Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-21, 14:32
Medlem
killdozer666s avatar
Känner en obducent. Har själv förökt vid upprepade tillfällen få vara med, men det är blankt nej. Det finns mängder av anledningar, men i Sverige är det inte tillåtet om man inte är under utbildning till vissa yrken. Det är inte ens så att vilka obducenter som helst får närvara vid en obduktion, alltså du kan inte som obducent gå in till din arbetskamrat som jobbar i rummet bredvid om det inte finns särskilda skäl till din närvaro i rummet.

Annat var det förr när man gjorde obduktioner på löpande band i stora "theaters" och offentliga obsuktionssalar.
Citera
2024-01-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nu är det lite off topic, men ingår det verkligen till undersköterska och sjuksköterska? Jag känner ett par sjuksköterskor och jag har aldrig hör att de varit med på det, och vad i hela friden ska en undersköterska med det till? Känns sjukt overkill.
Det är inte alltid undersköterskor erbjuds tillfälle och inte heller standard i utbildningen men om man har en lärare som har bra kontakt med patologen så kan de mycket väl ordna ett studiebesök där men det är också frivilligt för studenterna att närvara vid en obduktion och tycker man det är för obehagligt så kan man avstå.
Citera
2024-01-21, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det ingår inte i utbildningen till undersköterska. Hur det är med sjuksköterskeutbildningen vet jag inte, men det verkar osannolikt att det skulle ingå.
Nej det är inte standard om du läser till Uska men som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan din lärare ordna ett litet studiebesök om de har god kontakt med patologen.

Sedan är det frivilligt att delta på det studiebesöket dvs obduktion och ingen kommer att säga något om du tycker det är för obehagligt och vill avstå av personliga skäl då det inte är obligatoriskt.

Sedan kan detta ha ändrats men för ca 20 år sedan var det så.
Citera
2024-11-03, 11:16
Medlem
badbollonlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det är inte alltid undersköterskor erbjuds tillfälle och inte heller standard i utbildningen men om man har en lärare som har bra kontakt med patologen så kan de mycket väl ordna ett studiebesök där men det är också frivilligt för studenterna att närvara vid en obduktion och tycker man det är för obehagligt så kan man avstå.
Att en lärare skulle ordna med studiebesök på patologen är möligt. Detta studiebesök hade nog kunant innebära att eleverna skulle få titta på lokalerna och kanske utrustning och så men ett gäng gymnasieelever skulle ALDRIG få närvara vid en obduktion eller dissektion.

För att man ska få använda kroppar i utbildningssyfte måste kroppen doneras direkt till ett universitet (det skickas kroppar mellan universitet). Det är vad jag har förstått det som oerhört reglerat. När jag läste till sjuksköterska på ett av Sveriges största universitet blev vi erbjudna att se en obduktion på video.
Citera
2024-11-03, 21:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag är allmänt medicinskt intresserad och undrar kort och gott om det finns någon möjlighet i helvete att få närvara vid en obduktion/dissektion? Jag fattar att de inte vill ha folk rännande i dessa sammanhang och att man ska respektera de döda. Men samtidigt tänker jag att det ligger i samhällets uppdrag att utbilda allmänheten. Jag vet att detta är ett moment som ingår i en rad utbildningar. Läkarlinjen, inom rättsväsendet och så klart obducenter.

Jag antar att mycket handlar om att få tag i rätt person, för det är väl klart att det finns folk som kan släppa in en om de tycker det är lämpligt, men vart vänder man sig? Spåren jag har är landets läkarutbildningar, eller Rättsmedicinalverket. Men det känns ju inte som att man kan skicka ett mail till syo på läkarlinjen för att tro att denne ska vara behjälplig.

Vad tror ni. Har ni någon gång hört om någon "utomstående" som fått vara med vid ett sånt tillfälle? Vart vänder man sig?

Ditt spår om att det är samhällets uppdrag kan du glömma. "Hej gynekologen, jag skulle vilja se lite på fittor idag, kan ni inte samhällsutbilda mig lite? Jag kommer kl 10, helst med några gymnasieelever".
Citera
2024-11-04, 21:02
Medlem
Är det möjligt att få närvara vid en operation av en levande patient av allmänintresse?

Vad tror du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in