Nu är det klart!
https://www.gp.se/ekonomi/serneke-oc...f-83c650d12e39
Citat:
Serneke och Balder klara med försäljningen av Karlastaden till AB Framtiden
För en miljard kronor har nu stora delar av Karlastaden fått en ny ägare. Serneke och Balder har sålt flera kvarter till kommunala bolaget AB Framtiden i en kraftigt omdebatterad affär. Samtidigt öppnar det kommunala bolaget för att även bygga bostadsrätter som ett sätt att finansiera billigare hyresrätter.
Trots att jag har lagt ner några timmar på att försöka förstå Karlastadsaffären, är det inte mycket jag förstår.
Jag förstår inte ens det fetade ovan. Är det någon som kan förklara?
Vilka är de tilltänkta köparna? Köpare som vill ha svensksomaliska socialfall insprängda i sin bostadsrättsförening. Är verkligen bostadsrättsköpare villiga att sponsra detta?
Vad hade hänt om Göteborgs Stad inte hade gått in och hjälpt Serneke att cacha in? Blev Serneke räddad från konkurs av Göteborgs skattebetalare? Varför i så fall?
Bjöd Göteborgs Stad över marknadspriset? Vilken aktör förlorade i så fall budgivningen? Var det Stena som missade en grym affär?
Men det känns bra att fastighetsmiljardärer hjälper göteborgarna att göra grymma fastighetsaffärer:
Citat:
– Det är alltid bra att köpa när det är billigt, som de gör, säger Balders vd Erik Selin om affären.
Ovanstående förstår jag dock...