Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-21, 22:08
  #157
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Fonden är en tillgång. Köper du den får du exponering mot fonden. Euro är en tillgång, köper du den får du exponering mot Euro.

Ja om du köper EUR nu och sedan köper fonden för dessa EUR 5 minuter senare så har du en exponering mot EUR i dessa 5 minuter.

Men under hela tiden du sitter med innehavet i fonden har du ingen exponering mot EUR. Du kommer istället ha full exponering mot SP500 som fonden följer.
__________________
Senast redigerad av expat2021 2024-01-21 kl. 22:12.
Citera
2024-01-21, 22:13
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Ja om du köper EUR nu och sedan köper fionden för dessa EUR 5 minuter senare så har du en exponering mot EUR i dessa 5 minuter.

Men under hela tiden du sitter med innehavet i fonden har du ingen exponering mot EUR. Du kommer istället ha full exponering mot SP500 som fonden följer.
Bingo. Sen säljer du fonden, får dina euro och återupptar exponering mot euro, som utvecklats oberoende av fonden hela perioden. Sen säljer du euron och realiserar vinsten från båda tillgångarna du köpt. Exakt det som jag sagt i inlägg över flera sidor.
Citera
2024-01-21, 22:16
  #159
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Bingo. Sen säljer du fonden, får dina euro och återupptar exponering mot euro, som utvecklats oberoende av fonden hela perioden. Sen säljer du euron och realiserar vinsten från båda tillgångarna du köpt. Exakt det som jag sagt i inlägg över flera sidor.

När du säljer och får EUR så skapas en exponering mot EUR tills dess du växlar till SEK förstås.

Återigen, du har ingen exponering mot EUR under hela tiden du innehar fonden. Dessa 5 minuter som du sitter med EUR är försumbara. Hur EUR gått under tiden du suttit med fonden saknar också betydelse. Du påverkas bara av EUR när du äger EUR.
Citera
2024-01-21, 22:24
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
När du säljer och får EUR så skapas en exponering mot EUR tills dess du växlar till SEK förstås.

Återigen, du har ingen exponering mot EUR under hela tiden du innehar fonden. Dessa 5 minuter som du sitter med EUR är försumbara. Hur EUR gått under tiden du suttit med fonden saknar också betydelse. Du påverkas bara av EUR när du äger EUR.
Tyvärr också inkorrekt, för du ska sälja dina EUR och få tillbaka SEK. EUR/SEK har utvecklats samtidigt som fonden, oberoende av fonden. Eftersom du vet att du 100% kommer att sälja fonden för Euro och sedan sälja Euron så har du haft exponering mot Euro under hela perioden. Det finns inget alternativ där du inte säljer fonden för EUR, om du köpt den för EUR. Så du har ägt 2 separata tillgångar under hela perioden och skall därmed räkna avkastningen baserat på vinst eller förlust från båda tillgångarna.

Men som sagt, du är 100% ett Flashback-troll. Helt meningslöst att ens kommunicera med dig, jag borde ha slutat att svara för länge sedan. Alla andra som läser kommer förstå.
Citera
2024-01-21, 22:32
  #161
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Sluta bråka nu era fondbögar

Jag har en annan fråga, kan det bli så att de går upp jättemycket, tex 50%?
Det beror på vilka indexfonder du köper och hur mycket risk du tar.
Här kan du se ett exempel från Nasdaq från år till år.
https://blogmedia.avanza.se/uploads/...historiskt.png
1999 var det 85,59% upp på Nasdaq.

https://topforeignstocks.com/wp-cont...28-to-2019.png
1954 var det 52,3% upp på s&p 500. (Endast ett år på ca nittio år)

Citat:
Finns det någon som blivit rik av att sälja fonder?
Ja, men det är bara på senaste årtiondena fonder har blivit billiga och mer tillgängliga för småsparare.
Citat:
Eller är det egentligen bara till för att barnbarnen ska bli glada när de märker att deras avlidna farmor hade sparat i fonder i alla år och därför inte rört pengarna.
Nej, du gör vad du vill med dina egna pengar. Men ju längre tid du investerar desto mer pengar tjänar du (förhoppningsvis).

Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Tack för svaret. Ja, jag har bestämt att jag ska fortsätta spara i fonder trots att jag egentligen inte fattar syftet 100%.
Det krävs inte mycket för att lära sig. Bara att läsa några böcker eller på internet.
Citat:
Om man bara fondsparar med pengar man har råd att bli av med så är det ju lugnt då egentligen.
Man kan bara ha dem, glömma av dem.... som när man gömmer godis hemma och blir glad en dag när man kommer på det.
Det är också en taktik!

Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Men som sagt, du är 100% ett Flashback-troll. Helt meningslöst att ens kommunicera med dig, jag borde ha slutat att svara för länge sedan. Alla andra som läser kommer förstå.
Lite sent påkommet! -Please do not feed the trolls-
__________________
Senast redigerad av nextday 2024-01-21 kl. 22:36.
Citera
2024-01-21, 22:36
  #162
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Tyvärr också inkorrekt, för du ska sälja dina EUR och få tillbaka SEK. EUR/SEK har utvecklats samtidigt som fonden, oberoende av fonden. Eftersom du vet att du 100% kommer att sälja fonden för Euro och sedan sälja Euron så har du haft exponering mot Euro under hela perioden. Det finns inget alternativ där du inte säljer fonden för EUR, om du köpt den för EUR. Så du har ägt 2 separata tillgångar under hela perioden och skall därmed räkna avkastningen baserat på vinst eller förlust från båda tillgångarna.

Men som sagt, du är 100% ett Flashback-troll. Helt meningslöst att ens kommunicera med dig, jag borde ha slutat att svara för länge sedan. Alla andra som läser kommer förstå.

Nu hat vi alltså lyckats lokalisera var du går bort dig.
Nej det är helt oväsentligt hur EUR gått under tiden då du innehar denna fond som följer SP500.

Gå in på fondens sida hos Avanza och jämför utvecklingen med SP500, då kan du tydligt se att fonden som noteras i EUR går starkare i EUR räknat när EUR faller mot USD. En försvagning av EUR under tiden du äger fonden leder därför inte till en sämre utveckling mätt i USD så du förlorar inte något på en försvagning av EUR.

Detta framgår också av faktabladet till fonden som säger att den ska gå som SP500 och inte påverkas av EUR. Om du inte tror på dina ögonen när du kollar i grafen kan du väl tro på Blackrock som redogör för detta i faktabladet.

https://www.avanza.se/borshandlade-p...ts-etf-usd-acc
Citera
2024-01-21, 22:41
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Nu hat vi alltså lyckats lokalisera var du går bort dig.
Nej det är helt oväsentligt hur EUR gått under tiden då du innehar denna fond som följer SP500.

Gå in på fondens sida hos Avanza och jämför utvecklingen med SP500, då kan du tydligt se att fonden som noteras i EUR går starkare i EUR räknat när EUR faller mot USD. En försvagning av EUR under tiden du äger fonden leder därför inte till en sämre utveckling mätt i USD så du förlorar inte något på en försvagning av EUR.

Detta framgår också av faktabladet till fonden som säger att den ska gå som SP500 och inte påverkas av EUR. Om du inte tror på dina ögonen när du kollar i grafen kan du väl tro på Blackrock som redogör för detta i faktabladet.

https://www.avanza.se/borshandlade-p...ts-etf-usd-acc
God natt på dig herr troll. Lycka till i livet.
Citera
2024-01-21, 22:43
  #164
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
God natt på dig herr troll. Lycka till i livet.

Så fondförvaltaren Blackrock är ett troll alltså när de säger att fonden saknar exponering mot EUR, intressant.

Du behöver verkligen det där lycka till du.
Själv har jag redan lyckats extremt bra.


Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Självklart får man valutaexponering i USA- och globalfonder.
Bara för att fonden är noterad i SEK betyder det inte att man inte har valutaexponering. Kanske jag som var otydlig när jag skrev "handlas".
I USA-fonder är man 100% exponerad mot USD. I globalfonder är man ca 70% exponerad mot USD, ca 6% JPY, ca 3% GBP o.s.v.
Visst det finns globalfonder med valutahedge men det är inte vanligt.

Du verkar ju ändå förstå att ChiLLon har helt fel när han hävdar att nämnda USA-fond ger exponering mot EUR.
__________________
Senast redigerad av expat2021 2024-01-21 kl. 22:54.
Citera
2024-01-21, 23:06
  #165
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Så fondförvaltaren Blackrock är ett troll alltså när de säger att fonden saknar exponering mot EUR, intressant.

Du behöver verkligen det där lycka till du.
Själv har jag redan lyckats extremt bra.




Du verkar ju ändå förstå att ChiLLon har helt fel när han hävdar att nämnda USA-fond ger exponering mot EUR.
Haha försök inte din extrapatte!
Citera
2024-01-21, 23:24
  #166
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Haha försök inte din extrapatte!

Det du skrev gick tydligt helt emot det ChiLLon skrev. En USA fond ger 100% exponering mot USD även om den handlas i annan valuta enligt dig. Du är tvärtemot det han skrev.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback