 20:34
  #3
Medlem
retinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljustutan
keepassxc + en yubikey med hmac-sha1 hashat lösenord för att öppna databasen.

Tack för tips. Ska läsa på.

Du råkar inte veta om flera personer med egna yubikeys kan dela (läsa, skapa och spara) samma lösenordsdatabas?
Citera
2024-01-18, 21:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Tack för tips. Ska läsa på.

Du råkar inte veta om flera personer med egna yubikeys kan dela (läsa, skapa och spara) samma lösenordsdatabas?
varsågod. det är fullt möjligt att programmera in samma lösenord på flera yubikeys hmac-sha1 slot.
Citera
2024-01-19, 12:29
  #5
Medlem
KeePassXC är enda rätta alternativet. Finns ingen bättre. Cross-platform dessutom.
Citera
2024-01-19, 14:33
  #6
Medlem
Kackotopis avatar
Bitwarden.
Citera
2024-01-21, 13:34
  #7
Medlem
Ezels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
KeePassXC är enda rätta alternativet. Finns ingen bättre. Cross-platform dessutom.
Varför KeePassXC istället för vanliga KeePass?
Är det bara Cross-platform som ger det beslutet eller något annat jag missar?
Citera
2024-01-21, 14:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezel
Varför KeePassXC istället för vanliga KeePass?
Är det bara Cross-platform som ger det beslutet eller något annat jag missar?

Cross-platform och att den har lite mer features, exempelvis YubiKey support, vilket många uppskattar. Annars är de nästan likadana. KeePassXC (som är Free & Open Source) har vuxit ganska mycket och har fler utvecklare än KeePass, vilket leder till att det uppdateras mer och eventuella patcher görs snabbt.

Detta tillägger KeePassXC på sin egen webbplats:

Citat:
KeePass is a very proven and feature-rich password manager and there is nothing fundamentally wrong with it. However, it is written in C# and therefore requires Microsoft's .NET platform. On systems other than Windows, you can run KeePass using the Mono runtime libraries, but you won't get the native look and feel which you are used to.

KeePassXC, on the other hand, is developed in C++ and runs natively on Linux, macOS and Windows giving you the best-possible platform integration.

Edit: verkar som vanliga KeePass också har YubiKey support nu? Men de är lite efter KeePassXC. Personligen använder jag det för att det är 100% Free Open Source Software (GPLv3 license) och cross-platform.
__________________
Senast redigerad av Ehandel 2024-01-21 kl. 14:02.
Citera
2024-02-06, 16:00
  #9
Medlem
retinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Bitwarden.

Kostar inte denna pengar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback