Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-07, 22:03
  #13
Medlem
Finns fup? Kan någon länka?
Citera
2024-02-07, 22:20
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potatiskung
Det är förbjudet använda motorfordon i samband med jakt, endast efter viltet fälts får det transporteras... Jakt är inte tillåtet för feta gamla gubbarna ska åka runt med bil medan de kollar var hunden är med GPS och skjuter från bilen sen. Borde vara en omfattande hälsokontroll varje år som jaktkort förnyas!!

Undantag medges ofta i samband med skyddsjakt, dvs det är vanligt att man får köra skoter när man skyddsjagar lodjur och järv. Beslutas av naturvårdsverket/länsstyrelsen, även funktionsnedsatta kan få dispens för att använda motorfordon vid vanlig jakt.
Godkänt skjutprov krävs årligen i de flesta jaktlag, vad man ska med en hälsokontroll utöver det vet jag inte.
Citera
2024-02-08, 10:22
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Undantag medges ofta i samband med skyddsjakt, dvs det är vanligt att man får köra skoter när man skyddsjagar lodjur och järv. Beslutas av naturvårdsverket/länsstyrelsen, även funktionsnedsatta kan få dispens för att använda motorfordon vid vanlig jakt.
Godkänt skjutprov krävs årligen i de flesta jaktlag, vad man ska med en hälsokontroll utöver det vet jag inte.
"vad man ska med en hälsokontroll utöver det vet jag inte."
Jo, en hälsokontroll är viktig på grund av att man med stigande ålder, kan drabbas av demens.
Problemet är ju uppmärksammat när det gäller bilkörning, där gamla människor lite dåd och då kör mot mötande trafik på våra större vägar. Risken för att saker skall gå fel när en person som ser och hör dåligt, dessutom har en mer eller mindre dement är stor!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback