Citat:
Ursprungligen postat av
DatBastard
Tycker jag ser en lite röd tråd i posterna här som jag kan påpeka och har lite tillägg.
Det här med ensamhet, det är lite sanning med modifikation.
Det behöver inte vara så att man föredrar det utan det är mer att det är så pass ansträngande att beblanda sig med andra.
Det är dränerande att vara med folk. Men uppskattar mer att vara själv än en Neurotypisk person (NTP) - absolut kan man ha tråkigt vissa dagar och testa på kontakt med andra men det resulterar ofta i att man halkar ner till ruta ett igen och undviker det igen.
Lite tillhörande är det här med att man tycker andra är idioter. Det är inte att man tycker sig vara bättre än de andra utan det brukar vara något i stilen med irritation (kaske tom. avundsjuka) för att de andre slipper dras med det man dras med själv.
Högfungerade autism är nog bland det jobbigaste att ha. Det är den mest osynligaste osynliga sjukdomen.
Passar man sig inte så kanske man råkar hamna i ett maraton med spricka i tån, bruten fotled samt höftkula ur led.
Den enda man kan skylla på att man burit sin mask, och att man är jävligt bra på att bära mask.
Men det så är det nog orsaken till mycket ilska, depression samt apati.
Man sätter på sin mask och gör sitt bästa, men när man inte orkar längre så är det inte ovanligt man höra att man är lat och det har gått på bra förut. Varför kan man inte bara fortsätta med det?
Det är nog många högfungerande som önskade att de inte var så bra att bära mask. Medans samtidigt är det nog många lågfungerande som önskade att de kunde bära mask.
Ilska, depression samt apati. Där satte du ord på min sinnesstämning. Det är fullständigt dränerande att bära sin mask och utåt sätt verka någorlunda normal.
Det är så jäkla märkligt livet, jag får overklighetskänslor ofta, svårt att se mig själv utifrån. Börjar med åren inse att jag har mer skev bild av mig själv kontra hur jag vill vara eller tror mig vara. Eller så är jag i en period av extra självkritik och depp.
*Jobbar heltid, kvalificerat yrke
*Har partner och ett barn med densamme
*Fint hem. Ordnad ekonomi.
*Medicinerar för depression sen typ 12 år tillbaka.
*Har kontakt med familjen flera ggr i veckan. Ses varannan helg kanske.
*Har inga riktiga vänner. Har ofta en önskan att ha det. Men jag verkar inte bonda med folk, och jag vet inte hur jag kan ändra på det.
*Umgås mest med kollegor och har mer ytliga kontakter där man drar ihop playdates med barnen. Men det är för barnets skull, inte för att jag får nåt utbyte av det direkt. Snarare tvärtom, ångestframkallande och awkward.
*Svårt att hitta människor jag vibear med.
*Kan göra kufiga saker som att gå ensam på festival en sommardag, men hade hellre haft en lika tokig vän att gå med.
*Är nånstans mellan 35-40 år, och kvinna.