Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-22, 14:05
  #181
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Vi har solceller som vi kan hänga från balkong i söderläge, och med lite plast så kan vi även kondenserad en hel del vatten där utöver det regnvatten vi kan samla, så för vår del är den biten lika bekväm på landet som i stan.
Det du hänger ut från balkongen kan kanske ladda din mobil och det är allt. Din plast kan samla vad, några deciliter? Och ditt avlopp är inte intressant? Nej du är inte lika bekväm i en död lägenhet som i en självförsörjande stuga
Citera
2024-01-22, 16:50
  #182
Avstängd
tirnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Vi har solceller som vi kan hänga från balkong i söderläge, och med lite plast så kan vi även kondenserad en hel del vatten där utöver det regnvatten vi kan samla, så för vår del är den biten lika bekväm på landet som i stan.
Du vet att det syns på taken att du har el då får du besök.
Citera
2024-01-22, 17:31
  #183
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Jag och sambon har snackat lite om vad vi ska göra vid eventuellt krig, och kan inte riktigt enas.

Jag känner att vara kvar i stan nog vore bäst, då det finns infrastruktur även om den inte funkar och hjälpinsatser kommer riktas mot där de gör mest nytta. Samtidigt är det krig kommer det ju inte krigas över allt utan livet i stan kommer ju kunna flyta på delvis som vanligt, även om det kommer vara brist och ransonering.

Som alternativ till att stanna i våningen är att evakuera till villan på landet. Vi har övat evakuering till fot vilket tar ca 6h. Fördelen med villan är att den är ensligt belägen, att vi har en del förråd där men i längden blir man ju lappsjuk där ute. Eventuellt hjälpinsatser är även att glömma då villan ligger avskilt, så blir helt off grid.

Hur tänker ni andra? Vilka pro and cons kan ni se med respektive upplägg?
Att det tar sex timmar att ta sig dit I fredstid kan vara nåt helt annat om staden är sönderbombad.

Du kan behöva ta långa omvägar och kanske behöva gömma dig för gäng eller fiendesoldater.

Och om du lyckas ta dig till stugan, tänk om den redan är plundrad eller om den redan är ockuperad av andra som flytt från stan.

Har du några vapen att försvara dig med?
Citera
2024-01-22, 17:55
  #184
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Fast är väll bättre att öva evakuering och inventera kängor, ryggsäck mm än att åka och vandra i karpaterna, runt Boden see, eller quinco terre om man nu ändå ska vandra lite. Och om inte annat väldigt mycket mer kostnadseffektivt, om än lite tråkigare natur och sämre världshus och krogar på vägen....

ja chilla bara, han får väl ha sin åsikt, själv är jag åt andra hållet och har brandövningar och tog ungarna på en "stop the bleed" kurs i höstas.

Man har olika intressen.
Citera
2024-01-22, 21:45
  #185
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Att det tar sex timmar att ta sig dit I fredstid kan vara nåt helt annat om staden är sönderbombad.

Du kan behöva ta långa omvägar och kanske behöva gömma dig för gäng eller fiendesoldater.

Och om du lyckas ta dig till stugan, tänk om den redan är plundrad eller om den redan är ockuperad av andra som flytt från stan.

Har du några vapen att försvara dig med?

Mycket tveksam att det redan dag ett blir domsday apocalypse, men vist det kan säkert komma upp vägspärrar och det kan komma,att ta längre tid. Att det skulle dra runt mobbar och plundra är jag tveksam till, liger som sagt rätt enskilt samtidigt som det finns många ögon längst den enskilda vägen...
Citera
2024-01-22, 21:49
  #186
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tirnap
Du vet att det syns på taken att du har el då får du besök.

Tja varför inte, gemenskap är ju bra för att hålla upp kamplusten och stärka civilförsvaret. Så kan vi hjälpas åt i trappuppgången och ladda våra telefoner, fixa dricksvatten och köra en kaninfarm och odla lite på takterrassen så är vi ju rätt bra mobiliserar 😀
Citera
2024-01-23, 20:21
  #187
Avstängd
tirnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Tja varför inte, gemenskap är ju bra för att hålla upp kamplusten och stärka civilförsvaret. Så kan vi hjälpas åt i trappuppgången och ladda våra telefoner, fixa dricksvatten och köra en kaninfarm och odla lite på takterrassen så är vi ju rätt bra mobiliserar 😀
Jag menar dom rånar dig och våldtar din fru. Och snor solcellerna. Går du med en ryggsäck i kris tider plockar dom dig också! Folk är desperata i krig. Acceptera att du inte kommer ha något träna på det oförberedda. Menar som nu så förbereder du träningen med att packa det nödvändiga du förbereder dig på att träna kris. Men vid kris har man inget
Citera
2024-02-11, 21:38
  #188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Jag och sambon har snackat lite om vad vi ska göra vid eventuellt krig, och kan inte riktigt enas.

Jag känner att vara kvar i stan nog vore bäst, då det finns infrastruktur även om den inte funkar och hjälpinsatser kommer riktas mot där de gör mest nytta. Samtidigt är det krig kommer det ju inte krigas över allt utan livet i stan kommer ju kunna flyta på delvis som vanligt, även om det kommer vara brist och ransonering.

Som alternativ till att stanna i våningen är att evakuera till villan på landet. Vi har övat evakuering till fot vilket tar ca 6h. Fördelen med villan är att den är ensligt belägen, att vi har en del förråd där men i längden blir man ju lappsjuk där ute. Eventuellt hjälpinsatser är även att glömma då villan ligger avskilt, så blir helt off grid.

Hur tänker ni andra? Vilka pro and cons kan ni se med respektive upplägg?


Det enkla svaret på din fråga är att fundera på vad du har runt omkring din stad. Vissa av våra svenska städer lyser som julbelysning vid krig, dvs de är primära måltavlor för militära angelägenheter. För invånare i dessa städer är det ganska smart att sticka iväg till någon släkting som bor mitt i skogen där du inte har något annat än kanske en liten ammunitionsbunker. Bor du i en stad som inte har några uppenbara militära mål i sig så är du nog relativt lugn så länge du inte befinner dig runt östkusten i närheten av finska gränsen. Det är t.ex. inte en så superbra hit att bo omkring Bromma eller Ystad, Enköping, Karlstad osv. Det är inte heller någon bra hit att bo mitt i Stockholm.
Citera
2024-02-11, 21:56
  #189
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det enkla svaret på din fråga är att fundera på vad du har runt omkring din stad. Vissa av våra svenska städer lyser som julbelysning vid krig, dvs de är primära måltavlor för militära angelägenheter. För invånare i dessa städer är det ganska smart att sticka iväg till någon släkting som bor mitt i skogen där du inte har något annat än kanske en liten ammunitionsbunker. Bor du i en stad som inte har några uppenbara militära mål i sig så är du nog relativt lugn så länge du inte befinner dig runt östkusten i närheten av finska gränsen. Det är t.ex. inte en så superbra hit att bo omkring Bromma eller Ystad, Enköping, Karlstad osv. Det är inte heller någon bra hit att bo mitt i Stockholm.

Göteborg men på trygt avstånd från marinen och hamnen. Så stanna i stan då med andra ord.
Citera
2024-02-11, 22:09
  #190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Göteborg men på trygt avstånd från marinen och hamnen. Så stanna i stan då med andra ord.

Som sagt, är din stad känd för militära aktiviteter ska du nog inte vara där. Du ska heller inte vara runt våra flygplatser.
Göteborg är ironiskt nog en av de mer tryggaste platserna då staden ligger i ett läge där du har en mängd stater som har luftförsvar riktat mot hamnen. Ryssarna kan dessutom inte segla dit då de får stopp vid GBs kust, då GB och Norge är rejält trötta på att ha ryska fartyg parkerade i deras farvatten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback