Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-01-27, 21:21
  #37
Avstängd
Stackars arbetsgivare som råkar ut för ni lata slashasar. Den äldre generationen skulle inte tro sina öron om de hörde er. ledig är man efter arbetstid å då återhämtar man sig.
Citera
2024-01-28, 01:58
  #38
Medlem
WitchcultTodays avatar
Det är ett tungt och påfrestande jobb. Men ack så viktigt.

Tack för att du finns för folk i nöd! Guld!

Att du tar sjukdagar och behöver återhämtning är förståeligt och kanske till och med mycket rimligt. Ingenting du behöver känna dig som en skurk för.
Citera
2024-01-28, 04:32
  #39
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Hej!

Jag jobbar med ett människobehandlande yrke där jag jobbar med människor som har missbruk, lider av kraftig psykisk ohälsa och har ett allmänt trassligt liv. Jobbet känns väldigt meningsfullt men det finns en baksida. När man träffar människor som mår så pass dåligt behöver man härbärgera känslor och vara stark och trygg i mötet med andra, något som är mentalt påfrestande och suger en hel del energi. Till följd av detta har jag valt att systematiskt sjukanmäla mig två veckor per år och har på så sätt 40 semesterdagar istället för 30 semesterdagar. Detta ger mig den återhämtning som jag behöver och jag känner att glöden och energin när jag kommer tillbaka och kan på så sätt hjälpa människorna jag möter på ett bättre sätt.

Vad tänker ni om detta?
En enkel regel att sjukskriva sig från jobbet utan att känna att man måste jobba är att: Måste man fundera och tänka på om man ska sjukskriva sig i en monolog med sig själv ungefär så här:

- Äro jag sjuko, och ska jago sjukskriva mig?
- Ja, du äro vacker och värdefull duo. Du är värd all kärleksfull återhämtningstido.

Då är det beviset att göra det. Att du frågar dig själv om du ska sjukskriva dig är beviset att du ska.

Ja, då får du ringa samtalet. "Jag är sjuk" i monoton röst. lite hosta, feber och allmänt snorig.

Är du inte sjuk men deprimerad så är det ju samma sak men bästa att fråga doktorn först om hjälp så får du den.
Citera
2024-01-28, 06:05
  #40
Medlem
hockexs avatar
Det är väl standard? Har jag gjort i alla år, räknas bara som 2 sjuktillfällen ändå. Det sämsta man kan göra är att vara sjuk en dag då och då, räknas som ett tillfälle varje gång och gör så att man flaggas.
Citera
2024-01-28, 12:36
  #41
Medlem
scraftys avatar
Det gör väl alla förutom 50plussare som lever för jobbet? Jag kommer fortsätta med det åtminstone till 32 timmars arbetsvecka införs.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback