Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-01-29, 15:36
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
OBS!!! När du öppnar portar mot internet öppnar du också för potentiella sårbarheter såsom virus t.ex. Så tänk dig för innan du öppnar portar och försök hålla det så "snävt" som möjligt. Dvs. Öppna inte port 1 - 65000 t.ex
Förklara gärna så även jag förstår vad jag utsatt mig för dom senaste 18 åren med helt öppna portar.

Citat:
If there is no service listening on that port there is absolutely no risk. Transmission Control Protocol (TCP) and the User Datagram Protocol (UDP), specify a source and destination port number in their headers so if there is no service to respond there so no connection is established and the socket will be closed.
Senast redigerad av Kalsongbatong 2024-01-29 kl. 15:40.
Citera
2024-01-29, 16:42
Medlem
Wolfen22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Det där är en nätmask, inte IP-adressen. Du kollar på fel ställe... IP-adressen är högst troligen 192.168.0.xxx <-- Eventuellt kan du se den från PS5 också? Om du hittar rätt tabell i routern kan du passa på att sätta den som statisk IP så slipper den byta om något stökar om i nätverket.

Ta en bild på sidan med tabellen eller skriv modellen på din router

e: Ta en bild på port forwarding-sidan också

Ja det var ett dumt exempel. Jag har iallafall testat med alla tänkbara IP-adresser jag kan hitta och den ger samma fel varje gång. Jag har gett min PS5 en statisk IP (verkar dock bli samma som på t.ex. på min bärbara dator?). Som går att se på bilden nedan börjar den på 83.

Så här ser det ut när jag försöker portforwarda:
https://ibb.co/RHGPhqk

Routern är en Tele2 WiFi Hub C2
Citera
2024-01-29, 17:07
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfen22
Ja det var ett dumt exempel. Jag har iallafall testat med alla tänkbara IP-adresser jag kan hitta och den ger samma fel varje gång. Jag har gett min PS5 en statisk IP (verkar dock bli samma som på t.ex. på min bärbara dator?). Som går att se på bilden nedan börjar den på 83.

Du har fyllt i din externa IP på internal host, därför den skriver ut ett felmeddelande.
Var har du avläst dessa värden? Du får hitta rätt tabell i routern.
Citera
2024-01-29, 17:15
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfen22

Klart som fan att det inte fungerar när du gett PS5 en publik IP-adress routad av Tele2, för att sen labba med port forwarding i din egen router som ger privata IP-adresser. Du ska sätta en privat adress (192.168.x.x) för din PS5 och sen öppna portarna mot den adressen. Du ser i routern vilka adresser den kan dela ut via DHCP, välj en av dom, och knyt den till den mac-adress som PS5 har.
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2024-01-29 kl. 17:19.
Citera
2024-01-30, 00:13
Medlem
Wolfen22s avatar
Japp nu funkar det! Sa ju att allt detta är grekiska för mig.

Kul att kundtjänsten inte heller reagerade när jag yrade om den givna statiska IP-adressen jag gett PS5an som började på 83, eller på att jag t.o.m. testat 255:an för den delen.

Stort tack för hjälpen alla!
Citera
2024-11-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Klart som fan att det inte fungerar när du gett PS5 en publik IP-adress routad av Tele2, för att sen labba med port forwarding i din egen router som ger privata IP-adresser. Du ska sätta en privat adress (192.168.x.x) för din PS5 och sen öppna portarna mot den adressen. Du ser i routern vilka adresser den kan dela ut via DHCP, välj en av dom, och knyt den till den mac-adress som PS5 har.

tjena Ulrik. försöker DM dig men går ingen vidare. du verkar kunna de här och behöver din hjälp med detta. tack på förhand
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in