Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-25, 17:53
  #13
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Klart det är dyrt när en elbil görs på halva tiden

Du menar att den är dyrare i material då antar jag?
Korrekt, men tror konsumenten inte är speciellt intresserad av var tillverkaren har sina kostnader, personal vs. Material.

Tror faktiskt det mesta handlar om skala på produktionen.
Citera
2024-01-25, 17:58
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Du menar att den är dyrare i material då antar jag?
Korrekt, men tror konsumenten inte är speciellt intresserad av var tillverkaren har sina kostnader, personal vs. Material.

Tror faktiskt det mesta handlar om skala på produktionen.
Nja det går åt ca halva arbetstiden att tillverka en elbil.
Citera
2024-01-25, 18:21
  #15
Medlem
Agenda 2030..avindustrialisering påskyndas..bara några år kvar..grön omställning och rätt värdegrund går före allt.
Politikerna trycker hård tills vanligt vanliga knegare och arbetslösa tjänar så pass lite att dom bara överlever från dag till dag..Europa kommer att fyllas på med mer folk från den 3.världen tills det spricker..
Jag undrar på riktigt när WEF sponsrade politiker börjas att skjutas ihjäl i Världen.. Trudeau har större livsvakts styrka än Kung Charles..så han är rädd iallafal.
Citera
2024-01-25, 18:26
  #16
Avstängd
Tänk va många bilmekaniker som mister jobbet när elbilen är störst i mängd.
Citera
2024-01-25, 19:40
  #17
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Tänk va många bilmekaniker som mister jobbet när elbilen är störst i mängd.

Jag tror att det som kommer vara spiken i kistan för många bilmekaniker är om bilarna på sikt ägs av en aktör som står för hela värdekedjan och där reparationer är en kostnad och inte en inkomst.
Då kommer sakar att byggas för att hålla med minimalt med underhåll som incitament.
Citera
2024-01-25, 19:50
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jag tror att det som kommer vara spiken i kistan för många bilmekaniker är om bilarna på sikt ägs av en aktör som står för hela värdekedjan och där reparationer är en kostnad och inte en inkomst.
Då kommer sakar att byggas för att hålla med minimalt med underhåll som incitament.
Kan bli så... tänk alla butiker som har med bilar att göra... biltema... Mekonomen.. Hundratals wrbbutiker mm.. Många försvinner ju.
Citera
2024-01-25, 22:23
  #19
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kan bli så... tänk alla butiker som har med bilar att göra... biltema... Mekonomen.. Hundratals wrbbutiker mm.. Många försvinner ju.

Biltema överlever nog ändå, leksaker, cyklar och hemmabyggare + körven 😊

Melonomens modell förstår jag knappt idag. Bildelar beställer man lättare online, service kommer behövs relativt många år framöver ändå. Men visst, tids nog krymper nog själva affärsmodellen om dom inte hittar andra intäktskällor 🤔
Citera
2024-01-25, 22:42
  #20
Medlem
killawifes avatar
När arbetslösheten börjar närma sig 50% så kanske man gör nåt, troligtvis är det redan för sent då.
Citera
2024-01-25, 22:45
  #21
Medlem
Dirty.s avatar
Ganska enkelt problem att lösa dock, jobben som försvinner är inom en industri som mest troligt redan kör minst 2 skift. Lösningen blir helt enkelt att köra fler kortare skift där man ser till att åtminstone timlönen ökar.

Hade varit helt idiotiskt om man inte hjälpte Volvo t.ex att lyckas med detta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback